پیشگیری از سرطان

باور های غلط درباره ی سرطان پستان – قسمت چهارم

شما می توانید قسم های اول و دوم و سوم این مطلب را نیز مطالعه کنید تا دید جامع تری نسبت به این مسئله پیدا کنید.

سرطان پستان، شایع ترین سرطان بانوان است، هر چند برخی آقایان نیز ممکن است به سرطان پستان مبتلا شوند. طبق آخرین اطلاعات، 12.4 درصد از زنان در طول عمر خود به سرطان پستان مبتلا می شوند؛ به زبان ساده تر، تقریبا از هر 8 خانم، یکی از آن ها به سرطان پستان مبتلا می شود، که رقم قابل توجه و نگران کننده ای است. اما خبر خوش این است که سرطان پستان در مراحل اول و دوم، پاسخ بسیار خوبی به روش های درمانی می دهد و بیش از 90 درصد از افرادی که در مراحل اول و دوم سرطان پستان تحت درمان قرار می گیرند، به طور کامل بهبود می یابند، در حالی که در صورتی که بیماری پیشرفت کرده باشد و به مراحل 3 و 4 رسیده باشد، شانس بهبودی به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

باور های غلط راجع به بسیاری از بیماری ها در میان مردم شایع است و در این میان سرطان پستان یکی از بیماری هایی است که بیشترین باور های غلط راجع به آن شنیده می شود. در مورد زمان مناسب برای شروع ماموگرافی یا علائمی که باید مراقب آن ها باشید، حقایقی وجود دارد که در واقع کاملا اشتباه هستند. مثلا یک دوست به شما می گوید، پوشیدن سوتین می تواند منجر به سرطان پستان شود، اما حقیقت این است که این ادعا پشتوانه ی علمی ندارد. از سوی دیگر، اگر تصور می کنید به علت فقدان سابقه سرطان پستان در اقوام نزدیک، در معرض خطر نیستید، یک باور نادرست را پذیرفته اید. همچنین در حالی که وجود یک توده شانس وجود سرطان پستان را به طور قابل توجهی بالاتر می برد، اما، ده درصد  موارد سرطان پستان بدون وجود هر گونه توده، درد یا سایر علائم سرطان، شناسایی شده است. حقیقت این است که دانشمندان هنوز به طور کامل نمی دانند چه چیزی باعث سرطان پستان می شود و تنها برخی عوامل نظیر چاقی یا نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های الکلی، می توانند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهند. در ادامه به برخی باور های غلط درباره ی سرطان پستان اشاره می کنیم.

خرافه: نوشیدن آب از بطری آب پلاستیکی که در مدتی در ماشین زیر نور آفتاب مانده و گرم شده است، باعث سرطان پستان می شود

این شایعه ادعا می کند که دیوکسین ها- گروهی از سموم شیمیایی که با بسیاری از بیماری ها، از جمله سرطان پستان همراهی دارند- از پلاستیک گرم شده به آب آزاد می شود.

اما حقیقت این است که دیوکسین ها در پلاستیک وجود ندارد و پرتو های خورشید به اندازه کافی قوی نیستند که منجر به تولید دیوکسین ها شوند. بیشتر بطری های نوشیدنی از PET هستند که پژوهش های گسترده ای بر روی سلامتی و ایمنی آن ها انجام شده است.

شواهدی وجود دارد که گرما ممکن است باعث شود بیس فنول A (BPA)، ترکیبی که در مطالعات جانوری اثرات استروژنی آن ثابت شده است، به داخل آب آزاد شود (اثرات استروژنی خطر سرطان را تحت قرار می دهند).  اما بیشتر بطری های آب معدنی از پلاستیک های بدون BPA ساخته شده اند.

برای ایمنی بیشتر، از بطری های آب معدنی بدون BPA یا بطری هایی که نشان بازیافت 1، 2، 4 یا 5 روی برچسب آن ها به چشم می خورد، آب بنوشید.

خرافه: خوشبوکننده ها و ضد تعریق ها باعث سرطان پستان می شوند

عدم استفاده از این مواد آرایشی و بهداشتی، مانع ابتلا به این بیماری نمی شود. ادعا می شد که ضد تعریق ها از دفع سموم از طریق عرق جلوگیری می کنند که منجر به تجمع آن ها در غدد لنفاوی و در نتیجه ایجاد سرطان پستان می شود. اما پژوهش ها ثابت کردند که این یک عقیده ی نادرست است و ارتباطی بین مصرف خوش بو کننده ها و ضد تعریق ها و سرطان پستان وجود ندارد.

یک باور غلط دیگر این است که برخی مواد شیمیایی موجود در ضد تعریق ها، نظیر آلومینیوم و پارابن ها، ممکن است منجر به سرطان پستان شوند، زیرا این بیماری در کشور های در حال توسعه که خانم ها کمتر از این مواد استفاده می کنند، کمتر است. اما، سموم معمولا از طریق تعریق آزاد نمی شوند. همچنین در قسمت هایی از اروپا که ضد تعریق ها به طور گسترده استفاده می شود، خطر سرطان پستان از ایالات متحده بیشتر است.

در نهایت، در یک پژوهش پارابن ها در تومور سرطانی پستان شناسایی شد، اما هیچ مطالعه ای تا به حال نشان نداده است که مواد شیمیایی موجود در خوش بو کننده ها و ضد تعریق ها منجر به ابتلا به سرطان پستان می شود.

خرافه: سرطان پستان قابل پیشگیری است

هر چند برخی از عوامل خطر سرطان پستان نظیر، چاقی و عدم تحرک، به خوبی شناخته شده اند، اطلاعات کافی از همه ی عوامل خطر سرطان پستان وجود ندارد تا بتوانیم به طور کامل از این بیماری پیشگیری کنیم.

بین عواملی نظیر چاقی، یائسگی و الکل، که با خطر بیشتر سرطان پستان همراه هستند و عواملی که واقعا منجر به سرطان می شوند، تفاوت وجود دارد. ممکن است این عوامل باعث ایجاد سرطان نباشند یا شاید به نحوی با سرطان همراهی دارند.

دارویی به نام تاموکسیفن خطر ابتلا به سرطان پستان را در برخی بانوان که در معرض خطر بالا برای ابتلا به سرطان پستان هستند، کاهش می دهد. هر چند برای استفاده از  این دارو در جمعیت عمومی نیاز به پژوهش های بیشتری وجود دارد.

همچنین ماستکتومی (عمل جراحی برداشتن پستان ها) دو طرفه، خطر ابتلا به سرطان پستان را در بانوان خطر بسیار بالا تا 90 درصد کاهش می دهد.

یک دیدگاه در “باور های غلط درباره ی سرطان پستان – قسمت چهارم”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *