خطرات تهدید کنندۀ سلامت انسان در خانه

برای آرامش و ایجاد سلامتی برای روح و جسم خود لازم است یک سری اقدامات در جهت کیفیت زندگی خود انجام دهیم و حواسمان به بعضی از وسایل و مراقب ها و تجهیزات زندگیمان باشد .

 بعضی مواقع ما فکر می کنیم که استفاده از بعضی اقدامات و وسایل ها هیچ خطراتی ندارد اما با کمی تحقیق و مطالعه متوجه یک سری خطرات تهدید کنندۀ آن ها می شویم . با ما همراه باشید تا در ادامه برایتان توضیحات و اطلاعات مفیدی بدهیم.

  • وجود گرد و غبار در خانه

گرد و غباری که وسایل  خانه یتان را می پوشاند سمی می باشد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته حدود 40 نوع مواد سمی در گرد و غبار شناسایی شده است و معمولاً بر روی مبل و بقیۀ اثاثیه ها می نشیند و موجب به خطر افتادن جان افراد می شود .

یکی از این بیماری ها سرطان می باشد و یا مادۀ فنول که در مواد شوینده استفاده شده و در این گرد و غبار هم دیده شده است . پس حواستان باشد در زمان گردگیری خانه دقت نمائید و به صورت مرتب خانه را تمیز کنید .

  • خوشبو کننده های محیط

بعضی از افراد تمایل دارند خانه شان همیشه بوی خوش دهد. اما حواستان باشد که در این مواد و یا شمع و اسپره ها ماده های شیمیایی فتالات وجود دارد که سلامتی بدن را به خطر می اندازد .

  • استفاده از ظرف های پلاستیکی

BPA یک مادۀ شیمیایی مضر که در ساخت ظرف های پلاستیکی استفاده می شود و اگر ظرفتان را برای گرم کردن غذا ،حرارت دهید. این مادۀ خطرناک وارد غذایتان می شود . معمولاً ظرف هایی با ساختار پلی کربنات هم این مواد مضر را دارا می باشند .

این مواد سمی در هورمون های بدن ما مشکلاتی ایجاد می کنند و امکان ابتلا به سرطان را بالا می برند . استفاده از ظرف های شیشه ای و استیل جایگزین خوبی می باشد

  • مواد شوینده و ضد عفونی کننده سطوح

مواد شویندۀ حمام و دستشویی به علت قدرت بالای سفید کنندگی موجب از بین رفتن ملاط بین کاشی و سرامیک های حمام و دست شویی می شود و به علت قوی بودن باعث ایجاد حفره در داخل ملاط می شود که باعث رشد قارچ در بین آن ها می شود . در این مواقع از مخلوط هیدروژن پر اکسید و آب استفاده نمائید .تهویۀ مناسب هم بسیار کمک کننده می باشد تا رطوبت باقی نماند که باعث رشد قارچ شود .

  • موکت و فرش

در صورت مراقبت نکردن از فرش و موکت باعث جمع شدن گرد و غبار در بین لایه های موکت می شود که ایجاد آلرژیک می کند .

  • ظرف های نچسب

طی تحقیقات صورت گرفته مواد شیمیایی که در ظروف های نچسب استفاده می شود در زمان پخت و پز و حرارت ،آزاد شده و برای سلامتی بدن افراد بسیار مضر می باشد . استفاده از ظرف استیل و چدنی بسیار مناسب تر می باشد .

  • مبلمان های قدیمی

در قدیم برای ساخت مبلمان راحتی از مادۀ  کند ساز اشتعال استفاده می شد که این مواد برای بدن بسیار خطرناک است . پس اگر مبلمان و راحتی قدیمی در منزل دارید ،از آن استفاده نکنید

  • مواد خوراکی کنسرو شده

در مواد خوراکی که کنسرو شده است پر از سم وجود دارد .زیرا در این مواد خوراکی ماده ای برای نگه داشتن آن به نام بنزوات وجود دارد که سرطان زا است .

  • استفاده از عود

در داخل عود مقدار کمی مواد شیمیایی وجود دارد که باعث ایجاد حساسیت های پوستی در افراد می شود و چون سرعت انتشار بوی عود بسیار بالا می باشد امکان جمع شدن آن در قسمت مجاری تنفسی بسیار بالا است .

  • نگهداری گیاهان آپارتمانی

البته این مورد جزو فواید نگهداری گل آپارتمانی در خانه می باشد .زیرا گل و گیاهان آپارتمانی مانند پاپیتال انگلیسی ، گل ژربرا ، آکوما و پتوس و سانسوریا و نخل بامبو آلودگی های مضر هوا را جذب و آن ها را نابود می کند .

  • مواد شویندۀ عطری

مواد شویندۀ عطری دارای مواد شیمیایی فتالات می باشد که در مصرف طولانی موجب به خطر افتادن سلامت شما می شوند . پس بهتر است از مواد شوینده غیر عطری استفاده شود.

همانطور که در بالا مواردی بیان شد، می توان نتیجه گرفت که گاهی مواردی بسیار ساده در منزل هستند که اگر به آن ها توجه نشود به مرور زمان باعث مشکلات جسمی و مسائلی در رابطه با سلامتی افراد می شوند و می توانند آن ها را دچار بیماری کنند. البته در کنار اینکه این موارد را باید در نظر بگیرید و رعایت کنید، باید از بیمه درمانی مناسبی هم برخوردار باشید تا در صورت لزوم بتوانید با استفاده از بیمه درمان این مسائل را مرتفع کنید. البته از فواید بیمه تکمیلی این است که موارد تشخیصی مثل آزمایشگاه را هم تحت پوشش قرار می دهد و افراد می توانند قبل از اینکه مشکلی بروز کند، به آزمایشگاه مراجعه کرده و با دادن آزمایش پزشکی از وضعیت سلامتی خود با خبر شوند.

یک دیدگاه در “خطرات تهدید کنندۀ سلامت انسان در خانه”

  1. به نظرم باید به اندازه کافی و نه زیاد در هر زمانی احتیاط لازم رو به خرج بدیم. حالا چه خانه و چه خارج از خانه، افرادی ماندگارتر هستند که همیشه احتیاط می کنند و از کارهای افراطی و ریسک های غیرمنطقی اجتناب می کنند. این افراد هستن که در نهایت می توانند به موفقیت های بهتر برسند، سلامت باشند، شاد و آرام زندگی کنند و از بیماری ها به دور باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *