شب بیداری نوزادان

این شش جمله را به مادری که نوزادش شب‌ها بیدار است، نگویید

مادری را تصور کنید که نوزادش شب‌ها مدام بیدار می‌شود. برای او دیگر شب طعم خواب نمی‌دهد. مجبور است با فرزندش بیدار باشد و از او مراقبت کند. این خستگی روی تمام کارهای روزانه‌ی او نیز تاثیر خواهد گذاشت. دیگر به اندازه‌ی گذشته نمی‌تواند در مقابل رفتار دیگران صبور باشد. آستانه‌ی تحمل او کاهش پیدا می‌کند. در این بین اطرافیان نیز هر کدام به نوعی می‌خواهند با حرف‌هایشان به او دلگرمی بدهند؛ اما، گاهی بدون این که بفهمند از جملاتی استفاده می‌کنند که روی روحیه‌ی مادر تاثیر منفی می‌گذارد. در این متن می‌خواهیم به شش جمله به عنوان نمونه اشاره کنیم.

  1. این که خیلی بد است. فرزند من از دو هفتگی دیگر شب‌ها می‌خوابید.

این که فرزند شما شب‌ها می‌خوابیده‌است، روی میزان خواب فرزند دیگری تاثیری ندارد. شما با گفتن این جمله فقط باعث می‌شوید این مادر احساس ناراحتی بیشتری را نسبت به موقعیت خود  پیدا کند. این جملات رابطه شما را نیز به تدریج سرد خواهدکرد.

  1. نمی‌دانم واقعا چگونه می‌توانی از پس این همه بی‌خوابی بر بیایی.

اگر می‌توانید در نگهداری فرزندش به او کمک کنید، پیش قدم شوید. اما اگر امکان این کار برای شما وجود ندارد با به زبان آوردن جمله‌هایی شبیه به این او را بیش از این ناراحت نکنید. مطمئناً نگهداری از یک نوزاد کار دشواری است و روال قبلی زندگی را به کلی عوض می‌کند. بنابراین زمانی که با او صحبت می‌کنید بیشتر مراقب باشید؛ زیرا، او ممکن است چشمانش را با خوردن قهوه باز نگه داشته باشد.

[arpw limit=’1′ thumbnail=’true’]

  1. می‌دانم سخت است؛ اما، سعی کن از لحظه به لحظه اش لذت ببری. این زمان تکرار نخواهدشد.

این جمله جمله‌ی خوبی است؛ اما، وقتی یک مادر مدام آن را از زبان دیگران بشنود ، دیگر برایش شیرین نخواهد بود. مخصوصا اگر این جمله را کسانی بگویند که فرزند ندارند. بنابراین گاهی لازم است خود را جای او بگذارید. در این صورت مطمئنا جملات شما شبیه‌تر به آنچه باید باشد، خواهد‌شد.

  1. … روش را امتحان کرده‌ای؟

مادرها چون مدام با این مسئله موجه هستند، بیشتر از دیگران نیز به دنبال راهکاری برای این که بتوانند بهتر بخوابند، می‌گردند. اگر هم می‌خواهید پیشنهادی بدهید، ابتدا در مورد راه‌هایی که تا به حال امتحان کرده‌است، با او گفت‌وگو کنید. پیشنهاد جدید شما قطعا مادر را خوش‌حال می‌کند.

  1. بعد از سال‌ها انتظار خیلی خوش‌حال بودم که مادر شده‌ام و خدا را برای این که می‌توانستم شب‌ها بیدار شوم و فرزندم را در آغوش بگیرم، شکر می‌کردم.

این که شما صبر زیادی دارید، ستودنی است. مطمئنا هر مادری با فرزند دار شدن به وجد می‌آید؛ اما، سختی‌های این راه نیز واضح است. این که مادری از انجام مداوم این وظایف در یک بازه‌ی زمانی احساس خستگی کند، چیز عجیبی نیست. از طرف دیگر توانایی افراد متفاوت است. این که شما توانایی خود را به رخ او بکشید، کمکی به مادر نمی‌کند.

  1. خیلی خسته به نظر می‌رسی.

گفتن این جمله فرد را خسته تر می‌کند. سعی کنید این جمله را در مواقع دیگر نیز به کار نبرید. این جمله بار معنایی منفی دارد و در روانشناسی استفاده از کلمه‌های منفی توصیه نمی‌شود. اگر واقعا خستگی را در مادر احساس می‌کنید و دلتان می‌خواهد به او کمک کنید، می‌توانید برای مدتی از فرزندش نگه‌داری کنید و یا این که قسمت دیگری از کارهای او را بر عهده بگیرید تا زمان بیشتری برای استراحت کردن داشته‌باشد.

منبع: todaysparent

۲ دیدگاه در “این شش جمله را به مادری که نوزادش شب‌ها بیدار است، نگویید”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *