در مورد مهندسی نفت

معرفی رشته مهندسی نفت

کشور ما نیز از منابع نفت و گاز فراوان برخوردار بوده و صنعت نفت ایران قدمت زیادی دارد. وجود منابع متعدد نفتی در کشور ایران باعث شده که به این رشته نیاز شدید احساس شود. در واقع مهندس نفت شیوه های مختلف استخراج نفت خام و گاز را از منابع زیر زمینی طراحی و اجرا می کند.

پس از مطالعه و کشف منابع نفتی مهندس نفت با کمک دیگر کارشناسان مانند زمین شناسان اقدام به تحقیق و مطالعه راجع به ویژگی محلی که نفت در آن موجود است می کند و با محاسبه و بررسی دقیق روش خروج مواد نفتی از آن مکان را طراحی می کند.

در بعضی مکان ها نفت و گاز به اندازه کافی تحت فشار قرار دارند و به همین دلیل با فشار زیاد از منابع خارج می شوند ولی در بسیاری از مواقع مواد نفتی فشار لازم برای خروج از چاه را نداشته و باید با روش های مختلفی مانند تزریق آب، تزریق مواد شیمیایی و مواد دیگر نفت درون چاه را تحت فشار قرار داده تا به خوبی خارج شود.

با وجود پیشرفت بسیار زیاد در زمینه صنعت نفت ولی هنوز هم زمانی که یک چاه نفت کشف می شود، مقداری از آن هدر می رود. به همین منظور بسیاری از متخصصان حوزه نفت همواره به دنبال طراحی و اجرای روش های جدید و کارآمد به منظور افزایش بازدهی چاه های نفتی هستند.

گرایش های مهندسی نفت ازین قرار است:

گرایش های رشته مهندسی نفت

مهندسی اکتشاف

این رشته همان طور که از نام آن نیز مشخص است به منظور بررسی روش های مختلف کشف منابع نفتی ایجاد شده و افرادی که در این رشته تحصیل می کنند با نحوه چگونه ایجاد شدن مواد نفتی در لایه های مختلف زمین و نحوه کشف آن آشنا می شوند.

این رشته واحدهای زمین شناسی زیادی دارد و دانشجویان بیشتر با مباحث زمین شناسی آشنا می شوند. معمولاً برای کشف منابع نفتی به روش لرزه نگاری اسکن های دقیق انجام می شود.

کارشناسان امواج صوتی مختلفی به درون زمین می فرستند و با اندازه گیری حجم صوتی برگشتی و پردازش دقیق سیگنال منابع مختلف زیرزمینی را پیدا می کنند.

مهندسی مخزن

فرادی که در این گرایش تحصیل می کنند یکی از مهم ترین قسمت های صنعت نفت را انجام می دهند. بعد از این که منابع نفتی کشف شد، مهندس مخزن باید در محل حضور پیدا کرده و به مدل سازی و بررسی روش عملی به منظور خروج بهینه تمام مواد نفتی اقدام کند.

مهندس مخزن می تواند یکی از تاثیر گذارترین افراد برای خروج بهینه و با صرفه اقتصادی مواد مختلف باشد.

مهندسی حفاری

این گرایش یکی دیگر از زیرمجموعه های رشته مهندسی نفت محسوب می شود که همان طور که از نام آن پیدا است مربوط به عملیات حفاری برای استخراج نفت می شود. بعد از کشف چاه های نفت یکی از مهم ترین کارها که منجر به برداشت نفت می شود حفاری است. این گرایش یکی از پر درامد ترین و در عین حل خطرناک ترین گرایش های مهندس نفت محسوب می شود.

مهندسی بهره برداری

کار مهندس بهره برداری بعد از کشف چاه، حفاری و مطالعات آن شروع می شود. در واقع مهندس حفاری با استفاده از مهارت و توانایی هایی که در این رشته به دست آورده می تواند اقدام به اجرای روش های مناسب برای خروج مواد نفتی با بازدهی بیشتر کند.

یکی از مهم ترین کارهایی که یک مهندس بهره برداری باید انجام دهد جلوگیری از افت فشار ناگهانی چاه است که به دلایل مختلفی مانند بهره برداری نامناسب اتفاق می افتد. مهندس بهره برداری باید به صورت پیوسته برای برداشت بیشتر مواد نفتی مراقبت های لازم را انجام دهد.

بازار کار رشته مهندسی نفت

بعد از کسب مدرک لازم در رشته مهندسی نفت شما می توانید با توجه به گرایش تحصیلی در یکی از قسمت های شرکت های نفتی دولتی و خصوص استخدام شوید. همچنین می توانید در پژوهشگاه های مربوط به وزارت نفت نیز تحصیل کرد. شرکت نفت به صورت دائم اقدام به برگزاری آزمون استخدامی کرده و شما می توانید در این آزمون ها نیز شرکت کنید.

علاوه بر شرکت نفت شرکت های خصوصی زیر مجموعه شرکت نفت نیز به نیروی کار جهت قسمت های مختلف نیاز دارند و شما می توانید در آزمون و مصاحبه شرکت های خصوصی نیز شرکت کرده و در صورت قبولی در این شرکت ها مشغول به کار شوید.

وزارت نفت یک دانشگاه ملی تحت عنوان دانشگاه نفت در شهر اهواز دارد که در گذشته افراد به صورت بورسیه در این دانشگاه پذیرفته می شدند و بعد از فارغ التحصیلی جذب صنعت نفت کشور می شدند ولی چند سالی است که به دلایل گوناگون بورسیه حذف شده و افرادی که در این دانشگاه تحصیل می کنند نیز باید مانند دیگر دانشگاه ها در آزمون استخدامی شرکت کرده و مراحل استخدامی را طی کنند.

به دلیل حجم شدید دانشجو و فارغ التحصیل رشته های مختلف در سال های اخیر وزارت نفت در انتخاب خود برای استخدام افراد دقت زیادی کرده و افرادی را جذب می کند که از شرایط علمی و تحصیلی مناسبی برخوردار باشند. بنابراین اگر قصد دارید در این رشته تحصیل کنید به خاطر داشته باشید که باید نمره های خوبی در زمان تحصیل کسب کرده و علاوه بر آن از نظر زبان انگلیسی نیز جایگاه مناسبی داشته باشید.

شرایط ورود به رشته مهندسی نفت

برای موفقت در این رشته شما باید از نظر دروس ریاضی و فیزیک قوی باشید. افرادی که قصد دارند در این رشته تحصیل کنند باید از قدرت تحلیل و بررسی قوی برخوردار بوده تا بتوانند در موارد مختلف بهترین تصمیم را بگیرند.

به خاطر داشته باشید که اگر قصد دارید این رشته را انتخاب کنید توانایی لازم برای کار در مکان های دور و سکوهای نفتی داشته باشید. بسیاری از افراد این رشته را انتخاب می کنند و حتی استخدام نیز می شوند ولی بعد از استخدام شدن به دلیل دور بودن و سختی کار فیزیکی نمی توانند تحمل کنند و به ناچار انصراف می دهند و زحمت های چند سال آن ها هدر می رود. بنابراین قبل از انتخاب رشته مهندسی نفت تمام جوانب آن را در نظر بگیرید تا در آینده با مشکل مواجه نشوید.

علاوه بر موارد گفته شده سعی کنید زبان انگلیسی خود را تا حد زیادی تقویت کنید.

منابع اصلی رشته های اکثر دروس مهندسی انگلیسی است و شما برای استفاده از این منابع باید به زبان انگلیسی در هر رشته ای از دروس مهندسی، مسلط باشید.

منبع: moadelsazi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *