تمیزکردن کتاب های قدیمی

روش‌های تمیز کردن کتاب‌های قدیمی

اگر کتاب‌هایتان کثیف شده‌اند و نیاز دارید الان آن ها را تمیز و مرتب کنید مخصوصا برای عید، به شما پیشنهاد می کنیم این مقاله را بخوانید و از تکنیک های آن برای تمیز کردن کتاب های مورد علاقه تان بهره ببرید. متاسفانه بعضی کتاب ها که قدیمی هستند، نگه داری سخت تری نسبت به دیگر کتاب ها دارند حال آن که دقیقا کتاب های مورد علاقه ما هستند. کتاب های قدیمی را می توانید با این روش ها بسیار تمیز و نو کنید. البته در نظر داشته باشید دستکاری بیش از حد کتاب های قدیمی ممکن است به بافتشان آسیب بزند.

به هر حال اگر قصد دارید امروز کتاب های داخل کتابخانه خود را تمیز کنید، وسایل زیر را آماده کنید.

چند عدد حوله و دستمال کاغذی، برس کوچک مثل مسواک، پاکت زیپی، خمیر تمیزکننده و جاروبرقی. اگر وازلین یا جوش شیرین دارید، می‌توانید از آن ها هم برای تمیز کردن کتاب استفاده کنید.

یادتان باشد خودتان در جای روشنی باشید تا به حد کافی روی کتاب اشراف داشته باشید. بهتر است تمامی قسمت های کتاب را با یک دستمال کاغذی تمیز کنید. امیدوارم قبل از همه این کارها دست های خودتان را خوب شسته باشید.

لبه های کتاب را سفت و محکم بگیرید و ان را تمیز کنید. این کار را با یک دستمال نرم یا مسواک انجام دهید و لبه های صفحات را خوب از گرد وغبار پاک کنید. مواظب باشید که به کتاب آسیب نزنید. همه قسمت های کتاب را به خوبی با دستمال پاک کنید. حتی ستون فقرات کتاب را فراموش نکنید.

بیشتر بخوانید:

حتما تمیز کردن کتاب را در یک جهت انجام دهید. تمیزکاری کتاب در جهت ها متفاوت باعث می شود به بافت کتابتان آسیب برسد.

تمیزکردن کتاب با جاروبرقی

اگر کتاب های شما گرد و غبار زیادی دارند، بهتر است به جای یک دستمال ساده، از جاروبرقی برای تمیزکردن کتاب استفاده کنید. روی سر جاروبرقی یک دستمال نرم بکشید و همه کتاب های کتابخانه تان را با این روش از گرد و غبار پاک کنید.

کتاب هایی که جلد روی آن ها گلاسه یا لمینت است، می توانند با یک دستمال نم دار تمیز شوند. این کتاب ها این قابلیت را دارند که لکه ها را سریع از روی خودشان برمی دارند.

اگر نیاز دارید صفحات داخلی کتاب را هم تمیز کنید، باید در ورق زدن کتاب دقت داشته باشید که به صفحات آن آسیبی نرسد. به لبه های کتاب دقت کنید که پاره نشود.

از بین بردن بوی بد کتاب

گاهی اوقات کتاب ها بوی نامطبوعی می گیرند. برای از بین بردن این بو، کتاب را داخل نایلون زیپی قرار دهید و مقداری پودر جوش شیرین را داخل آن بریزید. بین 12 ساعت تا 2 هفته می‌توانید این کتاب را داخل نایلون نگه داری کنید تا بوی بد آن از بین برود.

برطرف کردن لکه‌های روغنی از روی کتاب

اگر کتاب هایتان لکه های کهنه دارد، یک پاک کن بردارید و سعی کنید لکه ها را از روی آن بزدایید. حتما از پاک کن نرم برای این کار استفاده کنید. با یک برس کوچک، تکه های پاک کن را از روی آن بردارید. حتما برس را در یک جهت حرکت دهید که موجب پارگی کتاب نشود.

البته اگر لکه های قوی بوجود آمده است باید از خیر پاک کردنش بگذرید تا کتابتان سالم بماند.

از بین بردن تخم حشرات در بین کتاب

کتاب های قدیمی این احتمال را دارند که تخم حشرات بینشان قرار گرفته باشد. برای این که مطمئن شوید تخم حشرات به طور کامل از بین رفته اند، آن ها را داخل کیسه زیپی قرار دهید و به مدت 24 ساعت در فریزر و 8 ساعت در یخچال قرار دهید. یک روش کاملا بی رحمانه برای از بین بردن تخم حشرات!

خمیر تمیز کننده یا لکه بر هم برای از بین بردن لکه های کتاب توصیه شده است. البته به جنس کتابتان حتما دقت داشته باشید. خمیر تمیز کننده را خوب در دست خود ورز دهید و سپس روی لکه‌های کتاب بکشید.

 لکه‌های روغنی روی کتاب با حوله‌های کاغذی جذب می شوند. دستمال یا حوله کاغذی را بین صفحات کتاب قرار دهید، کتاب را ببندید و یک جسم سنگین روی کتاب بگذارید. مدتی به آن استراحت دهید تا کمی از روغن را به خود جذب کند.

یک دیدگاه در “روش‌های تمیز کردن کتاب‌های قدیمی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *