موکب‌های ایرانی در طول مسیر پیاده‌روی اربعین در سال 97

همه ساله در ایام اربعین حسینی، زائران اباعبدالله مسیر نجف تا کربلا را با عشق و شور و حال وصف نشدنی، به هزار امید و آرزو طی می‌کنند. افرادی به عشق اباعبداالله و افرادی با نیت ثواب و زیارت، عده‌ای می‌خواهند نذرشان را ادا کنند و…

خلاصه هر کس با هر نیت و آرزویی در دل راهی این سفر معنوی و سخت می‌شود تا اقتدار شیعیان را بار دیگر به نمایش بگذارند؛ که اسرائیل بداند اگر همین جمعیت بدون هیچ سلاح و قدرتی بخواهد آن را نابود کند، فقط کافی است راه برود! آن هم از روی اسرائیل! با قدم‌هایشان می‌توانند اسرائیل را زیر پا له کنند. کدام جمعیت را در طول تاریخ دیده‌اید که به 20 میلیون برسند؟ کدام مدیریتی توانسته تا به حال این خیل جمعیت را رهبری کند و برایشان نیازهای اولیه‌شان را فراهم کنند.

مسلما جز این نیست که خداوند خودش فقط خواسته که این مسیر پررونق بماند. برای عزیزش حسین که همه عزیزانش را فدای او کرد. اگر قدرت ایمان و همدلی و وحدت نبود، کی و کجا به این چنین رونقی می‌رسیدیم. به امید روزی که این جمعیت همچون خاری در چشم دشمنانمان فرو برود.

اگر شما هم سعادت دارید جزء عزیزان زائر کربلا باشید، بد نیست از مکان موکب‌های ایرانی اطلاع پیدا کنید تا در صورت لزوم، بتوانید با آن‌ها ارتباط بگیرید. با وجود این که توصیه اکید همه بر این است که سعی کنید خودتان را با شرایط آن‌جا وفق دهید تا کمتر در معرض بیماری‌ها قرار بگیرید و بدنتان به شرایط آن‌جا بیشتر عادت کند، باز دانستن آدرس‌های موکب‌های ایرانی، از جهات متفاوت به درد شما می‌خورد. پس حتما این لینک را برای خودتان در شبکه‌های مجازی‌تان بفرستید تا همیشه آن را همراه داشته باشید.

در طول مسیر موکب‌هایی هستند که زائران می‌توانند در آن‌جا استراحت کنند. می‌دانید معنی لغوی موکب، دسته، حرکت دسته جمعی، راهپیمایی، کاروان، قافله و مسیر است.

در مسیر زائران موکب‌ها و خیمه‌های فراوانی برای پذیرایی برپا شده است که صحنه‌های به یاد ماندنی را خلق می‌کنند. اکثر مردم قبایل و عشایر مختلف عراق در این مسیر خیمه و چادر برپا کرده و با تمامی دارایی خود، به زائرین خدمت می‌کند و آن را افتخار بزرگی برای خودشان می‌دانند.

در مسیر علاوه بر موکب‌ها و خیمه‌های کوچک که بیشتر مردم نهادند، خیمه‌های بزرگ و درمانگاه‌هایی وجود دارد که برای استراحت و درمان مناسب‌ هستند. این مسیر از خروجی شهر نجف تا حرم مطهر حضرت عباس(ع) توسط تیرهای روشنایی، از ۱ تا ۱۴۵۲ نشانه‌گذاری شده است، فواصل این تیرها از یکدیگر تقریبا ۵۰ متر است که نشانه راحتری برای زائران هستند.

حتما بخوانید: چگونه برای یک سفر طولانی وسایل مناسبی انتخاب کنیم

مسیری که در آن میبایست احتیاط بیشتری به عمل آورید، حد فاصل حیدریه تا هندیه و سه راهی طویریج است که به دلیل وجود نخلستان‌ها و مسیر‌های فرعی شاهد بیشترین انفجارات بوده است. شهر حیدریه (خان نص) نیز کلیدی‌ترین نقطه مسیر و محلی برای تأمین امکانات و لوازم و… است.

حسن پلارک گفته است تاکنون تجهیزات موکب‌های بیش از ۱۰۰ گروه برای پذیرایی از زائران اباعبدلله‌الحسین(ع) در ایام اربعین به کشور عراق منتقل شده است. موکب‌های ایرانی در شهرهای مرزی، سامرا، نجف، کاظمین، کربلا و در طول مسیر پیاده‌روی به مدت یک ماه مستقر هستند.

سید محمد علوی فر نیز گفته است که روزانه 110 هزار پرس غذای گرم توسط این کمیته برای زائران اربعین حسینی در مناطق مختلف استان پخت می‌شود و از طریق موکب‌ها بین آنها توزیع می‌شود. این تعداد غذا توسط اعضا این کمیته از طریق 200 موکب فعال در سراسر استان پخت شده و در اختیار زائران اربعین حسینی قرار خواهد گرفت. تمامی مواد اولیه برای پخت این غذاها از طریق مشارکت و نذورات مردمی تامین شده است که بیشترشان نیز نذورات مردمی از خارج استان ایلام است.

رئیس کمیته مشارکتهای مردمی ستاد مرکزی اربعین حسینی اعلام کرده است که تاکنون یک هزار و ۵۰۰ موکب ایرانی برای اربعین ثبت‌نام کرده‌اند و موکب‌ها کاملا مردمی هستند و یک هزار و ۴۰۰ موکب تاکنون شناسنامه‌دار نیز شده‌اند و مجوزهایشان صادر شده است.

به دوستان و زائرین عزیزی که از هزینه سفرشان و وسایل مورد نیاز سفر اطلاعی ندارند، توصیه می‌کنیم قبل سفر حتما اطلاعات جامعی در این موضوعات پیدا کنند تا در طول سفر دچار مشکل نشوند. همچنین برای اطلاع از هزینه‌های دانشجویان در طول این سفر، این‌جا را ببینید.

خلاصه نگران نباشید در تمام طول مسیر ۸۰ کیلومتری جاده نجف تا کربلا برای شما برنامه‌هایی تدارک دیده شده است تا کمتر رنج سفر را بچشید؛ هر چند هر چه از دوست می‌رسد زیباست! رنج کشیدن نیز به امید رسیدن به زیارت امامت که باشد، شیرین می‌شود.

اتفاقا این سفر برای کسانی که می‌خواهند کمی با حال و احوالات روحی‌شان بازی کنند تا نفسشان را بیشتر رام کنند، فرصت مناسبی است؛ کمی از حال و هوای شهری بیرون می‌روید و مثل اهل بیت امام راه بیابان پیش می‌گیرید. در این سفر همه دوستان را یاد کنید.

در انتها آدرس موکب‌های ایرانی، مسیرهای ورودی، جاده‌ها، مراکز پزشکی، مراکز ایرانی و… را مشاهده می‌فرمائید.

موکب ایرانی ها در اربعین

منبع: ahlolbait