طراحی فضای سبز و عوامل تاثیرگذار رنگ و گل کاری

زندگی های یکنواخت و کسل کننده امروزی باعث شده که بیشتر از قبل با تاثیر فضای سبز در محیط خانه، محل کار و سطح شهر بر روی زندگی ها آشنا شویم. اما همچون هر کار دیگری باید مطابق قواد و اصولی اجرا شود. زیرا کاشتن تنها چند گیاه و و درخت همراه قرار دادن وسایل تزئینی در بین آن ها به غیر از اینکه هزینه اضافی به همراه دارد، نمی تواند ایده مناسبی برای طراحی فضای سبز باشد. اگر قواعد و اصول اساسی را بدانید و یا از متخصص اجرای فضای سبز بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد به راحتی از بسیاری از هزینه های اضافی بعدی هم پیشگیری می کنید. در اینجا قصد داریم با المان های لازم در طراحی فضای سبز شهری، مسکونی و اداری بیشتر آشنا شویم.

در درجه اول می توان فضای سبز را به عنوان بخشی از فضای باز محیط یک آپارتمان مسکونی یا اداری، باغ، ویلا و یا شهر تعریف کرد که با درختچه، درختان، گل ها، چمن و یا سایر گیاهان طبیعی و مصنوعی، محوطه سازی و اجرا می شود. در این میان طراحی و اجرای فضای سبز شهری به همراه آفت کشی گیاهان بیشتر بر عهده شهرداری و شرکت های وابسته به آن است ولی نوع دیگر انواع فضای سبز در این دسته بندی توسط بخش خصوصی و یا به صورت شخصی طراحی و اجرا می شود.

به صورت خلاصه باید اشاره کنیم که یکی از مهمترین موضوعات در طراحی فضای سبز و یا اجرای آن توجه به اقلیم آب و هوایی است که در نگهداری فضای سبز هم اهمیت دارد.

اگر به دنبال یه تغییر و تحول چشمگیر و بسیار تاثیرگذار برای محیط خانه یا محل کار خود هستید، طراحی فضای سبز و اصول آن با کمک شرکت گل پونه مهر نقش جهان، می تواند برای شما راه گشا باشد. اگر به فکر طراحی باغچه، بالکن و روف گاردن خود و تغییر آن برای نوروز هستید بهتر است از اکنون به فکر باشید و برای اجرای بهترین ایده ها با ما تماس بگیرید.

انواع طراحی فضای سبز

طراحی فضای سبز را می توان به طراحی فضای سبز شهری، فضای سبز ویلا، فضای سبز حیاط خانه، روف گاردن و طراحی فضای سبز بالکن تقسیم بندی کرد. به طوری که برای فضای سبز شهری می توان یک پارک یا میدان همراه با آب نماها و یا مجسمه ها برای جلوه بیشتر در نظر گرفت و بیشتر گیاهانی که برای این طراحی استفاده می شوند، نیاز به رسیدگی روزانه ندارند. یا برای طراحی فضای سبز بالکن باید از گلدان ها و المان های موثر دیگری استفاده کرد زیرا در بالکن دسترسی به خاک محدود است و برای طراحی و اجرای روف گاردن نیز بزرگترین مساله نحوه آبیاری است که نیاز به مهندسی دارد. به همین دلیل برای طراحی روف گاردن ها استفاده از چمن مصنوعی توصیه می شود.

پیش نیازهای لازم برای طراحی فضای سبز

یکی از این پیش نیازها کسب اطمینان از فروش ملک یا عدم فروش آن است.(حداقل برای یه بازه زمانی مشخص). در واقع خوب است که قبل از فکر کردن بر روی طراحی فضای سبز خود، به این سوال پاسخ دهید که: آیا من قصد دارم برای همیشه در این ملک بمانم؟ یا می خواهم بعد از مدتی آن را به فروش بگذارم؟

پاسخ به این سوال اولویت های شما را روشن کرده و به ایجاد ایده ای کلی برای پروژه های طراحی فضای سبزتان کمک می کند.

اگر خود را به عنوان صاحب مادام العمر این ملک بدانید، می توانید طراحی فضای سبز را با سلیقه خود انجام دهید. اما اگر می خواهید بعد از مدتی آن را به فروش بگذارید برای این که دوباره نخواهید هزینه کنید و تغییرات انجام دهید تا به چشم خریدار زیباتر به نظر برسد، بهتر است در مورد نوع طراحی بیشتر فکر کرده و مشورت بگیرید. شاید بهتر است آن را به سلیقه خریداران بالقوه طراحی کنید.

عوامل تاثیرگذار بر طراحی فضای سبز

رنگ در طراحی فضای سبز

یکی از عواملی که می تواند بر ایجاد یک فضای سبز جذاب بسیار تاثیرگذار باشد، رنگ است. ترکیب رنگی می تواند بر درک شما از فضا تاثیر گذاشته و باعث شود فضای کوچکتر بزرگتر جلوه داده شود. رنگ های گرم قبل از بقیه دیده می شوند و جلوتر از آنچه که هستند جلوه می دهند، در حالی که رنگ های سرد اثری برعکس دارند، دورتر دیده می شوند و فضا را به نظر بازتر جلوه می دهند.

رنگ های کم رنگ نور را منعکس کرده و توهم فضای بزرگتر را ایجاد می کنند؛ درحالی که رنگ های تیره نور را جذب کرده و فضا را کوچکتر نشان می دهند.

پس نقش رنگ در طراحی فضای سبز می تواند فضای کوچک را بزرگتر جلوه دهد. اگر فضای سبز باغچه تان کوچک است، رنگ ها می توانند به شما کمک کنند. برای مثال، رنگ های مونوکروم، فضای کوچک را بزرگتر نشان می دهند. رنگ های خنثی و سفید نور رنگ های روشن را به فضای سبز می آورند و مانند بوم نقاشی می شوند که نور خورشید همراه با آن می تواند فضا را بزرگتر نشان دهد.

استفاده از ترکیب رنگ ها برای ایجاد عمق نیز می تواند باعث بزرگ جلوه دادن فضا شود. استفاده از گل ها با رنگ های گرم در پیش زمینه، با رنگ های سردتر در پس زمینه، می تواند عمق را در فضا ایجاد کند. از طرف دیگر، نقش رنگ در طراحی فضای سبز را می توان در ایجاد فضای صمیمی تر دید. رنگ های گرم می توانند احساس نزدیکی ایجاد کرده و مقیاس ها را دنج‌تر و کوچکتر کند. در یک فضای سبز بزرگ، این روش برای کادربندی یک منطقه نشیمن یا خصوصی مناسب است.

گل کاری در طراحی فضای سبز

اگر در طراحی فضای سبز خود باغچه کاری کرده باشید؛ با توجه به اندازه باغچه ها می توانید در آن ها نهال بکارید یا گل کاری کنید. با کاشت نهال های مختلف در باغچه ها می توانید یک باغ کوچک را محوطه سازی کنید و با گل کاری، زیبایی و طراوت بیشتری را به دست خواهید آورد.

طراحی فضای سبز جلوی ساختمان با کاشت نهال و یا گل کاری، هزینه های بیشتری را در پی خواهد داشت، اما می توان با انتخاب گل های ارزان تر، هزینه های خود را کاهش دهید. اگر به فکر طراحی باغچه، بالکن و روف گاردن خود و تغییر آن با کمترین هزینه برای نوروز هستید می توانید روی ما حساب کنید و بهتر است از اکنون به فکر باشید. با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *