7 روش ساده و موثر در پیشگیری از کمردرد

درد کمر یکی از دردهای شایع در زنان به شمار می رود به طوری که جامعه بزرگی از آنان را درگیر می کند و یا با گذشت زمان خواهد کرد.

آیا شما هم مثل ما اعتقاد دارید پیشگیری بیشتر از آن چه فکر میکنید ارزش دارد؟ واقعا اگر ما ارزش پیشگیری را بدانیم مسلما به این سمت خواهیم رفت که بسیاری از عادات اشتباهامان را اصلاح کنیم. مثلا اگر در گیر و دار این هستید که یک پشتی خوب برای محل کار یا زمان رانندگی یا… تهیه کنید و قیمت های بالای آن ها شما را معطل نگه داشته تا بیشتر به آن ها فکر کنید، بدانید ارزش پیشگیری را نفهمیده اید. یا اگر هنوز که هنوز است روی میز آشپزخانه تان غذا نمی خورید، بهتر است سعی کنید عادت خود و خانواده تان را عوض کنید.

مهم ترین علت شایع کمردرد

کمردرد مجموعه عواملی را شامل می شود که گاهی عوامل فیزیکی و گاهی نیز عوامل روحی در آن تاثیر گذار هستند. یکی از شایع ترین درد های کمر در زنان مربوط به دوران عادت ماهانه آن ها می شود که معمولا هیچ درمان قطعی برای آن، به جز استفاده از داروهای مسکن پیشنهاد نشده است. این دردها معمولا ناشی از تغییر سطح ناگهانی هورمون هستند که گاهی کمر یا شکم و یا روده ها را درگیر می کند. این دسته از دردها رابطه مستقیمی با میزان آرامش فرد دارد و با کاهش استرس و استراحت میزان درد تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

اما درد هایی که منشا اصلی شان خون رسانی ناکافی به بین مهره هاست، درمان های متفاوتی نیز دارند که با تغییر رفتار و عادات درصد بزرگی از آن ها قابل پیشگیری است.

چند عادت خود را اصلاح کنید

متاسفانه ما ایرانی ها و بالخصوص زنان ایرانی به سلامت خودشان اهمیت چندانی نمی دهند. با وجود این که زنان یک جامعه آینده ساز نسل بعدی هستند! و شاید سلامت هیچ یک از اعضای خانواده مثل مادر روی سلامت همه اعضا تاثیر گذار نباشد. حتما برای یک بار پیش آمده که مادرتان مریض شده و تمامی اتمسفر خانه را غم و ناراحتی گرفته باشد. شما هم روزی مادر فرزند خودتان خواهید بود. پس اگر تصمیم دارید فرزندتان همیشه شاد و سلامت باشد و از شادابی و سلامت جسم و روح شما انرژی بگیرد، باید از همین الان شروع کنید.

 

خب از همین الان این عادات را اصلاح کنید:

1. کوله پشتی تان را عوض کنید

هیچ وقت کوله پشتی های دوران مدرسه را فراموش نخواهیم کرد. وحشتناک ترین کوله های عمرمان را تجربه می کردیم. بدتر از هر کوله های سنگین، نحوه استفاده از آن ها بود. اگر همچنان می خواهید ستون فقراتتان را داغون کنید حتما دوباره برای طولانی مدت با یک کول، کوله تان را حمل کنید. نتایج تحقیقات یک پروژه بر روی دانشجویان تازه ورود نشان می داد که اکثر آن ها یا نحوه استفاده درست از کوله پشتی شان را نمی دانستند و یا دانسته با کوله های سنگین به ستون فقراتشان آسیب رسانده اند.

2. از پشت میزتان بلند شوید

اگر شرایط کاری شما طوری پیش می رود که باید ساعت ها را پشت میز بگذرانید، به شما توصیه می کنم حداقل هر 25 دقیقه یکبار فقط و فقط از پشت میز بلند شوید و کمی راه بروید و یا از پشت همان میز چرخشی به گردنتان بدهید و گردنتان را به چند حرکت ورزشی مهمان کنید.

این کار تنها 25 دقیقه از شما وقت می گیرد ولی 100 درصد به سلامتی شما کمک می کند. آدم بنی عادت است. اگر کاری را در یک ماه متوالی انجام دهید احتمال ملکه شدن آن کار در شما بسیار بسیار بالا می رود. پس نگران نباشید و تا حد امکان به برنامه ورزشی تان عمل کنید.

3. چند حرکت ورزشی ساده انجام دهید

اگر در محیط کاری تان شرایطی وجود دارد که می توانید چند حرکت ورزشی ساده نیز انجام دهید، حتما این کار را شروع کنید. مسلما از شما نمی خواهیم دمبل بزنید یا وزنه هوا کنید، فقط چند حرکت ساده دست و پا که خون را در بدنتان دوباره به جریان بیاندازد. برای مثال به شکل زیر دقت کنید.

4. از حرکت های عجیب غریب بپرهیزید

حتما تا به حال اسم شکستن غلنج به گوشتان خورده است! باور می کنید در سال 2018 کسانی هستند که واقعا به این موضوع اعتقاد دارند و با علاقه خاصی آن را دنبال می کنند. افرادی نیز هستند که از این راه پول خوبی بدست می آورند.

5. کفش نامناسب نپوشید

برای چندمین بار مخاطب اصلی را زنان سرزمینم قرار می دهم و از آن ها می خواهم به هر قیمتی به سلامتی خودشان ضربه نزنند. بدترین رنج کفش ها، همان پاشنه بلند ها هستند که بیشترین آسیب را به کمر و  ستوان فقرات می زنند. این کفش های زیبا و نه چندان کارا در زمره پرطرفدارترین انواع کفش ها هستند. البته باید توجه کنیم که کفش های صاف و بدون لژ نیز، چه برای زنان و چه مردان، جزء بدترین کفش ها به حساب می آیند.

تا حدی که برایتان ممکن است از کفش های ورزشی استفاده کنید. این کفش ها طوری طراحی شده اند که کمترین فشار را به پاها وارد کرده و ساعت ها را می توانید با آن ها سر کنید.

6. فرهنگ ساز باشیم

مطمئنا الان افرادی هستند که فکر می کنند نداشتن میز ناهار خوری یا مبل باعث عدم رسیدن آن ها به عادات سلامتی است و در نتیجه کل برنامه شان مختل می شود. اما هر کدام از ما میبایست بدانیم یک کارگاه فرهنگ سازی هستیم. از همه بیشتر مادران مهربان در خانه فرهنگ جمعی را شکل می دهند.

اگر شما فضای مناسبی برای میز و صندلی کار و مبل و… ندارید، باید بدانید بسیار طبیعی است که یک زوج جوان در ابتدای زندگی شان این ها را نداشته باشند! در وهله اول بسیاری ازین وسیله ها را با هزینه های کم می توان تهیه کرد. بر روی صندلی چوبی دست دوم هم می توان نشست. پس استفاده از وسیله های موجبات سلامتی را بر خودمان فقط و فقط به خاطر دست اول نبودن، حرام نکنیم.

7. عادت تلویزیون دیدنتان را تغییر دهید

یکی از عواملی که می تواند کودکان شما را دچار کمردرد های مزمن در بزرگسالی شود، ابتدا تماشای تلویزیون در ساعات طولانی مدت و سپس نشستن های نامناسب در جلوی تلویزیون مهره های کمر و ستون فقرات کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. سعی کنید یک صندلی راحتی مخصوص خودشان برایشان تهیه کنید که آن را دوست داشته باشند و با ذوق و شوق از آن استفاده کنند.

شما معمولا چه نوع عادت هایی را نامناسب می دانید و فکر می کنید از چه راهی ببیشتر آسیب دیده اید؟ چه راه حل هایی را برای پیشگیری و درمان پیشنهاد می کنید؟

 

 

 

 

 

 

۲ دیدگاه در “7 روش ساده و موثر در پیشگیری از کمردرد”

  1. متشکر از مطالب مفیدتون که کاملا با دید کاربردی نوشته و ارائه شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *