نه گفتن به صورت غیر مستقیم

۱۰ روش غیر مستقیم نه گفتن قسمت دوم

در قسمت قبل در مورد چگونه متقاعد کردن کودکان گفتیم و تاکید کردیم که نه گفتن به طور مستقیم، مشکلی را حل نمی‌کند و بهتر است مادران راه های بهتری برای متقاعد کردن فرزندانشان در پیش بگیرند و چند نمونه از موقعیت‌هایی که ممکن است به آن دچار شوید را برای شما شرح دادیم. در ادامه با ما باشید.

«ما می‌توانیم با حرف زدن مشکلاتمان را حل کنیم.»

این یک روش هوشمندانه برای این است که به او بفهمانیم که به خواهرش آسیب نزند. کودکان به سختی درک می کنند تا چه حد زدن، یعنی آسیب رساندن به دیگران! خیلی مهم است که شما به سرعت عصبانیت او را تشخیص دهید و با رفتار آرام و مهربان به او بگویید ما وقتی عصبانی می شویم به یکدیگر آسیب نمی‌رسانیم. در بیشتر موارد کودک خستگی خودش یا نیاز به توجه را نشان می دهد.

از کودک، برادر و یا خواهرش بخواهید که یکدیگر را بغل کنند تا احساس محبت بیشتری بینشان بوجود بیاید. به کودکتان کمک کنید تا عصبانیتش را کنترل کند و ببینید که وقتی ناراحت است، چه می‌خواهد.

یک راه دیگر هم این است که به او کمک کنید تا بتواند احساساتش را لحظه به لحظه بیان کند. وقتی احساس او را فهمیدید، باید سعی کنید راه حلی برای این مشکل پیدا کنید.

«وقتی با ناله کردن حرف می‌زنی، متوجه حرف‌هایت نمی‌شوم.»

هنگامی که کودکتان شروع به صحبت کردن می‌کند، ممکن است گاهی وقت ها هم با ناله همراه شود. هیچ وقت نگویید «ناله نکن.» یا «ما هیچ وقت ناله نمی‌کنیم.» به او کمک کنید تا بتواند منظورش را بهتر برساند. خیلی واضح به او بگویید که وقتی ناله می‌کند منظورش را متوجه نمی‌شوید. شاید این به کودکتان کمک کند که در حالت عادی صحبت کند. بهترین جایزه هم برای او این خواهد بود که شما منظورش را متوجه شوید و به او جواب دهید. این کار به صورت ضمنی به او می فهماند که می‌تواند بین تغییر دادن تن صدایش (همان غرغر کردن) و یا رفتار خوبش، خودش یک راه را انتخاب کند.

«پرت کردن حواسش با بازی و شوخی با او»

بازی و شوخی ایده خوبی برای منظم کردن کودکتان است چرا که یاد می گیرد در موقعیت هایی آرام بودن و سخت نگرفتن بهترین راه حل است. وقتی کودکتان لجباز می‌شود و ناراحت است سعی کنید با بازی و شوخی او را آرام کنید. بچه های کوچک عاشق خندیدن و بازی کردن هستند. برای همین کارهای خنده دار و مسخره، می تواند حواسشان را از خیلی چیزها پرت کند.

نیازی نیست که کمدین زبردستی باشید تا برای کودکتان جذاب باشید. مثلا وقتی در سالن بازی می‌کند که ممکن است برایش خطرآفرین باشد، با زیرکی و خنده او را به اتاقش ببرید.

«مادر می‌تواند تلفن را داشته باشد؟ تو با این اسباب بازی بازی کن.»

حتما شده است وقتی تلفنتان زنگ می‌زند، فرزندتان تلفنتان را بردارد و بخواهد آن را داشته باشد. بهتر است به او یک اسباب بازی بدهید تا با آن سرگرم شود. محققان بر این باورند که راحتر از منع کردن کودکان، سرگرم کردنشان به کار دیگری است. اگر هم بیرون هستید و وسیله بازی به همراه ندارید، چیزی که برایش خطرناک نیست و خراب نمی‌شود، به او بدهید.

«کفش هایت را پایت نگه دار؛ ما فقط در خانه کفش‌هایمان را در می‌آوریم.»

احتمالا کودکتان دوست ندارد کفش‌هایش را پایش نگه دارد و هر کاری می‌کند که آن‌ها را از پایش درآورد. به جای این که به او بگویید کفش‌هایت درنیاورد، حواسش را با کار دیگری پرت کنید. این کار را زمانی که کودکتان در زمان نامناسبی وسایلش را برمیدارد، می‌توانید استفاده کنید.

«خطرناک است!»، «داغ است»، «بایست»

خیلی وقت ها فقط گفتن نه کافی نیست! بهتر است احساسات خودتان نسبت به آن کار را نیز نشان دهید. از جملاتی استفاده کنید که میزان خطر را برساند. تن صدایتان را تغییر دهید تا شرایط اورژانسی را حس کند. مثلا می توانید صدایتان را بالا ببرید یا انگشتانتان را تکان بدهید، دستانتان را بلرزانید یا حتی نگاهی کنید که ترس را نشان بدهد یا هر کاری که خودتان می‌دانید کودکتان به آن واکنش نشان می‌دهد.

مثلا وقتی می‌خواهد دستش را به گاز بزند، حتی وقتی خاموش است، سریع به او هشدار دهید که چقدر ممکن است کار او خطرناک باشد.

امیدوارم از این خواندن این مقاله رضایت داشته باشید و با کودکتان لحظات شاد و پرباری را تجربه کنید. یادتان نرود کودک شما با تربیت شما  رشد می‌کند و بزرگ می‌شود و سال‌ها این تربیت و تاثیراتش با او خواهد ماند؛ حتی تا آخر عمر! قسمت اول این مقاله را می‌توانید اینجا بخوانید.

منبع: parents

 

 

۲ دیدگاه در “۱۰ روش غیر مستقیم نه گفتن قسمت دوم”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *