همه چیز در مورد بینایی سنجی

همه چیز در مورد بینایی‌سنجی

در اپتومتری یا همان بینایی‌سنجی ساختارهای مربوط به چشم بررسی می‌شود. این علم به تجویز عدسی‌های مناسب و سایر ابزارهای کمک‌کننده به بینایی و یا پیشنهاد تمرین‌های چشمی می‌پردازد.

کار بینایی‌سنج‌ها چیست؟

بینایی‌سنج با کمک ابزارها و دستگاه‌های مخصوص مشکلات بینایی افراد را شناسایی می‌کند. بینایی‌سنجان بعد از تشخیص و بررسی مشکل بینایی بیمار، با تجویز وسایل مختلفی نظیر عینک، لنز و …، پیشنهاد ورزش‌های چشمی مخصوص و یا توصیه‌های بهداشتی به مراجعه‌کننده کمک می‌کنند.

بینایی‌سنج با اجرای معاینه‌های دقیق بر روی چشم هر گونه بیماری چشمی که نیاز به درمان داشته‌باشد را به پزشکان ارجاع می‌دهد. بینایی‌سنج‌ها معمولا ابزارهای تجویزی را خود می‌سازند و به فروش می‌رسانند. با توجه به شرایط کاری بینایی‌سنج‌ها، آن‌ها باید ارتباط مناسبی با مراجعه‌کنندگان برقرار کرده و صبور باشند.

ساعت کار و محل کار بینایی‌سنج‌ها چگونه است؟

ساعت کاری بینایی‌سنج‌ها یکسان نیست. این زمان با توجه به این که فرد در بیمارستان کار می‌کند یا کلینیک و یا دفتر شخصی، متفاوت خواهدبود. اگر فرد در دفتر شخصی خود مشغول به کار شود، ساعت کاری او بر عهده‌ی خودش خواهدبود.

بینایی‌سنج چه وظایفی دارد؟

  1. بررسی کردن نارسایی‌های بینایی
  2. ساخت و فروش عینک‌های طبی
  3. اندازه گرفتن میدان بینایی
  4. انجام آزمایش‌هایی برای شناسایی بیماری‌های چشم مانند آب سیاه، آب مروارید، و … و ارجاع بیماران به متخصص مربوط
  5. بینایی درمانی با روش های غیردارویی
  6. تعیین نمره و تجویز عینک یا لنز طبی
  7. انجام آزمایش‌های ویژه از جمله سونوگرافی چشم یا مکان نگاری (توپوگرافی)
  8. معاینه‌ی بینایی از نظر تشخیص رنگ، بعد و …
  9. تشخیص اختلال‌های حرکتی چشم مانند لوچی و ارائه دادن تمرین‌های لازم برای درمان غیرجراحی آن‌ها
  10. پیشنهاد تمرین‌های ویژه و ورزش های ارتوپتیک برای بهبود بینایی
  11. استفاده از وسایل کمک بینایی برای درمان افراد کم بینا

بینایی‌سنج‌ها باید چه شخصیتی داشته‌باشند؟

برای انتخاب یک شغل مناسب به نکات فراوانی باید توجه کرد. به عنوان مثال هر فردی باید علایق، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه، ارزش‌ها و … را در نظر بگیرد. یکی از مهم‌ترین عوامل در این تصمیم‌گیری ویژگی‌های شخصیتی فرد است. البته شناخت دقیق این ویژگی‌ها کار آسانی نیست و به صرف زمان زیادی نیاز دارد، با این وجود می‌توان در این زمینه به شغل‌هایی که برای تیپ‌های شخصیتی متفاوت پیشنهاد شده‌است نیز توجه کرد.

این قاعده‌ها کلی است و می‌تواند افرادی با هر تیپ شخصیتی را در دنیا پیدا کرد که از این شغل رضایت دارند. اما نتایج نشان می‌دهد عموما افرادی با تیپ شخصیتی خاص از این شغل احساس رضایت بیشتری دارند.

تست MBTI بینایی‌سنجی را به چه شخصیت‌هایی پیشنهاد می‌دهد؟

ISTJ: این افراد به دغدغه‌های بیماران توجه زیادی دارند. آن‌ها حرف‌های بیماران را با دقت گوش می‌دهند و به او راه‌کارهای مناسبی پیشنهاد می‌دهند. این افراد محیط‌های کاری منظم را دوست دارند و انسان‌های مسولیت‌پذیری هستند.

ESFJ: این افراد به ارتباط ستقیم با دیگران علاقه دارند. آن‌ها تلاش می‌کنند از میزان مشکلات دیگران بکاهند. ESFJها رابطه‌ی خوبی با بیماران و همکاران خود برقرار می‌کنند.

ESFP: این افراد در ارتباط بودن با مردم را دوست دارند. آن‌ها می‌خواهند زندگی آسان‌تری برای خود و دیگران بسازند.

ISFP: این افراد از کمک کردن به دیگران و رفع مشکلات آن‌ها لذت می‌برند. به همین دلیل به شغل‌های حوزه‌ی پزشکی، خصوصا شغل‌هایی که مستقیم با بیمار در ارتباط باشند، علاقه‌مند هستند.

اگر در مورد دیگر رشته های تجربی می خواهید بیشتر بدانید، رازینه را دنبال کنید.

منبع: donyayekar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *