معرفی رشته روانشناسی

معرفی رشته روانشناسی

وقتی صحبت از رشته روانشناسی می‌شود، همه فکر می‌کنند روانشناس کسی است که به تجطیه و تحلیل مردم می‌پردازد. تفاوت قائل‌نشدن میان روانشناسی و روان‌پزشکی از سوی عوام، نکته‌ی دیگری است که به دلیل معرفی‌نشدن رشته روانشناسی به ‌وجود آمده‌است. روانشناسی به ‌معنای مطالعه‌ی افراد، رفتارهایشان، اعمال، افکار، تعاملات و واکنش‌های آن‌ها است. از سوی دیگر روان‌پزشکی به‌معنای مطالعه، تشخیص، مدیریت و پیشگیری از اختلالات روانی است. روان‌پزشکان در واقع پزشکان متخصص هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی رشته روانشناسی بپردازیم.

روانشناسی یکی از ۵ رشته‌ی مهم و پرطرفدار دانشگاهی در جهان است و موضوعات و مباحث آن موردعلاقه‌ی بیشتر افراد است. اما نکته اینجاست که اگر این رشته را در سطح کارشناسی بخوانیم و تا مقاطع ارشد و دکتری ادامه ندهیم، چه مشاغل مناسبی برای‌مان وجود خواهد داشت؟

شاید در ظاهر ارتباط چندانی میان روانشناسی و این مشاغل وجود نداشته باشد؛ اما، آشنایی با روانشناسی به انجام هرچه بهتر این شغل‌ها کمک شایانی می‌کند. معرفی رشته‌ روانشناسی می‌تواند در انتخاب شما نقش مهمی ایفا کند.

چه قصد تحصیل در رشته روانشناسی را داشته باشید و چه به مطالعه‌ی جانبی در این زمینه علاقه‌مند باشید، روانشناسی به شما در درک ذهن و رفتار انسان کمک خواهد کرد. شاید در شغل شما ظاهرا به دانستن روانشناسی نیازی نباشد؛ اما، دانستن روابط میان فرد، ارتباطات و رفتار انسان نقش مهمی در موقعیت کاری‌ شما خواهد داشت.

روانشناسی به شما در ایفای این مشاغل کمک خواهدکرد:

۱. نماینده‌ی فروش

وقتی با روانشناسی آشنا هستید و یا یک کارشناس روانشناسی هستید، می‌توانید در جایگاه نماینده‌ی فروش و مشاغل مربوط به بازاریابی فعالیت کنید. آگاهی از روابط میان‌فردی در این مشاغل به شما کمک فراوانی خواهدکرد.

در این مشاغل باید بتوانید خوب صحبت کنید و ارتباط برقرار کنید. روانشناسی این توانایی و مهارت‌ها را در شما تقویت می‌کند. آگاهی از ارتباطات، روانشناسی اجتماعی و شخصیت‌شناسی بسیار مهم و تأثیرگذار خواهد بود.

۲. کارشناس تبلیغات

هنر متقاعد کردن دیگران یک موضوع مهم در علم روانشناسی است. در تبلیغات نیز هدف اصلی قانع کردن مشتری و ترغیب مخاطب است. به همین دلیل، افرادی که در سطح کارشناسی در رشته‌ روانشناسی تحصیل کرده‌اند، با انتخاب مشاغل موجود در زمینه‌ی تبلیغات می‌توانند موفق شوند.

بنابراین اگر در رشته‌ روانشناسی درس خوانده‌اید و به تبلیغات نیز علاقه دارید، با گذراندن دوره‌های تخصصی تبلیغات یا کارآموزی، آماده‌ی ورود به حوطه‌ی تبلیغات شوید.

۳. تکنسین و مشاور روان‌پزشک

اگر معرفی رشته روانشناسی را به‌خوبی پیگیری کنید، نسبت به مشاغل متنوع و گسترده‌ای که این رشته در اختیارتان می‌گذارد، آگاه خواهید شد. مشاغل زیر از گزینه‌های مناسب برای فارغ‌التحصیلان رشته‌ی روانشناسی هستند.

  1. تکنسین و مشاور روان‌پزشک
  2. تکنسین و مشاور سلامت روان
  3. مددکار اجتماعی
  4. مشاور توان‌بخشی
  5. مشاور خانواده

در بیشتر مواقع در این شغل‌ها، فرد باید تحت‌نظر متخصصی با مدارج علمی بالاتر فعالیت کند. در شرح شغل این افراد اموری نظیر رسیدگی به نیازهای روزانه‌ی بیمار، آموزش مهارت‌های اجتماعی، هدایت جلسات درمانی و… وجود دارد.

۴. مشاور تحصیلی و شغلی

اگر یاری‌رساندن به دیگران برای کشف استعدادهای بالقوه آنها برای‌ شما جالب است، انتخاب شغل مشاور بسیار مناسب خواهد بود. در این شغل به دیگران کمک می‌کنید تا رشته و شغل موردعلاقه و مناسب خود را پیدا کنند، شغل خود را عوض کنند و یا آمادگی برای ورود به بازار کار و تحصیل را در خود تقویت کنند.

در برخی موارد نیز مشاورها شغلی و تحصیلی به افراد ناتوان برای افزایش مهارت‌های زندگی و شغلی کمک می‌کنند و یا در آموزش مهارت‌های شغلی دیگران را یاری می‌کند.

۵. افسر تحقیق و پیگیری

اگر به فعالیت در حوزه‌ی پلیس جنایی علاقه دارید، می‌توانید در بخش تحقیق و پیگیری با نیروهای انتظامی همکاری کنید. وظیفه‌ی شما پیگیری رفتار مجرمان و متهمان در مدرسه، خانه و محیط کار است. با مشاهده‌های رفتاری فرد باید نتایجی را در اختیار روان‌درمانگرها و دادگاه قرار بدهید.

۶. نویسنده

روانشناسی به تقویت مهارت نوشتن هم کمک می‌کند. افرادی که در رشته روانشناسی فارغ‌التحصیل می‌شوند، مهارت زیادی در نوشتن پیدا می‌کنند. به همین دلیل می‌توانند به مشاغل مرتبط با نویسندگی نیز بپردازند. مثلا نوشتن سرمقالات در نشریات گوناگون، کارشناس تولید محتوا در بازاریابی یا نویسنده‌ی تخصصی در زمینه‌ی روانشناسی و … .

۷. محقق بازار

افرادی که در زمینه‌ی تحقیقات بازار فعالیت می‌کنند، کارهای مختلفی را سروسامان می‌دهند؛ مانند، مصاحبه، نظرسنجی، تفسیر داده‌ها، بررسی نتایج و… . برای این کار،‌ تخصص افرادی که در زمینه‌ی روانشناسی تحصیل کرده‌اند در روش‌شناسی‌های علمی و آماری مفید است.

۸. مددجوی کودکان

اگر دوست دارید در شغلی فعالیت کنید که مستقیما با روانشناسی در ارتباط است، مددجویی کودکان نیز ایده‌ی خوبی است. می‌توانید به‌صورت پاره‌وقت در مراکز آموزشی مانند مهدکودک‌ها و دبستان یا در مرکزی مستقل در زمینه‌ی مشاوره و رسیدگی به مشکلات روانی و روحی کودکان فعالیت کنید.

۹. دستیار آزمایشگاه

اگر به بخش تحقیقاتی روانشناسی علاقه‌مند باشید، دستیاری در آزمایشگاه برای بررسی تحقیقات عملی و علمی روانشناسی برای شما گزینه‌ی مناسبی است. برای فعالیت در این زمینه می‌توانید به مراکز تحقیقاتی دانشگاهی، دولتی یا خصوصی که روی رفتار انسان مطالعه می‌کنند، مراجعه کنید.

۱۰. کارشناس خدمات عمومی و اجتماعی

با مدرک کارشناسی روانشناسی می‌توانید در مراکز خدمات عمومی و اجتماعی دولتی یا سازمان‌های مردم‌یار همکاری کنید. در این مراکز خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌ی روانشناسی به افراد با مسائل مختلف ارائه می‌شود.

۱۱. تدریس

با مدرک کارشناسی روانشناسی می‌توانید برای تدریس این واحد درسی در دبیرستان‌ها یا کار آموزش ابتدایی اقدام کنید. برای فعالیت به‌عنوان آموزگار باید دوره‌های تدریس و تربیت‌معلم را بگذرانید و آمادگی کار با دانش‌آموزان را در خود تقویت کنید.

منبع: chetor

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *