چند روش موثر پیشگیری از دردهای کمری و گردنی

معمولا عادت دارید چگونه بنشینید؟ چقدر بر روی نحوه صحیح نشستن میدانید؟ تا به حال شده است به درد گردن و یا کمر دچار شده باشید؟ چند ساعت در روز را مجبورید در این حالت نشسته به سر ببرید؟ آیا تا به حال فکر کرده اید باید کاری کنید که کمترین فشار به بدن و ستون فقراتتان وارد شود؟

ما در این مقاله سعی داریم این حالت ها را با هم بررسی کنیم. اولین کاری که همه شما به صورت روزمره انجام می دهید و حتما حداقل یکبار آن را تجربه کرده اید، نشستن پشت فرمان ماشین است.

به کمرتان در هنگام رانندگی بیشتر توجه کنید

اگر کارتان به گونه­ای است که مجبورید همیشه رانندگی کنید حتما به دنبال یک پشتی طبی خوب و بادوام باشید. مطمئن باشید هر چقدر هم خرید این پشتی هزینه بر باشد، در نهایت برای شما آورده دارد. یک پشتی مناسب باید بتواند گودی کم را پر کرده و گردن را نیز در وضعیت مناسبی قرار دهد.

برخی از پشتی ها که کیفیت مناسبی ندارند، بعد از مدتی صاف شده و کارایی شان در شکل دادن به کمر از دست می دهند. بیشتر این نوع پشتی های حالتی شبیه اسفنج دارند که با عرق کردن بدن و قسمت های پشتی کم کم شکل خودشان را از دست می دهند. بابت همین ما پیشنهاد می کنیم تا حد امکان از پشتی هایی استفاده کنید که در قسمت پشتشان هوا جریان داشته باشد تا شما نیز از عرق کردن بیش از حد مخصوصا در فصول گرم خلاص شوید و هم بادوام تر باشد.

به خودتان در محیط کار احترام بگذارید

اگر از آن دسته افرادی هستید که بیشتر ساعات کاریشان را پشت میز می گذارانند، حتما می بایست به نحوه نشستن و تنظیم صندلی تان دقت بیشتری داشته باشید. ما حتی به کارفرماهایی که به آینده شرکت و کارمندانشان اهمیت می دهند، توصیه می کنیم که با آینده نگری به سلامت کارمندانشان اهمیت بیشتری بدهند چرا که سلامت هر فرد از کارمندان به معنای تداوم بیشتر نیروی زبده که بر روی او سرمایه گذاری کرده­اید، در شرکتتان است.

در وهه اول بیشترین چیزی که اهمیت دارد، پیدا کردن صندلی مناسبی برای خودتان است. ارتفاع صندلی را باید طوری تنظیم کنید که با قد شما یا بهتر است بگوییم ارتفاع ساق پایتان هماهنگ باشد. سپس به سراغ تنظیم ارتفاع دسته ها بروید. سعی کنید مچ­های شما طوری قرار بگیرد که حالت طبیعی داشته باشند. اگر سرو کارتان بیش از حد با کامپیوتر است حتما به فکر تهیه یک مچ­بند مناسب برای خودتان باشید.

نحوه نشستن شما باید طوری باشد که پشتتان کاملا به پشتی بچسبد و گردن شما دقیقا رو به روی مانیتور قرار بگیرد. به شکل زیر توجه کنید.

بیشتر زمانتان را در آشپزخانه می گذرانید؟

مطمئنا درصد زیادی از زنان خانه دار هستند که مدت زمان کار کردنشان در آشپزخانه شاید کمتر از ساعات کاری همسرشان در محیط کار نباشد. در ابتدا به شما توصیه می­کنیم تا حد امکان با میز کار کنید و کمتر روی زمین بشینید تا کمتر مجبور شوید خودتان را خم کنید. زمانی که مشغول شستن ظروف هستید، یک صندلی زیر یک پایتان بگذارید و سعی کنید حالت طبیعی ستون فقرات را حفظ کنید.

حالت های خواب

شاید هر نفری شیوه مخصوص خود را در خوابیدن داشته باشد. یک نفر اصطلاحا طاق باز بخوابد یا فرد دیگر به حالت جنینی عادت داشته باشد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید از نحوه خوابیدن هر کس می­توان به حالات درونی­اش پی ببرید. برای دیدن نظر روان­شناسان در این زمینه این­جا را ببینید.

اما مهم­تر از همه این ها نحوه خوابیدن در بوجود آمدن درهای کمری و گردنی نقش دارد. بعضی ازین حالات مزایا و معایبی دارند که در زیر به برخی از این حالات اشاره خواهیم کرد:

  1. حالت خوابیدن به پشت، دست ها به کنار

این حالت یکی از بهترین مدل­های خوابیدن است. چرا که به سلامت ستون فقرات کمک شایانی می­کند. در این حالت کمر صاف قرار می­گیرد و کمترین فشار به دیسک ها راباعث می­شود. به همین علت است که در این حالت کمترین دردهای کمری و گردنی را شاهد خواهید بود.

از دیگر مزایای خوابیدن در این حالت این است که در این موقعیت سینه ها بهتر به بدن چسبیده هستند و از افتادگی سینه ها جلوگیری  می­شود. همچنین کمترین چین و چروک ها بر روی پوست صورت می­افتد. این حالت برای کسانی که از رفلاکس معده رنج می­برند، پیشنهاد می­شود.

اما این حالت مشکلاتی را نیز در پی دارد از جمله این که ممکن است نصف شب اطرافیان شما را از خواب خوش بیدار کند! در این وضعیت نیروی جاذبه باعث می­شود زبانتان کمی راه تنقستان را ببندد و باعث خروپف شود.

اگر می­خواهید خروپفتان کمتر شود می­توانید بدون بالشت بخوابید تا حالت طبیعی قوس گردن حفظ شود. بهتر است از یک بالشت زیر کمرتان استفاده کنید تا قوس کمرتان حالت طبیعی خودش را حفظ کند.

2. خوابیدن بر پشت، دست­ ها بالا

این روش تقریبا تمامی مزایا و معایب حالت قبلی را دارد. ذکر این نکته نیز جالب است که خوابیدن در این حالت این گونه تداعی می­کند که فرد بسیار راحت و آرام خوابیده است.

3. خوابیدن به پهلو، دست­ ها پهلو

این حالت نیز از بهترین حالت­های خواب است. این روش قوس های طبیعی ستون فقرات را به خوبی حفظ می­کند. از خروپف کردن جلوگیری می­کند و برای زنان باردار توصیه می­شود.

اما این روش معایبی دارد. از جمله این که پایی که در بالا قرار دارد، موقعیت مناسبی ندارد و ممکن است در دراز مدت باعث دردهای کمری و گردنی شود. همچنین چون در اینجا نیروی جاذبه روی پوست اثر می­گذراد، باعث پیر شدن زودرس پوستتان خواهد شد.

برای این که معایب این روش کمتر شما را اذیت کند، بهتر است به چند نکته توجه داشته باشید. مثلا بهتر است از بالشتی استفاده کنید که از گردنتان به خوبی محافظت کند و آن را در راستای ستون فقرات قرار دهد. بهتر است بالشتکی را نیز برای پشتیبانی از پای رویی بین پاهایتان قرار دهید تا فشار کمتری به آن وارد شود. جالب است بدانید برای این که از پوستتان نیز بیشتر محافظت کنید، از بالشت­هایی استفاده کنید که از جنس ساتن هستند.

در مقاله های بعدی، پیرامون انواع پوزیشن­های خواب، ما را دنبال کنید.

امیدوارم این مطلب برای شما عزیزان مفید موثر واقع شود. شما معمولا در چه حالتی به خواب می­روید؟ کدام حالت به شما بیشتر انرژی و آرامش می­دهد؟

 

 

 

یک دیدگاه در “چند روش موثر پیشگیری از دردهای کمری و گردنی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *