را های رشد بهتر

چگونه قد بلندتر شویم؟ – قسمت سوم

هر چند عوامل وراثتی و ژنتیکی تاثیر بسیار مهمی بر قد نهایی ما دارد، اما نباید از تاثیر عوامل محیطی غافل شویم. البته باید به خاطر داشته باشیم که بعد از بسته شدن صفحه ی رشد ما، قدمان ثابت باقی می ماند. اما پیش از بسته شدن صفحه ی رشد، می توانیم با روش ها و تمریناتی که در ادامه به آن ها می پردازیم، به حداکثر قد ممکن برسیم. روش زندگی هر فرد در کودکی و نوجوانی، قد نهایی او در سنین بالاتر را تعیین می کند. داشتن یک سبک زندگی سالم و کم استرس می تواند شانس رسیدن ما به حداکثر قد ممکن را افزایش دهد.

ورزش کنید

غم انگیز است اما اگر به علت گذر زمان صفحه های رشدتان بسته شده باشند، ورزش کردن تاثیری بر قد شما نخواهد داشت. اما اگر هنوز رشدتان متوقف نشده است، ورزش کردن در کنار تغذیه ی مناسب و خواب کافی می توانند به رشد شما کمک کند.

تاثیر ورزش کردن در رشد بهتر

  1. انجام حرکات کششی اثرات مفیدی روی قد شما می گذارد. در حقیقت تمرینات کششی در میان همه ی ورزش ها، بیشترین تاثیر را در افزایش قد دارد. انجام حرکات کششی فشرده می تواند چندین سانتی متر قد شما را افزایش دهد، حتی اگر زمان اندکی از توقف رشد شما گذشته است. برای رسیدن به بهترین نتیجه ی ممکن، باید این تمرینات را دو بار در روز، پس از بیدار شدن و پیش از خوابیدن انجام دهید. با تمرینات ساده شروع کنید و به تدریج حرکت های سخت تر را انجام دهید.
  2. شنا کردن نیز می توانند مثل تمرینات کششی، به کشیده شدن عضلات شما کمک کند. چند دور بیشتر شنا کردن، می تواند شما را به هدفتان نزدیک تر کند.
  3. ماساژ دادن زانو ها باعث آزاد شدن برخی مواد شیمیایی می شود که به رشد استخوان ها کمک می کند. ممکن است ماساژ دادن زانو ها توسط خودتان به خاطر قلقک شدن دشوار باشد؛ در این صورت می توانید از کس دیگری کمک بگیرید.

خوب ایستادن و نشستن را تمرین کنید

اصولی بشینیم

بسیاری از افراد خود را از لذت داشتن قد بلند محروم می کنند، زیرا نمی دانند خوب ایستادن و نشستن برای افزایش قد ضروری است. وضعیت ایستادن مناسب، چیزی فراتر از راست ایستادن است. باید تمرین کنید که هر بخش از بدنتان در موقعیت مناسب قرار گیرد. باید بیاموزید، چطور سر، لگن و پاهایتان را نگه دارید، چطور خوب بنشینید، چطور خوب راه بروید و در زندگی روزمره چه حرکاتی را انجام دهید و از چه وضعیت هایی پرهیز کنید تا به حداکثر قدتان برسید. اگر راست بایستید، استخوان هایتان راست رشد می کنند و دچار پوکی استخوان نمی شوید. پوکی استخوان باعث می شود، کوتاه تر به نظر بیایید. بنابراین، وقتی راست می نشینید و می ایستید، نه تنها قدتان بلند تر به نظر می رسید، بلکه احساس قد بلندی نیز می کنید و حتی ممکن است قد بلند شوید. برای بهتر ایستادن تکنیک الکساندر را تمرین کنید. بازیگران و خواننده ها این تکنیک را برای «استفاده ی مناسب از بدن» به کار می برند.

اعتماد به نفس خود را تقویت کنید

قد بلند بودن

قد بلند بودن، ممکن است زیبا باشد، اما قد بلند، جای اعتماد به نفس بالا را نمی گیرد. در مدرسه و کلاس های دیگر شرکت کنید و توانایی های خود را نشان دهید. یک ورزش یا سرگرمی را انتخاب کنید و در آن پیشرفت کنید و موفق باشید. این عوامل، خلق و خوی شما را بهبود می دهند و احساس بهتری در شما به وجود می آورند و تاثیر گذار تر از قد بلند هستند.

به پزشک مراجعه کنید

اگر از یک خانواده ی قد بلند هستند، اما نسبت به هم سن و سال های خود، رشد کمی دارید؛ یا اگر قدتان از پیش از بلوغ و حین بلوغ تغییر چندانی نکرده است، توصیه می کنیم به پزشک مراجعه کنید.

قد بلند و راه های قد بلند شدن

بیماری هایی، نظیر کمبود هورمون رشد یا بیماری های خود ایمنی که رشد قدی را متوقف می کنند نسبتا نادر هستند، اما به هر حال چنین بیماری هایی وجود ارد. اگر تغذیه ی سالمی دارید و به مقدار کافی استراحت می کنید، اما با این وجود رشد کافی ندارید، مراجعه به پزشک قدم بعدی است. اگر در سنین ابتدایی پس از بلوغ هستید و قد کوتاهی دارید، مراجعه به پزشک را در نظر داشته باشید. هر چند بیماری هایی نظیر راشیتیسم در کودکی وجود دارد که منجر به کوتاهی قد در بزرگسالی می شوند، اما باز هم باید برای اطمینان به پزشک مراجعه کنید. ممکن است راه هایی وجود داشته باشید تا از سلامت استخوان ها و سایر اعضای بدن خود اطمینان پیدا کنید، هر چند به حداکثر قد مورد نظر خود نرسیده اید.

۳ دیدگاه در “چگونه قد بلندتر شویم؟ – قسمت سوم”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *