مهناز افشار قاتل

مهناز افشار و جنجال داروی نالوکسان

حتما جنجال‌های اخیر سلبریتی معروف به گوشتان خورده است. همان کسی که همسر محترمش جان کودکان زیادی را به خاطر وارد کردن شیرخشک تقلبی گرفت. همان کسی که کودک دلبندش را خارج از ایران به دنیا می‌آورد فقط برای این که تابعیت غیرایرانی بگیرد. مهناز افشار بازیگر سینما و تلویزیون. فقط و فقط بازیگر سینما و تلویزیون. کارش همین است که جلوی دوربین بازی کند. نه دکتر است و نه حتی سررشته‌ای از پزشکی دارد. مهناز افشار و نه دکتر! فقط یک بازی‌گر!

جالب است که این عزیزان ناگهان نگران اوضاع مملکت و جوان‌های مملکت می‌شوند! راستی آن زمان که شرهر عزیزشان داشت شیرخشک تقلبی وارد می‌کرد هم این‌ها را به او گفتید؟ گفتید که نباید جان کودکان بی‌گناه را فقط به خاطر این که کودک خودمان در آسایش و رفاه باشد را بگیریم؟ اوه معذرت می‌خواهم آن‌جا احتمالا باید خرج سفرتان به بلاد فرنگ برای به دنیا آوردن عزیزتان درمی‌آمد!

مدت زیادی است که سلبریتی‌های جامعه ما عادت کرده‌اند در مورد همه چیز نظر بدهند. از اظهار نظرهای سیاسی‌شان و پشیمانی‌های بعدش گرفته تا اظهار نظر در مورد نحوه کمک‌رسانی به مردم محروم! که طبل هر کدامشان دانه دانه صدا کرد.

چرا افراد معروف فکر می‌کنند صرف این که تعداد زیادی انسان او را می‌شناسند، می‌تواند در هر حیطه‌ای چه مربوط و چه نامربوط اظهار نظر کند. آقا! خانم! شما فقط معروف هستید آن هم معلوم نیست چرا و چطور؟ با لیاقت یا رانت یا… پس لطفا فکر اشتباه دیگری راجع به خودت نکن!

چون ماشین مدل بالا داری یا چون خانه‌ات بالا شهر است به این معنی نیست که از بقیه بهتر می‌دانی! حتی در علم پزشکی هم می‌توانی اظهار نظر کنی. ای کاش داروی نالوکسان برای شیرخواره‌هایی که از شیرخشک مریض شده بودند هم جواب می‌داد. آن‌وقت می‌توانستی کمتر روسیاه باشی.

مهناز افشار و دیگر بازیگران سینمای ایران اولین بارشان نیست که در هر حیطه‌ای خودشان را برتر و بهتر می‌دانند و با حرف‌های نسنجیده و گاها شاخ‌دارشان باعث تعجب همگان شده‌اند.

بله مهناز افشار دکتر نیست اما به طرفدارانش توصیه می‌کند این دارو که در همه داروخانه‌ها هست و قیمت کمی دارد را بخرند و از این دارو غافل نمانند. حالا با هم ببینیم اصلا دارویی که توسط ایشان تجویز شده است، چیست؟

نالوکسان چیست؟

نالوکسان برای تشخیص و درمان مسمومیت‌ها با مواد مخدر یا کمای ناشی از آن استفاده می‌شود. این دارو مسدد گیرنده میکرواپیوئیدی است و از این طریق، از اثر بخشی داروهای شبه تریاک که از طریق تحریک این گیرنده اعمال می‌شود، ممانعت می‌کند؛ زمان شروع اثر دارو از تزریق عضلانی 5-2 دقیقه و پس از تزریق وریدی 2-1 دقیقه است، طول مدت تاثیر این دارو بعد از تزریق 2-1 ساعت خواهد بود.

جالب است بدانید تجویز این دارو در بیماران وابسته به داروهای شبه تریاک موجب بروز علایم قطع مصرف می‌شود. همچنین این دارو دارای طول اثر کوتاهی است و لازم است میزان مصرف و دوز آن توسط پزشک دوباره تعیین شود.

همان‌طور که می‌دانید چون امکان نشر و سوءاستفاده از این داروها وجود دارد، ستاد مبارزه با مواد مخدر، تصمیم گرفتکه این دارو فقط از بیمارستان‌های دولتی و مورد تایید وزارت بهداشت توزیع شود؛ چرا که اوکسی کدون اثر درمانی اعتیاد ندارد.

از طرفی داروی بوپرنورفین نالوکسان به عنوان دارویی با تاثیر ضد دردی در هیچ کجای جهان استفاده نمی‌شود اما اثر درمانی اعتیاد دارد.

تداخل این داروی حساس در بدن ممکن است منجر به مرگ افراد شود و به همین دلیل فروش نالوکسان در داروخانه‌ها ممنوع است.

عوارض استفاده بدون تجویز از نالوکسان

محمدعلی خادمیان متخصص بیهوشی و عضو انجمن درد ایران گفت نالوکسان از زیرمجموعه‌های گروه بیهوشی محسوب می‌شود، این دارو جزو داروهای ضد مخدر در پزشکی به حساب می‌آید. داروی نالوکسان در اصل برای ترک اعتیاد نیز است ولی واقعیت این است که فروش این دارو بدون تجویز پزشک اصلا توصیه نمی‌شود و ممکن است خطراتی را برای فرد مصرف‌کننده داشته باشد.

برخی از افراد بعد از مصرف مواد مخدر برای پاکسازی بدن و  پنهان کردن استعمال مواد مخدر، اقدام به تزریق داروی نالوکسان می‌کنند که عواقب این کار از قبل مشخص است. اما این دارو عوارضی مانند اختلالات عضلانی، بروز سکته قلبی و کما به همراه دارد. عوارض داروی نالوکسان در افرادی که مواد مخدر مصرف کرده‌اند بیشتر از افراد سالم است و حتی ممکن است باعث سکته‌های قلبی و مشکلات جسمانی در فرد شود.

کد این ویدیو

نالوکسان فقط دارویی بیمارستانی؛ نه داروخانه‌ای

حمید خیری عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران در این باره گفته است: تعجب می‌کنم که چنین چیزی توسط افراد غیر متخصص در فضای مجازی تبلیغ می‌شود. اگر کسانی که مردم را به تزریق نالوکسان تشویق می‌کنند کوچکترین اطلاعی از دارو و داروسازی و پزشکی داشتند، می‌دانستند که این دارو اصلا در داروخانه‌ها به فروش نمی‌رسد و یک داروی بیمارستانی است. تنها تعداد محدودی از داروخانه‌های شهری این دارو را دارند و البته با توجه به حساسیت‌های موجود، تحت نظارت بالایی فروخته می‌شود و علاوه بر نسخه باید تاییدیه‌های لازم را داشته باشد.

نگرانی سلبریتی مشهور برای معتادان

مهناز افشار که این روزها خود را مددکار اجتماعی فرض کرده است، باید بدانی که عوارض این دارو چیست و آن را به طرفدارانش توصیه نکند. خد می‌داند مهناز افشار و خانواده‌اش این دفعه عامل مرگ چند ایرانی را با اطلاعات غلطشان بوجود آورند. هر چند که این آماری است که هیچ‌وقت قابل پیگیری و محاسبه نیست.

چرا مردم ما باید از این انسان‌های کوچک که معلوم نیست از چه راهی و از کجا به این جایگاه رسیده‌اند حمایت کنند؟ اعتبار و عزت مردم ما بسیار بالاتر از این افراد است. امیدوارم روزی برسد که این سلبریتی‌ها به همان انداره بقیه افراد جامعه اثرگذاری داشته باشند. آن زمان که همه مردم بدانند نظر خودشان بسیار درست‌تر و مهم‌تر از کسی است که سطح تحصیلاتش خدا می‌داند چقدر باشد یا اصلا چطور مدرکی دارد!

مرا به خیر تو امید نیست سلبریتی! شر نرسان!

شما همان سایه همسرت را با واردات قاچاق از سر ما کم کن، از شما خیر نمی‌خواهیم.

منبع: yjc

۲ دیدگاه در “مهناز افشار و جنجال داروی نالوکسان”

  1. بازتاب: مجله رازینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *