جاکارتا در آینده نزدیک غرق خواهد شد

جالب است بدانید که جاکارتا با 10 میلیون جمعیت یکی از شهر های جهان است که خطر غرق شدن در آن بسیار زیاد است. زمین این شهر بر روی یک زمین باتلاقی قرار دارد و از طرفی به دریا می رسد. به علاوه این که 13 رود از داخل آن می گذرد. پس این که این شهر در حال غرق شدن است، نباید خیلی چیز عجیبی به نظر برسد چون حتی ممکن است بدتر نیز بشود و در آینده نیز باید انتظار این را داشته باشیم که دیگر جاکارتا را نبینیم.

جاکارتا شهری است که نیازمند توجه جدی مسئولانش برای نجات از غرق شدگی است و این مسئله به هیچ وجه شوخی بردار نیست. این گفته کسی است که خودش 20 سال در مجتمع باندانگ این دانشگاه بوده است. او همچنین گفته بر طبق مدل هایی که دارند تا سال 2050 تقریبا 95 درصد از شمال جاکارتا زیر آب می رود. همین الان نیز این اتفاق در حال رخ دادن است. در 10 سال گذشته آب 2.5 متر بالا است و در بعضی مناطق، مثلا مناطق ساحلی بیش از حد انتظار هم بالا رفته اند.
جاکارتا در طول یک سال به طور متوسط یک تا 15 سانتی متر زیر آب می رود. تقریبا نصف شهر الان زیر سطح دریا قرار دارد.
تاثیر این روند تقریبا در شمال جاکارتا مشخص است.

جاکارتا در حال غرق شدن
در قسمتی از این شهر منطقه ای وجود دارد که زمانی کارخانه ماهیگیری بوده است ولی الان خالی شده است.
شمال جاکارتا از نظر تاریخی جای مهم و قابل توجهی است که یکی از مناطق پرتردد آن جا نیز به حساب می آید. از نظر موقعیت استراتژیک این منطقه جایی است که رودخانه Cilivung به دریای جاوا می ریزد و به همین دلیل در زمان قدیم هلندی ها این منطقه را برای زندگی در قرن 17 ام انتخاب کردند.

در حال حاضر 1.8 میلیون جمعیت در شهر زندگی می کنند. مردم در این جا مخلوطی از مردم فقیرنشین ساحلی تا ثروتمندان چینی اندونزیایی هستند. تغییرات جمعیتی به طور محسوسی در این کشور مشاهده می شود. ساکنان ثروتمند این مناطق نیز که ویلاهای رو به دریا دارند، اذعان می کنند که با وجود این که خانه شان به زودی غرق نخواهد شد ولی ترک های عمیقی در دیوارهای خانه ها و ویلاهایشان می بینند.

تنها کاری هم که می توانند انجام دهند این است که خانه شان را تعمیر کنند. کارشناسان می گویند که این ترک ها با با تغییرات زمین رخ می دهد.
یکی از افرادی که 4 سال است در این جا ساکن است و می گوید که چندین بار آب رودخانه طغیان کرده است و مجبور شده اند که تمامی وسایل را به طبقه بالاتر ببرند. این اثرات مخرب طغیان آب، بر خانه های کوچک دقیقا کنار دریا بیشتر تاثیر خودش را نشان می دهد.
ماهیگیران می گویند در هر سال موج ها 5 سانتی متر بالاتر می آیند. ولی هیچ کدام از این ها بساز بفروش های این مکان ها را دلسرد نکرده است و آن ها همچنان به کار خود ادامه می دهند. بسیاری از منتقدان می گویند که سرمایه گذاری بر این منطقه به هیچ وجه کار عاقلانه ای نیست؛ با این وجود دولت نیز گفته تا زمانی که خرید و فروش در این جا رواج دارد نیاز به توسعه نیز دارد.

بقیه جاکارتا نیز ب سرعت کمتری در حال غرق شدن است. در غرب جاکارتادر هر سال حدود 15 سانتی متر، در شرق جاکارتا سالانه 10 سانتی متر، مرکز آن چیزی حدود 2 سانتی متر و جنوب آن سالانه یک سانتی متر غرق می شود.
شهرهای ساحلی سراسر جهان همگی در معرض این خطر به علت گرمایش زمین هستند. گرم شدن زمین باعث آب شدن یخ قطب ها می شود.
با وجود این که همه از شهروندان عادی گرفته تا شهرک های صنعتی حق استفاده از آب را دارند، مشکل از آن جایی شروع می شود که استفاده های صنعتی از آب بسیار زیادتر از حد معمول می شود و آب برای آشامیدن، به سختی پیدا می شود.

در هر حال شاید این خبر را بارها و بارها از اخبار،روزنامه ها و رسانه های دیگر شنیده باشید که تا چند سال آینده با آب شدن یخ های قطبی و بالاتر رفتن دمای زمین، بسیاری از مناطق ساحلی مورد تهدید واقع می شوند. اما این خبر که شاید برای شما فقط در حد یک شایعه بوده است، در مورد جاکارتا در حال رخ دادن است و باید منتظر شنیدن خبرهای بدتر از جاکارتا در سال های آینده نیز باشیم.
با همه این تفاصیل، بعضی دانشمندان آمریکایی معتقدند اصلا زمین در حال گرم شدن نیست و زمین خود را تعدیل می کند.
در واقع این تصور نمیبایست کاملا اشتباه باشد. چرا که پروردگاری که نعمت های فروانی به ما بخشیده نحوه استفاده ما از آن را هم میدانسته و باید طوری طراحی شده باشد که جوابگوی نیاز همه ما باشد. از طرفی ما در آموزه های دینی مان داریم که زمانی که امام زمان(عج) ظهور می کنند، زمین ذخایرش را برای ما آزاد خواهد کرد. به امید آن روز…24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *