دوره های تخصصی و فلوشیپ چشم

دوره‌های فلوشیپ و فوق تخصص چشم

شاید جالب باشد که بدانید چشم پزشکی با این اختصاصیت بالا [منحصرا محدود به چشم] دارای چندین فرصت فلوشیپ برای تخصص بیشتر می‌باشد که به پزشکان اجازه می­دهد تا بیماری­های مختلف را با استفاده از روش­های متنوع درمان کنند. دوره فوق تخصص چشم پزشکی عموماً 1 تا 2 ساله هستند. بر خلاف بسیاری از زمینه‌های پزشکی، فلوشیپ اغلب به معنای محدود کردن خود به آن حوزه نیست. بسیاری از چشم پزشکان که دوره‌های فلوشیپ خود را گذرانده­اند ترجیح می­دهند آن حوزه تخصص را با چشم پزشکی عمومی ‌ادغام کنند.

متخصص چشم بیماری های مختلفی را درمان می کند. از علائم ابتدایی مثل سوزش چشم گرفته تا جراحی پیوند قرنیه. برای کسب دانش لازم، تخصص چشم پزشکی فوق تخصص ها و دوره های تکمیلی مختلفی دارد:

بیماری قرنیه و خارج چشم

این فوق تخصص شامل مراقبت از قرنیه، صلبیه، ملتحمه و پلک­ها است. بیماری­های مادرزادی و اکتسابی مختلف می­توانند بر این ساختارهای چشم تأثیر بگذارند. این موارد شامل دیستروفی قرنیه، تومورهای قرنیه، عفونت، التهاب و تظاهرات بیماری­های سیستمیک که بر روی قسمت­های جلوی چشم تأثیر می­گذارند، هستند.

جراحان قرنیه متخصص پیوند قرنیه هستند که یکی از دقیق­ترین و ظریف­ترین عمل‌های جراحی می‌باشد. در این روش، تقریباً 30 بخیه در اطراف ناحیه‌ای به قطر 10 میلی‌متر زده می‌شود تا قرنیه را در جای خود ثابت کند. علائم مربوط به چنین جراحی‌هایی شامل عفونت­های شدید باکتریایی و قارچی، زخم‌های پس از تروما، دیستروفی قرنیه و اختلالات برجستگی قرنیه است. جراحان قرنیه، متخصص جراحی انکساری نیز هستند.

آب سیاه (گلوکوم)

فلوشیپ در این فوق تخصص، شامل آموزش­های بیشتر در زمینه مدیریت دارویی و جراحی گلوکوم، به علاوه اختلالات دیگر است که می‌توانند عصب بینایی را با افزایش فشار داخل چشم تهدید کنند. گلوکوم شاخه­ای از چشم پزشکی است که تحقیقات زیادی روی آن انجام می­شود. متخصصان گلوکوم مانند سایر فوق تخصص­ها، فرصت بی‌نظیری برای کار با کودکان و بزرگسالان دارند، همچنین می­توانند با روش دارویی و جراحی بیماران خود را درمان کنند.

چشم پزشکی عصبی

دانشجویانی که نمی­توانند بین تخصص­های مغز و اعصاب و چشم پزشکی یکی را انتخاب کنند، می‌توانند هر دو دنیا را همزمان داشته باشند. چشم پزشکی عصبی شامل بیماری سیستم عصبی مرکزی و تأثیر آن بر مسیرهای بینایی و همچنین بیماری­های ارثی اعصاب و مسیرهای چشم است. از آنجایی که حدود 65٪ از کل فرآیندهای داخل جمجمه دارای تظاهرات چشمی ‌هستند، اهمیت این فوق تخصص آشکار است.

اگرچه برخی از چشم پزشکان ­عصبی به طور محدود جراحی می­کنند و بیشتر در شناسایی و تشخیص بیماری نقش دارند، برخی دیگر جراحی‌های پیچیده­ای را روی چشم و کاسه چشم مانند رفع فشار دیواره کاسه چشم در بیماری گریوز انجام می­دهند. این روش شامل برداشتن دقیق استخوان کاسه چشم برای تسکین اگزوفتالموس (برآمدگی رو به جلو) چشم است که از تورم بافت­های کاسه چشم حاصل می‌شود ­(همان‌گونه که در بیماری تیروئیدی نیز قابل رویت است).

جراحی پلاستیک چشم

آیا “چشم” زیبایی دارید؟ کسانی که در زمینه جراحی پلاستیک چشم آموزش دیده­اند، چشم پزشکی و جراحی پلاستیک را در درمان کاسه چشم، پلک، سیستم اشکی، ابرو و بخش فوقانی صورت در هم می­آمیزند. جراحان پلاستیک چشم در هنگام ترومای شدید، درد غیرقابل التیام و تخریب چشم ناشی تومور یا التهاب، چشم را برمی­دارند. آن­ها در صورت وجود تومور، تروما و غیره، کاسه چشم، پلک و بخش فوقانی صورت را بازسازی می­کنند و جراحی‌های زیبایی مانند رفع فشار دیواره کاسه چشم را انجام می­دهند.

این جراحان در زمینه پرتودرمانی و شیمی‌درمانی نیز آموزش دیده­اند. سوراخ کردن عصب بینایی که یکی از روش­های جالب است، به بیماران جوانی که از تومور کاذب مغزی رنج می­برند، کمک می­کند. در این بیماری افزایش فشار داخل جمجمه (به دلایل نامشخص) باعث کاهش بینایی می­شود. در این روش جالب، جراح پلاستیک در چشم برش ایجاد میکند تا به عصب بینایی برسد، چشم را به صورت جانبی می­چرخاند و برای از جلوگیری آسیب ناشی از عدم جریان خون ناشی از چرخش شدید چشم، برای کاهش فشار به سرعت سوراخی را بر روی غلاف عصب بینایی ایجاد می­کند.

پاتولوژی (آسیب شناسی)  چشم

وجود پاتولوژی چشم به عنوان یک تخصص، گواهی بر پیچیدگی سیستم چشم و بینایی است. آناتومی، پاتولوژی و فیزیولوژی به قدری پیچیده است که در اکثر مراکز درمانی بزرگ، یک آسیب­شناس چشم (که دوره رزیدنتی چشم پزشکی خود را به اتمام رسانده است و پس از آن فلوشیپ پاتولوژی را گذرانده است)، بافت خارج شده از چشم و ساختارهای اطراف آن را بررسی می­کند.

چشم پزشکی کودکان

این تخصص شامل مراقبت از چشم در کودکان، و همچنین درمان برخی بیماری­ها مانند استرابیسم (انحراف چشم از محور بینایی طبیعی آن) است که می­تواند در کودکان و بزرگسالان رخ دهد. چشم پزشکان اطفال جراحی آب مروارید مادرزادی، ترمیم پتوز (افتادگی پلک)، رفع استرابیسم، تشخیص تومورهای چشم کودکان مانند رتینوبلاستوما و درمان تنبلی چشم را انجام می­دهند.

تنبلی چشم که یکی از مشکلات رایج چشم است که در آن، بینایی معیوب بوده و با عینک اصلاح نمی­شود. در این بیماری ناشی از هر عاملی است که باعث می‌شود در حالی که مسیرهای بینایی هنوز در اوایل کودکی در حال توسعه هستند، بینایی در یک چشم بهتر از چشم دیگر باشد. از آنجایی که چندین سندرم تأثیر عمده­ای در بینایی دارند، تخصص فرصت کار با کودکانی با نیازهای ویژه را نیز فراهم می­کند. در نهایت، چشم پزشکان کودکان با نوزادان نارس کار می­کنند: آن­ها به همراه جراحان شبکیه، مشکلات چشمی ‌نوزادان نارس را کنترل و معالجه می­کنند.

بیماری زجاجیه و شبکیه

چندین بیماری بر دو ناحیه مهم چشم یعنی شبکیه و زجاجیه تاثیر می­گدارند از جمله مشکلات موضعی، سیستمیک و ژنتیکی. بدیهی است که تروما بر روی شبکیه چشم تأثیر بسزایی داشته و منجر به پارگی و جدا شدن آن می­شود و بیماری­های سیستمیک مانند دیابت و HIV نیز می­توانند مشکلات مختلفی را برای این قسمت از چشم ایجاد کنند. روش­های تشخیصی بسیار پیشرفته بوده و شامل آنژیوگرافی فلورسانس و الکتروفیزیولوژی می­باشند. روش­های درمانی به یک اندازه جالب هستند عبارتند از: سرمادرمانی، لیزر، جراحی جداشدگی شبکیه، تخلیه زجاجیه و…

امیدواریم که همیشه چشمان پرنور و سالم و سلامتی داشته باشید. خدای ناکرده در صورت بروز بیماری های مربوط به چشم، می توانید از طریق وبسایت درمانکده از بهترین پزشکان متخصص چشم نوبت بگیرید یا آنلاین مشاوره کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *