درگذشت نویسنده پایتخت

خشایار الوند، نویسنده پایتخت، درگذشت

خشایار الوند، نویسنده‌ی مطرح کمدی سینما و تلویزیون، در اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت. الهام غفوری، تهیه‌کننده سریال پایتخت، با تایید این خبر گفت: «متاسفانه این خبر صحت دارد و دقایقی پیش با خبر شدیم که آقای الوند بر اثر سکته قلبی درگذشت.»

خشایار الوند در سال 1346 متولد شد و فعالیت خود را در سینما از سال 1363 آغا کرد. این نویسنده از سال 1380 فعالیت مستقل خود را با نگارش فیلمنامه «مزاحم» به کارگردانی سیروس الوند، آغاز نمود و دو سال بعد نیز فیلمنامه «برگ برنده» را برای سیروس الوند به نگارش درآورد. موفقیت چشمگیر خشایار الوند، با همکاری او با مهران مدیری همراه بود. این همکاری از سال 1382، با سریال «نقطه چین» شروع شد.

از دیگر سریال‌های خشایار الوند می‌توان به «کمربندها را ببندیم»، «شب‌های برره»، «باغ مظفر»، «گنج مظفر»، «مرد هزار چهره»، «مرد دو هزار چهره»، «قهوه تلخ»، «مسافران»، «پایتخت»، «ساخت ایران»، «ویلای من»، «شوخی کردم»، «پایتخت 3»، «در حاشیه»، «پایتخت 4»، «علی البدل»، «دیوار به دیوار»، «دیوار به دیوار 2»، «پایتخت 5» و «گلشیفته» اشاره کرد.  «هرچی توی بخوای»، «کیش و مات»، «شیش و بش» و «ساعت 5 عصر» نیز از جمله آثار سینمایی خشایار الوند به شمار می‌روند.

چند سال پیش، خشایار الوند در گفت‌وگو راجع به وضعیت نویسندگی طنز بیان کرده‌بود: «در کشور ما دستمزد یک نویسنده چیزی شبیه یک جک است. همان دستمزدی که روی کاغذ نوشته می شود را بتوانیم بگیریم باید کلاهمان را بالا بیاندازیم. سریالی است که ۶ میلیارد هزینه شده است و به نویسنده آن شصت میلیون داده اند و بعد از کم کردن مالیات متوجه می شویم زیر یک درصد گرفته است و این را بدانیم که نویسنده هسته اولیه آن تولید را بوجود آورده است یعنی همه چیز از روی فیلمنامه ساخته می شود. این فاجعه است. به همراه نویسندگان در جلسه ای در تلویزیون بودیم من آنجا به این اشاره کردم که فیلمنامه را به دلخواه بازیگر یا کارگردان عوض می کنند و دیالوگ ها یا متن را تغییر می دهند و در کشور ما چیزی که ارزان باشد را قدر نمی دانیم»

خشایار الوند علاوه بر این گفته بود: «یک فیلمنامه برای یک اکیپ ۱۲۰ نفری کار ایجاد می کند و قرار است ساعت ها مخاطب جذب کند و آگهی های فراوان برای تلوزیون تولید می کند و با این همه مگر می شود قیمت یک فیلمنامه ۶۰ میلیون باشد و آگهی ۱۰ ثانیه ای ۱۰۰ میلیون باشد یا فیلمنامه نویس در۷ یا ۸ ماه یک فیلمنامه را می نویسد و بازیگر چندین برابر او می گیرد و در کمتر از یک ماه بازی می کند و می رود.همه اینها باعث می شود که نویسنده از مسیر اصلی خود دور شود و باعث پایین آمدن کیفیت فیلمنامه می‌شود.»

رازینه‌مگ درگذشت خشایار الوند را به جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

برگرفته از اینجا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *