راه های مقابله با خشک شدن موی سر | درمان موی زبر

ممکن است برایتان پیش آمده است که به هنگام مسافرت و تغییرات آب و هوایی و یا بعد از رنگ کردن ، موی سرتان زبر شود. مقابله با خشک شدن موی سر ممکن است سخت به نظر برسد، ولی روش های مختلفی برای کنترل آن و نرم تر شدن موی سر وجود دارد. برای دانستن این روش ها با ما همراه باشید.

برای خرید بهترین محصولات مراقبت از مو از سایت نیروان “اینجا کلیک کنید

آشنایی با انواع جنس مو

موی سر از نظر ضخامت و حالت طبیعی انواع مختلفی دارند: از نظر ضخامت ممکن است نازک، معمولی و ضخیم باشند. و از نظر حالت و ظاهر طبیعی، ممکن است صاف، موج دار، فرفری و مجعد، خیلی فر و پیچ پیچی و زبر باشند. موی سر مواج و فرفری، بیشتر از موی سر صاف، مستعد زبر شدن هستند. و نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

مقابله با زبر شدن موی سر

موی سر زبر و فر چه تفاوتی با هم دارند

موی زبر به مویی گفته می شود که آسیب دیده است و در اثر مواد شیمیایی و محصولات خشن خشک شده باشد.موی سری که زبر می شوند، از بقیه ی موی سر جدا می شود و جلوتر از آنها قرار می گیرد و همین مسئله باعث پف کردن آنها می شود. حال آنکه موی فر یکی از حالتهای طبیعی مو است.

چه موقع مو ها زبر می شوند؟

اولین مسئله ممکن است ژنتیک باشد. به این ترتیب که موی سر موج دار و فر بیشتر و زودتر از موی سر صاف زبر می شوند.

یکی دیگر از علل شایع زبر شدن موی سر، رطوبت است. جالب است بدانید هیدروژن موجود در رطوبت با پروتئین های موجود در مو پیوندهایی ایجاد کرده و همین موضوع، باعث خشک شدن موی سر می شود.

هر چه مو خشک تر باشد، بیشتر زبر می شود. چرا که موی سر خشک تلاش می کنند رطوبت اطراف را به خود بگیرند و همین مسئله باعث زبر شدن آنها می شود.

آسیب دیدن مو رابطه ی مستقیمی با زبر شدن موی سر دارد. رنگ کردن موی سر، شست و شوی زیاد و غیر اصولی، استفاده از شامپوهای نامناسب، استفاده ی زیاد از اتو مو و سشوار، همگی می توانند باعث خشک شدن و آسیب دیدن و به دنبال آن خشک شدن موی سر شوند.

برای مقابله با زبر شدن موی سر باید به نکات زیادی توجه کنید، که در ادامه به آنها می پردازیم

بهترین شامپو برای رفع خشکی و زبری مو

ممکن است مهم ترین چیزی که به هنگام خرید شامپو، باید به آن توجه کنید ترکیبات آن است. وجود الکل و سیلیکون، در بعضی از شامپوها، نه تنها خشکی مو را برطرف نمی کند بلکه آن را افزایش می دهد.

بهتر است برای موی سر خشک، شامپوهایی را خریداری کنید که مواد تشکیل دهنده ی آنها از عصاره های گیاهی باشد.

شامپوهای با قدرت شویندگی بالا نخرید. شامپوهایی که در ترکیبات آنها سولفات وجود دارد، جزو این دسته

هستند؛ که با کف زیاد موی سر را تمیز می کند و باعث شوره ی سر و التهاب پوست سر و ریزش و خشکی بیشتر مو، می شوند.

برای خرید بهترین شامپو ها برای رفع این مشکل کافیست در گوگل “شامپو مو نیروان” را سرچ کنید و از سایت nir-one.com دیدن فرمائید.

روش های درمان زبری مو

برای مقابله با زبر شدن موی سر نباید عجول باشید و با صبر و حوصله، روش های درمان را پیش بگیرید.

آبرسانی به موی سر:

حفظ رطوبت موی سر یکی از اولین راه های درمان موی زبر است. زیرا رطوبت مو، فولیکول های مو را تقویت میکند و به محافظت از مو در مقابل شکستگی و و ریزش آنها کمک می کند. پس بهتر است که مرتب از سرم ها و ماسک های مو استفاده کنید. ویتامین E هم باعث مرطوب شدن مو و محافظت از آن میشود.

ماساژ دادن کف سر:

رزبرانه پوست سر خود را برای چند دقیقه با نوک انگشتان، ماساژ دهید. این کار کمک به گردش خون می‌کند و انتقال مواد مغذی را از ریشه به ساقه موی سر، راحت تر می کند.

استفاده از روغن مو:

ابتدا می توانید موی سر را با آب گرم شستشو کنید تا هم پوست سر به خوبی تمیز شود و هم منافذ پوست باز شوند. سپس روغن مورد نظر خود را که می تواند روغن نارگیل، زیتون و یا بادام باشد، را از ریشه تا انتهای ساقه ها، ماساژ دهید سپس برای یک ساعت،آنها را با یک حوله بپوشانید. و بعد موی سر را شستشو کنید.

موی سر خود را به آرامی خشک کنید:

وقتی که موی سر خیس هستند سعی کنید خیلی آرام با آنها رفتار کنید. به این صورت که ابتدا آب آن ها را با دست گرفته و بعد به آرامی با حوله یا پارچه نخی خشک کنید. سعی کنید موی سر خیس را سشوار نکنید.

کوتاه کردن موی سر:

گاهی اوقات برای موی سر آسیب دیده و سوخته و مقابله با خشک شدن موی سر ، راهی جز کوتاه کردن نیست.

از نرم کننده های مو بدون آبکشی استفاده نمائید:

 برای افرادی که موی زبر دارند، این محصولات بسیار عالی هستند و با آبرسانی زیاد مو، در طول رزبر از زبر شدن موی سر جلوگیری می کند.

چگونه موی صاف و عاری از زبری و خشکی داشته باشیم؟

موی سر زبر را را کمتر شست و شو کنید. یک اصل مهم در مقابله با خشک شدن موی سر ، شست و شوی کمتر موی سر است. اگر موی سر شما چرب نیست، بهتر است دو رزبر در میان آنها را با شامپوی ملایم شستشو کنید. رطوبت خود مو باعث جلوگیری از خشک شدن مو می شود.

از آبرسان های مو استفاده کنید: همانطور که گفتیم یکی از علت‌های اصلی خشکی و خشک شدن مو کمبود رطوبت در موی سر است. وقتی که موی سر مرطوب باشند دیگر رطوبت موجود در هوا را جذب نمی کنند و زبر نمی شوند. برای این کار می توانید هفته ای یکبار از ماسک های مو که آبرسان های قوی دارند استفاده کنید.

روغن نارگیل یک نرم کننده و صاف کننده طبیعی مو است. مقداری از روغن نارگیل روی دستان خود ریخته و به آرامی روی موی سر زبر، ماساژ دهید .

مقابله با زبر شدن موی سر

شما می توانید برای مقابله با موی سر زبر، راه های خانگی را هم امتحان کنید.

روش های خانگی و دارویی برای درمان موی زبر

  1. روغن مو گیاهی: روغن تراپی یکی از رایج ترین روش های خانگی مقابله با موی سر زبر است. برای روغن تراپی می توان از روغن های زیتون، روغن نارگیل، روغن کرچک و روغن بادام استفاده کرد. این روغن ها سرشار از ویتامین E و نرم کننده های طبیعی هستند و موجب می شوند تا لایه ی بیرونی مو با رطوبت پوشیده و کم کم ترمیم شود.
  2. ماسک مو مایونز: سس مایونز یک آبرسان خوب برای مو سر است. و خشکی آن را برطرف می کند.
  3. ماسک آووکادو: آووکادو سرشار از ویتامین A و E است این ویتامین‌ها به آبرسانی مو آسیب دیده کمک زیادی می‌کنند.
  4. ماسک تخم مرغ: تخم مرغ به دلیل پروتئین زیادی که دارد باعث افزایش استحکام و تقویت و سلامت موی سر می شود.

منبع: راه کار های مقابله با وز شدن مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *