سه ایده خلاقانه برای استفاده از وقت در ترافیک

بوق و سرو صدا و خستگی و کوفتگی بعد از کار همراهتان است؛ دلتان لک زده برای آرامش خانه. از رانندگی در ترافیک های بی پایان خسته شده اید؟ همسر شما و البته خودتان چند ساعت را در روز بین خانه و محل کارتان در ترافیک می گذرانید؟ و متاسفانه نمی دانید چگونه ازین مخمصه خلاص شوید؟ بگذارید خیالتان را راحت کنم به این زودی مشکل ترافیک وحشتناک تهران حل نمی شود. بیایید به جای امیدوار بودن به کاهش ترافیک تهران راه حل های جایگزینی برایش پیدا کنیم. برای همین است که امروز ما با دوستان عزیزمان همراه هستیم تا چند ایده خلاقانه برای زمان های پر ترافیک به شما معرفی کنیم.

هدر رفتن شگفت‌انگیز زمان در ترافیک کلانشهرها

از چند گزارش در این حیطه شروع می کنیم که احتمالا باید برایتان جذاب باشد. گزارشات دیوانه ‍واری از میزان ساعت صرف شده در ترافیک در جای جای جهان وجود دارند. در این بین ایران (بهتر است بگوییم تهران) یکی از کشورهایی است که بیشترین میزان ترافیک را دارد. اگر در کشوری مثل آمریکا زندگی میکردید احتمالا 42 ساعت در سال را درترافیک به سر میبردید. اما در تهران تا سرحد 3 ساعت در روز را نیز ممکن است در ترافیک باشید. هیچ میدانید این آمار یعنی چه؟ یعنی چیزی معادل 1100 ساعت در سال، یعنی چیزی در حدود 46 روز از روزهای مفید سال را در ترافیک گذراندن! به این فکر کنید اگر در طول سال به شما یک ماه و نیم اضافه تر می دادند با آن چه می کردید؟ یا علاوه بر تعطیلات تابستانی، یک ماه و نیم دیگر نیز در رخصی باشید، چه حسی دارد؟ یا یک ماه و نیم را فقط و فقط با خانواده تان بگذارنید؟ برای افرادی که کار بسیار زیادی سرشان ریخته، دیگر نور علی نور می شود. یک ماه و نیم برای کارهای عقب افتاده!

کار را به کاردان بسپارید!

قبل از هر چیز نیم‌نگاهی به ارزش وقتتان داشته باشید. بیینید آیا بهینه‌ترین حالت برای شما این نیست که رانندگی را به فرد دیگری بسپارید و خودتان مشغول کارهای مهم‌ترتان شوید؟ اگر به این نتیجه رسیدید که واقعا نیرو و انرژی ای که در حین رانندگی صرف میکنید را می توانید به کارهای با ارزش تر دیگری اختصاص دهید، شک نکنید و همین الان برای خودتان راننده ای داشته باشید. اگر هم فکر می کنید از پس هزینه های آن بر نمی آیید، می توانید از تاکسی ها یا سرویس های دیگری استفاده کنید.

یادداشت‌نویسی مسائل مهم

خب همه جا گفته اند پیشگیری بهتر از درمان است. این جا هم این قاعده صادق است.  مسلما این دسته از معضلات برای کسانی که برنامه ریزی منظمی دارند راحت‌تر حل می‌شود. یادداشت کردن یکی از عادات بسیار خوب است که ما ایرانیان کمتر از آن بهره برده ایم. حتما در خانه شما یک دفترچه یادداشت پیدا می شود. چرا همین الان به سراغ دفترچه یادداشتتان نمی روید و اهم کارهای آن روز را در آن نمی نویسید؟ این کار نه تنها در پیدا کردن کارهای مناسب در ترافیک بلکه در نظم دادن کارهایی که در طول روز می خواهید انجام دهید به شما کمک می کند. باور کنید اگر بتوانید این عادت را در خودتان نهادینه کنید، به اندازه ماه ها در همه امور جلو می افتید. علاوه بر این اصلا کار سختی نیست. فقط و فقط کمی حوصله می طلبد.

حال این یادداشت نویسی چطور قرار است به شما در هنگامی که بین هزاران ماشین گیر افتاده اید به شما کمک کند؟ ساده است! بعد از انجام این کار در کمال تعجب خواهید دید که بسیاری از کارهای ریز را می توانید در هنگام ترافیک انجام دهید. این کلی ترین راه حلی است که برای هر کسی در امور مختلف کاربرد دارد.

و اما حتما کسانی هم هستند که خودشان را جزء این دسته سر شلوغ نمی بینند و می خواهند فقط در ماشین شخصی شان استراحت کنند. جالب است بدانید تحقیقات نشان داده است افرادی نیز از انجام دادن کارهایشان لذت می برند. غالبا این افراد از نظر تیپ شخصیتی ISTJ هستند (در مورد تیپ‌های شخصیتی بیشتر بخوانید). این افراد اگر در طول روز کارهایشان پرثمر باشد، چه کارمند باشند و چه شغل آزاد، احساس رضایت دارند و با انرژی دو چندان به خانه می آیند. در حالی که معمولا برای یک کارمند تفاوتی ندارد که آن روز را خوب کار کرده است یا نه. ولی این افراد ممکن است از پیش نرفتن کارهایشان در آن روز گلایه داشته باشند و شب شان را نیز با کسالت طی کنند.

کتاب‌های صوتی، راه‌حل مناسب برای بهره‌برداری از زمان

اما راه حل دیگری نیز برای دیگران وجود دارد که به طور خاص تر به آن ها میپردازیم. موضوعی که این روزها فراگیرتر از قبل شده و تقریبا مخاطبان خاص خود را جذب کرده است، موضوع استفاده از کتب صوتی است. سایت ها و اپلیکیشن های متعددی نیز در این زمینه در حال حاضر در حال فعالیت هستند. به عنوان مثال ایران صدا یکی از این اپلیکیشن هاست.  کتاب‌های صوتی برای افرادی که آرامش را بیشتر از هر چیزی در این زمان می خواهند توصیه می شود. مطمئن باشید در بین این همه سایت و اپلیکیشن می توانید در ژانر مورد علاقه خودتان کتابی پیدا کنید. داستانی و آموزشی و هیجان انگیز و… .

محتواهای صوتی همچنین گنجینه ای برای زنان خانه دار است. بهترین کاری است که می تواند جای دیدن سریال های متعدد شود. یا برای مادرانی که دوست دارند هر چه بیشتر راجع به تربیت و نکات آموزشی کودکشان بدانند، این راه فوق العاده است. کافی است چند کتاب صوتی در این زمینه دانلود کنید. و یا اگر نگران کسب‌و‌کارتان هستید و می خواهید هر چه بیشتر در مورد نکات کسب و کارتان اطلاعات داشته باشید، بهتر است سری به این دسته کتاب ها بزنید. شما حتی می توانید دسته ای تماس هایتان را اگر مقدور است به این ساعات موکول کنید تا وقتی به خانه می رسید دیگر نیازی نباشد که به هیچ تلفنی پاسخ دهید و در محیط امن خانواده تان آسوده خاطر لذت ببرید.

از همه این‌ها گذشته شاید بهتر باشد بهینه‌ترین زمان را برای رفت و آمدتان انتخاب کنید. مثلا اگر می توانید صبح ها زودتر به سر کار بروید و یا زودتر به خانه بروید تا در ترافیک گیر نیفتید.

امیدوارم ازین به بعد با خیال راحت شیشه های پنجره ماشینتان را بالا کنید و از وقتتان بیشترین استفاده ممکن را ببرید چرا که انسان تنها چیزی را که اضافه ندارد، زمان است؛ مخصوصا در ایامی که می توانید از نیروی جوانی تان بیشترین استفاده را ببرید. این را شاید زمانی که پیر شدید بهتر متوجه شوید. پس همیشه به یاد داشته باشید: «وقت طلاست.»

شما هم به ما بگویید که چگونه از زمانی که در ترافیک کلان‌شهرها سپری می‌شود استفاده بهینه می‌کنید؟

۲ دیدگاه در “سه ایده خلاقانه برای استفاده از وقت در ترافیک”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *