آموزش ساده و سریع ورد

روش‌های تایپ نیم فاصله در ورد و اکسل

حتما برای نگارش پایان‌نامه و یا نوشتن نامه‌های اداری برایتان پیش آمده است که بخواهید کلمه‌هایی را از لحاظ نگارشی درست بنویسید تا مابقی کلمه به خط بعدی نرود یا ممکن است لازم باشد علائم نگارشی را به طور کامل رعایت کنید. به همین دلیل می‌خواهیم در این آموزش به این مطلب مهم که بسیاری از افراد آن را معمولا اشتباه می‌کنند بپردازیم. در بسیاری از کلمات باید بین دو قسمت از آن کلمه به جای فاصله نیم‌فاصله بگذارید. برای مثال شکل درست نوشتن «میخواهم»، «می‌خواهم» است و نوشتن «میخواهم» اشتباه است.

تعریف نیم‌فاصله

نیم‌فاصله در واقع کاراکتر پنهانی است که در برخی کلمات دیده می‌شوند. نیم ‌فاصله بین کلمات فاصله می‌اندازد. در مواقع بسیاری استفاده از این کاراکتر توصیه می‌شود از جمله در افعال ماضی استمراری و کلمات جمع و… . در زیر مثال‌هایی از لزوم استفاده از نیم‌فاصله نشان داده شده است.

  • «می» و «نمی» افعال مضارع: می‌شود، می‌رود، می‌خورد، می‌زنند، می‌گویند، نمی‌توانند و …
  • «ها»ی جمع: لباس‌ها، نوشته‌ها، کارت‌های، آموزش‌های، خراسانی‌ها و …
  • پسوند فعل‌ها: دیده‌ام، آورده‌ای، برده‌ایم، شسته‌اند، رفته‌اید و …
  • «ی» اضافه: برنامه‌ی، حمله‌ی و …
  • کلمه‌‌هایی که از دو یا چند جزء تشکیل شده‌اند: جنون‌وار، مرگ‌آسا، زشت‌تر، خوشگل‌ترین، تک‌بخشی، لاله‌گون، ریخته‌گری، بهره‌مند، رئیس‌جمهور، قانون‌مدار، بین‌المللی، تفاهم‌نامه و…

مزیت‌های تایپ نیم‌فاصله در ورد

  • ظاهر متن زیبا و خوانا می‌شود.
  • برای خواننده موجب اشتباه می‌شود.
  • ممکن است خلاف دستورالعمل‌های تهیه مقالات و پایان‌نامه‌های دانشگاهی و متون رسمی باشد.
  • امکان دارد یک کلمه دو تکه شود.

مشکلات ناشی از تایپ نکردن کاراکتر نیم‌فاصله

مردم در مواجهه با مسائل پایان‌نامه‌ با مشکلاتی از قبیل تایپ نشدن نیم‌فاصله در ورد یا اضافه کردن زمان و مکان یا تایپ فرمول و معادلات رو به رو شوید.

اولین روش تایپ نیم‌فاصله در ورد

با استفاده از کلید میانبر – + Ctrl در نرم افزار ورد می‌توانید نیم‌فاصله را اضافه کنید. دقت کنید که حتما باید از کاراکتر منفی در قسمت بالای صفحه کلید استفاده کنید و کلید منفی ماشین حساب برای تایپ نیم‌فاصله کاربرد ندارد.

روش دوم تایپ نیم‌فاصله در ورد

روش دیگر استفاده از کلیدهای میانبر Ctrl+Shift+2 است. با استفاده همزمان این سه کلید قادر خواهید بود بین اجزای یک کلمه در ورد نیم‌فاصله ایجاد کنید.

روش سوم تایپ نیم‌فاصله در ورد

خوشبختانه نیم‌فاصله‌های ایجاد شده با این صفحه کلید در همه نرم‌افزارهای دیگر نیز قابل استفاده است.

البته با توجه به این که گاهی ممکن است شما را دچار مشکل کند، پیشنهاد می‌کنیم از دو روش دیگر برای تایپ نیم‌فاصله استفاده کنید.

فعال کردن صفحه کلید فارسی

برای فعال کردن صفحه کلید فارسی فایل نصب صفحه کلید را دانلود کنید.سپس باید آن را طبق مراحل زیر فعال کنید.

به Control Panel رفته و روی > Region and Language کلیک کنید.

گزینه Keyboard and Language را بزنید و روی Change Keyboard کلیک کنید.

رحتی در اخبار و کتاب‌هایمان اشکالاتی است که نیاز به رسیدگی زودرس دارند؛ این‌جاست که اهمیت نگارش و ویرایش متون علمی-ادبی اهمیت زیادی دارد.

روش دیگری که برای تایپ نیم‌فاصله استفاده می‌شود استفاده از افزونه‌هایی مانند ویراستیار است که شما به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید.

منبع: ترجمیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *