برنامه هیئت‌های تهران در ایام فاطمیه 97

ایام فاطمیه، ایامی است که براساس روایات، از 40 روز تا هشت ماه بعد از رحلت پیغمبر(ص) مشخص شده است. و به خاطر مخفی بودن شهادت حضرت زهرا(س) تاریخ دقیقی موجود نیست. به این خاطر طبق دو روایت مرسوم میان شیعیان، این مراسم هر ساله بین تمام شیعیان جهان برگزار می‌شود. بنا به روایت 75 روز، با توجه به رحلت پیامبر در 28 صفر، ایام فاطمیه را از 13 تا 15 جمادی الاول را «فاطمیه اول» و روایت 95 روز از 3 تا 5 جمادی الثانی را «فاطمیه دوم» می‌خوانند.

در این مطلب با شما هستیم تا در مورد مراسم فاطمیه تهران و برنامه هیئت‌های مذهبی تهران برای فاطمیه صحبت کنیم. به ویژه در مورد مراسم فاطمیه 97 بیت رهبری با شما مطالبی را در میان می‌گذاریم.

برنامه فاطمیه بیت رهبری

برنامه فاطمیه 97 بیت رهبری، همانند سال‌های گذشته برگزاری می‌شود. مراسم عزاداری فاطمیه به مدت شش شب، از تاریخ 17 تا 21 بهمن امسال در حسینیه امام خمینی برگزاری می شود. استثناءا امسال به علت همزمانی مراسم با تکبیرگویی شب 22 بهمن، مراسم در این شب یک ساعت بعد از اذان مغرب آغاز خواهد شد.

تاریخ شروع دهه فاطمیه 97

دهه فاطمیه دوم 97:

دهه فاطمیه اول از روز پنجشنبه 27 دی ماه 97 شروع و در تاریخ یکشنبه 7 بهمن ماه 97 به پاین می‌رسد.

دهه فاطمیه دوم 97:

دهه فاطمیه دوم نیز از روز پنجشنبه 18 بهمن ماه 97 شروع و در تاریخ شنبه 27 بهمن ماه 97 به پایان می‌رسد.

نکته قابل توجه: در تقویم شمسی سال 97 شهادت حضرت فاطمه(س) در روز شنبه 20 بهمن به ثبت رسیده و تعطیل است.

تاریخ شهادت حضرت فاطمه درمنابع شیعه

روایت علامه مجلسی از تاریخ شهادت حضرت فاطمه(س)

با توجه به روایات مختلف در مورد شهادت حضرت زهرا(س) روایت قابل اعتنا برای ما، روایات رسیده از ناحیه ائمه هدی(ع) می‌باشد. به نقل از مرحوم علامه مجلسی، مرحوم ابوالفرج اصفهانی درکتاب مقاتل الطالبین این گونه اظهار نظر کرده است:

«مدت زمان حیات فاطمه زهرا(س) بعد از وفات پیامبر(ص) مورد اختلاف قرار گرفته است. طبق روایات ذکر شده کمترین زمان 40 روز و بیشترین زمان هشت ماه می‌باشد. اما براساس روایات رسیده از امام باقر(ع)، حضرت می‌فرمایند: به درستی که زمان رحلت صدیقه کبری(ص) سه ماه بعد از رحلت پیامبر مکرم اسلام بود.

روایت طبری شیعی

مرحوم طبری شیعی در کتاب دلایل الامامه به سلسله اسناد خود روایاتی از حضرت امام صادق(ع) نقل می‌کند که می‌فرماید: « حضرت فاطمه(س) در ماه جمادی الاخر روز سه شنبه، سه روز از ماه گذشته در سال 11 هجری از دنیا رفتند.»

روایت کلینی

دسته دیگری از روایات نیز این مدت را 75 روز ذکرکرده‌اند. روایت مرحوم کلینی از امام صادق(ع) که می‌فرمایند: «به درستی که توقف فاطمه(س) در این دنیا بعد از پدر گرامی‌اش 75 روز بود.»

علت اختلاف درتاریخ شهادت و شروع دهه فاطمیه

امکان دارد دلیل اختلاف در این روایات صحیحه، رایج نبودن نقطه گذاری بر کلمات در زمان صدور روایات باشد. شباهت« خمسه و سبعون» با « خمسه تسعون» موید این معنا است.

ولادت حضرت فاطمه(س)

مبدا و سرچشمه حیات از وجود حضرت زهرای مرضیه(س) نشئت گرفته است. خلقت عرش کبریایی و آدم تا خاتم(ص) به نفس مسیحایی فاطمه(س) جان گرفته است. خداوند در حدیث قدسی می‌فرماید:

«لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما»

«ای احمد اگر تو نبودی افلاک را خلق نمی‌کردم و اگر علی نبود تورا خلق نمی‌کردم و اگر فاطمه نبود شما را خلق نمی‌کردم.»

خشنودی حضرت صدیقه طاهره(س)، خشنودی حضرت حق و چهارده معصوم است. و خلقت همه چیز به خاطر وجود عزیز و طاهر حضرت فاطمه زهرا(س) است. حضرت فاطمه(س)، بانوی دو جهان و والاترین مقام درنزد مسلمانان هستند. طبق حدیث پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند: «فاطمه سرور زنان جهانیان است». ناگفته نماند که این حدیث مورد قبول مسلمانان شیعه و سنی است.

مراسم سوگواری فاطمیه

برنامه ایام فاطمیه 97 بیت رهبری طبق روال همه‌ساله، از سوی رهبر معظم انقلاب به مدت پنج شب برگزار می‌شود.

مراسم فاطمیه تهران از شب اول تا شب پنجم جمادی‌الثّانی برابر با چهارشنبه 17 بهمن ماه 97 تا دوشنبه 22 بهمن ماه 97 پس از نماز مغرب و عشاء، در حسینیه‌ امام خمینی رحمهالله‌علیه واقع در تهران، خیابان فلسطین جنوبی، تقاطع آذربایجان برپا خواهد بود.

منبع: سایت فاطمیه تهران و خامنه ای دات آی آر

۲ دیدگاه در “برنامه هیئت‌های تهران در ایام فاطمیه 97”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *