اوقات فراغت و بیکاری چه کار کنیم

وقتی بیکار هستیم، چه کارهایی می‎توانیم انجام دهیم؟

بعضی اوقات احساس خستگی و بی‌حوصلگی می‌کنید و فکر می‌کنید کاری برای انجام دادن ندارید. شما در این اوقات چه کار می‌کنید؟ اما خوشحال باشید چون احساس خستگی و بی‌حوصلگی فقط و فقط به طرز فکر شما بستگی دارد. با ایده‌های خلاقانه‌ای که به ذهنتان می‌رسد، می‌توانید زمان‌هایی که حس می‌کنید بیکارید را پر کنید.

فرقی ندارد که الان کجا هستید، بیرون از خانه یا محل کار، چند ایده به شما معرفی می‌کنیم که با آن‌ها بتوانید اوقات فراغتتان را پر کنید.

در محیط‌های عمومی

جدیدترین اخبار را از روزنامه مطالعه کنید

پیگیری جدیدترین اخبار از روزنامه‌ها و مجلات علاوه بر این که جذاب است، باعث می‌شود اطلاعاتتان همیشه به روز باشد. در مجلات و روزنامه‌ها به دنبال مطالبی باشید که به روز هستند تا در ارتباط با دوستان و هم‌کلاسی‌هایتان همیشه حرفی برای گفتن داشته باشید و در مواقع لزوم هم بتوانید از این اطلاعاتتان بهره ببرید.

شروع به نوشتن کنید

نوشتن فعالیتی است که شما در هر جا و هر زمان می‎توانید انجام دهید. اگر در یک محیط بیکار نشسته‌اید و یا منتظر دوستتان هستید و مجبورید برای مدتی در جایی منتظر بمانید، یک ورق کاغذ دربیاورید و شروع به نوشتن کنید. نوشتن هر چیزی! مثلا اگر دوست دارید می‌توانید خاطرات روزانه‌تان را یادداشت کنید. ممکن است تحلیلی در مورد اتفاقی که برایتان افتاده است، بنویسید.

اگر به نویسندگی علاقه دارید، می‌توانید شروع به نوشتن یک داستان تخیلی کنید. شاید تا پایان امسال توانستید یک رمان به چاپ برسانید.

یک بازی اندرویدی دانلود کنید

با این که در مواقع بیکاری اولین کاری که هر کس به ذهنش می‎رسد این است که به سراغ موبایلش برود و شروع به بازی کردن کند، ولی باید بدانید که استفاده بیش از حد از این نرم‌‏افزارها و بازی‌های اندرویدی باعث می‌شود قدرت خلاقیت شما کاهش پیدا کند. پس بهتر است دقایق کمی را به بازی کردن با موبایلتان اختصاص دهید.

حتما بخوانید:

8 خوراکی‌ بسیار خطرناکی که حتما باید بدانید

10 نشانه اعتیاد به شبکه‎های مجازی

این سه تمرین ذهنی، زندگی شادی به شما می‌دهد

در عوض حتما به یاد داشته باشید که از بازی‌هایی استفاده کنید که بیشتر ذهن شما را درگیر کند و مغزتان را به چالش بکشد.

از شبکه‌های مجازی استفاده کنید

در شبکه‌های مجازی فعال باشید و در تلگرام و دیگر رسانه‌های اجتماعی، دوست‌هایی برای خودتان داشته باشید. در گروه‌ها و کانال‌هایی که برایتان مفید است، عضو شوید و از مطالب مفید آن‌ها استفاده کنید.

از نرم‌افزارهای مطالعه کتاب استفاده کنید

نرم‌افزارهای مطالعه کتاب زیادی هستند که شما می‎توانید از آن‌ها استفاده کنید و اوقات بیکاری خودتان را به وقت مفید تبدیل کنید. برای مثال طاقچه، فیدیبو و … نرم‌افزارهای بسیار خوبی هستند که وقت‌های شما را زنده می‌کنند و علاوه بر این، بسیاری از این کتاب‌ها رایگان هستند که فقط منتظر خواننده است.

در محیط خانه

یک زبان جدید تمرین کنید

دنیای امروز پر است از ایده و دسترسی‌های آسان. امروزه اگر کسی بخواهد زبان جدیدی یاد بگیرد، نیازی ندارد که حتما به کلاس خاصی برود یا حتما معلم خصوصی داشته باشد. نرم‌افزارهای عالی شبیه دولینگو وجود دارند که زبان‌های بسیار زیادی را پشتیبانی می‌کند و از روش‌های نوین یادگیری نیز استفاده می‌کند.

یکی از سازهای موسیقی را امتحان کنید

اگر جزء افرادی هستید که به موسیقی و سازهای آن علاقه دارید، محیط خانه بهترین فرصت است که بتوانید یکی از این سازها را امتحان کنید. ناگفته نماند که برای یادگیری سازهای موسیقی نیز نرم‌افزارهای ایرانی و غیر ایرانی وجود دارد که استفاده از آن‌ها نیز خالی از لطف نیست.

به موسیقی که شما را سر ذوق می‌آورد گوش دهید

اگر شما هم جزء افرادی هستید که غذا خوردن را بیشتر از درست کردن دوست دارند احتمالا در این‌‌جا نیز طرفدار این خواهید بود که به موسیقی مورد علاقه‌تان گوش دهید. اوقات فراغتتان را می‌توانید با گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌تان پر کنید.

سعی کنید وسایل هنری درست کنید

حتما در خانه شما هم چیزهای دور ریختنی پیدا می‌شود که بخواهید آن‌ها را به وسایل قابل استفاده تبدیل کنید. مثلا با شیشه‌های آب معدنی یا شیر، گلدان درست کنید یا تابلوی زیبایی با وسایل دور ریختنی بسازید.

با یک جستجوی ساده می‌توانید ایده‌های فراوانی را در اینترنت پیدا کنید. حتی اگر به فکر ساختن لانه برای پرندگان باشید، بسیار فکر جالبی زده‌اید؛ مخصوصا در زمستان‌های سرد حتما برایشان مفید خواهد بود.

یک غذای جدید برای شام درست کنید

یک دستور غذایی جدید پیدا کنید و برای امشب یک جشن حسابی ترتیب دهید و آن را با شام جدید به پایان ببرید. احتمالا شب خوبی برای اعضای خانواده رقم خواهید زد.

در محیط بیرون

با همسایه‌هایتان در ارتباط باشید

همسایه‌ها در روزهای سختی می‌توانند به دادتان برسند. رابطه خود را با آن‌ها حفظ کنید و سعی کنید رابطه خوبی با آن‌ها داشته باشید و اگر امکانش است، یک گروه دوستی با آن‌ها تشکیل دهید. هر از چند گاهی مراسم‌ها و برنامه‌هایی پیش می‌آیند که نزدیک بودنتان شما را به یکدیگر گره می‌زند ازین فرصت‌ها استفاده کنید.

یک ورزش روتین انجام دهید

دوچرخه سواری را معمولا همگان می‌دانند. شما می‌توانید با دوستانتان به یک محیط سالم و شاد بروید و ساعاتی را با هم بگذرانید. هرچه باشد بهتر از بیکاری است. معمولا ما در زمان‌هایی که خیلی تنها می‌شویم، به سراغ دوستانمان می‌رویم و سعی می‌کنیم زمانی را با آن‌ها بگذرانیم.

ورزش کردن یک بهانه خوب برای با هم بودن است.

در محیط‌های ورزشی یا گروه‌های دیگر محله‌تان عضو شوید

اگر گروه یا جمعی را می‌شناسید که فکر می‌کنید زمان‌های خوبی را می‌توانید با آن‌ها به سر کنید، به هیچ وجه آن‌ها را از دست ندهید. امام علی (ع) می‌فرمایند: «اَعْجَزُ النّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اکْتِسابِ الاِْخْوانِ، وَ اَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَیَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ.» «ناتوان‌ترین مردم کسی است که توان به دست آوردن دوستان را ندارد، و ناتوان‌تر از او کسی است که دوستی به دست آرد و او را از دست بدهد.»

فرصت پیدا کردن دوست و همراه خوب را از خودتان سلب نکنید.

با محیط‌های خیریه در ارتباط باشید

ارتباط داشتن با یک کادر خیریه برای سلامت روح و هم سلامت جسم بسیار مفید است. اگر در فرصت‌های دیگر علاوه بر اوقات فراغت، فرصتی داشتید، می‌توانید به این گروه‌ها سر بزنید و خودتان را به عنوان داوطلب برای انجام این کارها معرفی کنید.

یک شب در بیرون چادر بزنید

اگر در نزدیکی کویر زندگی می‌کنید، یکی از بزرگترین نعمت‎های خدا را در اختیار دارید. می‌توانید یک شب را متناسب با شرایط امنیت آن‌جا، تنها یا با دوستانتان در کویر بگذرانید. کویر فقط یکی از هزاران گزینه‌ای است که برای هر کسی می‌تواند وجود داشته باشد. کوه، دشت، جنگل و دریا و … را متناسب روحیه خودتان انتخاب کنید و در اوقات بیکاری به این مکان‎ها بروید و مایه آسایش روح و جان خودتان شوید.

از همه این‌ها بگذریم، یکی از بهترین کارهایی که در اوقات فراغت می‎توان انجام داد این است که سایت‌ها و مطالبی که برایتان مفید است را دنبال کنید. به عنوان مثال رازینه و یا سایت‌های خبری یا سایت‌هایی که در زمینه‌های خاصی فعالیت می‌کنند را دنبال کنید.

منبع: wikihow

یک دیدگاه در “وقتی بیکار هستیم، چه کارهایی می‎توانیم انجام دهیم؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *