چهار شنبه سوری امسال

چهار شنبه سوری 97 چندم اسفند است؟

با توجه به این که 29 اسفند 97، مصادف با چهارشنبه است، چهارشنبه سوری 97 نیز در همین تاریخ برگزار خواهدشد. مراسم شب چهارشنبه سوری، همواره در اواخر شب سه‌شنبه برپا می‌شود.

بنابراین تاریخ چهارشنبه سوری ۹۷، ۲۸ اسفند ماه ۹۷ و در سه شنبه شب مصادف با ۱۹ مارس ۲۰۱۹ خواهدبود. اگر شما از علاقه‌مندان به مراسم شب چهارشنبه سوری هستید، تاریخ 28 اسفند را به خاطر بسپارید و مقدمات لازم را برای آن مهیا سازید.

لحظه سال تحویل 98

چنانچه لحظه تحویل سال 98 بعد از «ظهر نصف‌النهار مرکزی ایران» رخ دهد؛ آن روز آخرین روز سال خواهدبود. ولی اگر پیش از ظهر سال تحویل شود، آن روز اول فروردین خواهدبود.

مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران لحظه تحویل سال ۱۳۹۸ را اعلام نمود. بر این اساس لحظه سال تحویل سال ۱۳۹۸ هجری شمسی لحظه تحویل سال ۱۳۹۸ هجری شمسی به ساعت رسمی جمهوری اسلامی ایران ساعت ۱ و ۲۸ دقیقه و ۲۷ ثانیه روز پنج شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۸ هجری شمسی مطابق ۱۴ رجب ۱۴۴۰ هجری قمری و ۲۱ مارس ۲۰۱۹ میلادی خواهدبود.

آداب و رسوم چهارشنبه سوری

مهم‌ترین آداب و رسوم چهارشنبه سوری، روشن کردن آتش و بودن در کنار آتش است. در مراسم چهارشنبه سوری، خانواده‌ها کنار آتش جمع شده و به شادمانی می‌پردازند. ایرانیان باستان در نواحی مختلف شهر آتش روشن می‌کردند و تا طلوع آفتاب آتش را زنده نگه می‌داشتند.

یکی از مهم‌ترین آداب چهارشنبه سوری، پریدن از روی آتش و خواندن «زردی من از تو، سرخی تو از من» می‌باشد. مردم با گفتن این عبارت، در حقیقت برای سلامتی و رهایی از مشکلات خود دعا می‌کرده‌اند.

یکی دیگر از آداب چهارشنبه سوری، مراسم قاشق‌زنی است. مراسم قاشق زنی چهارشنبه سوری با وجود اینکه تقریبا به فراموشی سپرده شده‌است، هم‌اکنون نیز در برخی از نقاط کشور برپا می‌شود.

در مراسم قاشق‌زنی، کودکان و نوجوانان صورت خود را می‌پوشانند و با استفاده از دوقاشق میان انگشتانشان، قاشق زنی می‌کنند. این کودکان در حالی که مشغول به قاشق زنی هستند، به در خانه‌ها رفته و از صاحب خانه شیرینی و شکلات و آجیل طلب می‌کنند.

گره‌گشایی یا فال‌گوشی، یکی دیگر از آداب چهارشنبه سوری است و هم‌اکنون نیز میان مردم رواج دارد. در مراسم فال‌گوشی، دختران جوان برای باز شدن بختشان، دعا کرده و جواب دعای خود را با گوش کردن به صحبت‌های عابران در می‌یافتند.

در شب چهارشنبه سوری، مردم برای دور شدن بدی‌ها از خود و دیگران، اسپند می‌سوزاندن و آن را به دور سرشان می‌چرخاندند.

مردم در چهارشنبه سوری رسم داشتند که در کنار آتش، شاهنامه بخوانند و قصه بگویند. در این میان عده‌ای نیز ساز می‌نواختند و اشعاری در وصف بهار و سال جدید می‌خواندند.

در سال‌های اخیر، به دلیل ورود حاشیه‌هایی مانند ترقه و وسایلی از این قبیل، چهره‌ی چهارشنبه سوری به مراسمی ترسناک مبدل شده‌است؛ زیرا این وسایل خطرناک صدمات جبران‌ناپذیری را به مردم وارد می‌کند. با این وجود هم‌اکنون نیز در شهرهای کوچک مراسم چهارشنبه سوری به زیبایی گذشته برگزار می‌گردد.

برگرفته از اینجا

یک دیدگاه در “چهار شنبه سوری 97 چندم اسفند است؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *