ساندویچ پانل آماده چیست؟

ساندویچ پانل آماده به نوعی از مصالح ترکیبی اطلاق می شود که از سه لایه تشکیل شده است. ساختار این پانل ها به گونه ای است که در دو طرف سازه از ورقه های فلزی آلوزینک و گالوانیزه استفاده می کنند و بخش میانی آن را از فوم پلی یورتان، پلی استایرن یا پشم سنگ می سازند. در واقع ساندویچ پانل ها به عنوان مصالحی شناخته می شوند که از ساختار چند لایه ای برخوردار هستند که این لایه ها به یکدیگر متصل می باشند. هر کدام از این لایه ها از خواص مکانیکی و فیزیکی برخوردار هستند. برای آشنایی بیشتر با ساندویچ پانل آماده با ایران پانل همراه باشید.

علت استفاده از ساندویچ پانل آماده چیست

در گذشته برای ساخت و ساز انواع سازه ها از مصالح سنتی استفاده می شد که این مصالح بسیار سنگین بوده و آماده سازی آن به زمان زیادی نیاز دارد. با توجه به این موارد نیاز به استفاده از یک مصالح سبک و آماده احساس شد این نوع مصالح بسیار مفید و پر بازده هستند. ساندویچ پانل های آماده را دقیقا برای همین منظور طراحی کرده اند. این پانل ها به عنوان سازه هایی شناخته می شوند که برای روکش کردن دیوارها و پوشش دادن سقف های ساختمان ها به کار می روند. این پانل ها را به دو دسته ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری تقسیم می شوند. نوع دیگری از دسته بندی ساندویچ پانل ها به عایق های حرارتی به کار رفته در هسته ی آن ها ارتباط دارد. این عایق ها شامل فوم پلی استایرن، پلی یورتان و پشم سنگ و … می شود.

علت محبوبیت ساندویچ پانل ها در دنیای ساخت و ساز امروز کم حجم بودن آن ها است. این مصالح بر خلاف مصالح سنتی بسیار سبک و کم حجم هستند. حمل و نقل آن ها به سادگی انجام می گیرد و در زمان تخریب ساختمان ها به راحتی از جای خود خارج می شوند و امکان بازیافت آن ها نیز وجود دارد. با استفاده از ساندویچ پانل آماده می توانید به میزان زیادی در هزینه های ساخت و ساز، حمل و نقل و نیروی انسانی صرفه جویی کنید.

انواع ساندویچ پانل آماده چیست

ساندویچ پانل های آماده از لحاظ هسته به سه دسته ی پلی یورتان، پلی استایرن و پشم سنگ تقسیم می شوند که این متریال ها به عنوان عایق های حرارتی، صوتی هستند که به همراه پوشش های فلزی استفاده می شوند و این امکان را دارند که در موقعیت های مختلف در برابر شرایط جوی گوناگون دوام بیاورند. هسته ی میانی ساندویچ پانل ها نقش بسیار مهمی در ساختار آنها ایفا می کنند که براساس نیاز کاربران انتخاب می شود. به عنوان مثال برای ساخت سردخانه ها معمولا از ساندویچ پانل هایی با هسته ی پلی یورتان استفاده می کنند. پلی یورتان به عنوان یک پلیمر شناخته می شود که از ترکیب دو متریال شیمیایی ایزوسیانات و پلی یول ساخته شده است و تولید آن به وسیله ی کاتالیزورهای شیمیایی انجام می گیرد. فوم پلی یورتان از خلل و فرج های پرتعداد و ریزی برخوردار است به همین دلیل از لحاظ حرارتی و صوتی عایق مناسبی به شمار می رود. ساندویچ پانل های پلی یورتان در برابر نفوذ رطوبت مقاومت بی نظیری دارد و کمترین رطوبت را جذب می کند.

جنس لایه های بیرونی ساندویچ پانل آماده

جنس لایه های بیرونی ساندویچ پانل ها را براساس کاربرد آن ها انتخاب می کنند. لایه های بیرونی را از جنس ورقه های فویل، پلاستیک، گالوانیزه، آلوزینک و… انتخاب می کنند. متریال انتخاب شده برای لایه های بیرونی این پانل ها براساس شرایط اقلیمی و نوع کاربرد آن ها انتخاب می کنند. انتخاب لایه های بیرونی ساندویچ پانل سردخانه ای به دلیل تبادل حرارتی که دارند از اهمیت بالایی برخوردار هستند به همین دلیل از ورقه های آلوزینک برای این منظور استفاده می کنند تا کمترین تبادل دمایی را داشته باشند. آلوزینک به عنوان یک آلیاژ فلزی شناخته می شود که از ترکیب سیلیکون، روی و آلومینیوم ساخته می شوند. آلومینیوم موجود در این پانل ها باعث می شود که در مقابل خوردگی وپوسیدگی مقاومت زیادی داشته باشند . از دیگر ویژگی های این پانل ها مقاومت در برابر ضربه های بیرونی و فشار است که موجب طول عمر بالای ساندویچ پانل آماده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *