روش 5 سوالی ساکیچی

چطور یک مشکل را با استفاده از 5 سوال مؤثر حل کنیم؟

آیا شما از اون دسته آدم‌هایی هستید که مدت زیادی را برای حل مشکلات کاری و حرفه‌ای صرف می‌کنید؟ با رازینه همراه باشید تا در این زمینه مطلبی را بخوانیم.

ممکن است شما معتقد باشید که برای حل سریع مشکلات، حتما باید 1000 تکنیک بلد باشید. حقیقت اینه که یک راه حل به تنهایی نمی‌تواند همه مشکلات را حل کند. علیرغم این واقعیت، شما هنوز هم برای حل بیشتر مشکلاتتان می‌توانید از یک راه حل تاثیرگذار استفاده کنید.

چطور؟ با استفاده از قدرت روش 5 سوال ساکیچی. ساکیچی برای خط تولید تویوتا از این روش استفاده کرد. اما شما می‌توانید آن را برای بسیاری از مشکلاتتان به کار بگیرید.

بنابراین، تلاش برای یادگیری ده ها روش را متوقف کنید و برای عملکرد هوشمندانه آماده شوید. در این‌جا  می‌خوانیم، که چطور با بهره‌گیری از 5 سوال مشکلات را حل کنیم.

کشف 5 سوال برای اکثر مشکلات

با کمک روش 5 سوال، شما باید 5 سوال را بپرسید. ساده‌س، درسته؟ زمانی که با یک مشکل مواجه می‌شوید از خودتون بپرسید چه چیزی ممکن است به نتایج معمول بیانجامد؟ سپس پرسیدن را 5 بار ادامه دهید تا زمانی که یک دلیل قطعی پیدا کرده باشید.

 ایا می‌دانید که این روش چطور کار می‌کند؟ باید گفت که تویوتا این تکنیک را برای بهبود خط تولیدش اجرا کرد. حالا تصور کنید این روش چگونه می‌تواند برای حل مشکلات معمول به شما کمک کند.

این روش 5 سوال پیچیده نیست اما طول می‌کشد تا نتیجه بدهد. اگر شما به این مسئله شبیه هستید، شما تمایل داری به پرش در پیدا کردن راه حل‌ها، زمانی که به دنبال حل مشکلات هستید. به جای این کار، هر زمانی که با یک مشکل مواجه می‌شوید با پرسیدن یک سوال شروع کنید.

این می‌تواند برای هر چیز جزئی باشد مثل ماندن در ترافیک. در این مورد، اولین سوال شما این خواهد بود: چرا از ماندن در ترافیک اجتناب نکردید. یک سوال کلی برای همه مشکلاتتان بپرسید و به این کار ادامه دهید تا زمانی که به طور جزئی از 5 سوال درخواست کنید.

در نهایت، خواهید فهمید زمانی که از 5 سوال بپرسید و دلیل اصلی بسیاری از مشکلات خود را پیدا کنید. اما شما همیشه مجبور نیستید که تنهایی کار کنید. زمانی که با عناوین نا آشنا کار می‌کنید، با یک گروه کار کنید تا جواب‌های طوفانی به دست آورید.

برای مثال، اگر یک کمپین بازاریابی بد برای کارتان را عیب‌یابی می‌کنید، با گروه بازاریابی خود کار کنید تا یک راه حل پیدا کنید. به عنوان مالک یک کار تجاری، کلاه‌های بسیاری خواهید پوشید اما هرگز نمی‌توانید به تنهایی یک دلیل اصلی برای بسیاری از مشکلات خود پیدا کنید.

چگونه این 5 سوال را به طور صحیح و کارامد بپرسید

قبل از شروع پرسیدن 5 سوال، شما باید برای رسیدن به بهترین نتایج آماده شوید. در این جا روندی برای حل یک مشکل در جهان واقعی در جریان است.

منابع درست را دریافت کنید

شما از چیزی که نمی‌دانید، اطلاعی ندارید. بنابراین قبل از حل یک مشکل، از میان کتاب‌ها و منابع آنلاین، اطلاعات را جمع‌آوری کنید. شما اغلب منابع شخصی را در عناوینی که  با آن شبیه نیستید پیدا خواهید کرد.

اگر آماده نباشید، خودتان را با یک دلیل اصلی بی تاثیر محدود کرده‌اید. شما می‌توانید خودتان را با مردمی که در زمینه خاصی تخصص دارند، احاطه کنید. بر اساس این روش شما می‌توانید با اعضا گروه با یکدیگر کار کنید تا بهترین دلیل اصلی یک مشکل را پیدا کنید.

هدف شما در این جا این است که احساس راحتی کنید به وسیله سوال‌هایی که با آن‌ها سر و کار دارید. از جواب دادن به سوال‌هایی که در موردش مطمئن نیستید اجتناب کنید. این کار شبیه این است که با یک دلیل اصلی بد به کارتان پایان دهید.

درک مشکل

قبل از اینکه هر مشکلی را حل کنید، مهم است که بدانید کدام مسئله را حل می‌کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد از یافتن یک دلیل اصلی غیر مرتبط اجتناب کنید. با درک مشکل‌تان، زمانی که با گروه کار می‌کنید، می‌توانید از سردرگمی جلوگیری کنید. برای مثال، زمانی که در یک تیم کار می‌کنید آسان است فرض کنیم که همه در حال کار بر روی یک مشکل هستند. اما همیشه این طور نیست و می‌تواند باعث شود که گروه‌های در حال کار به حل دو مشکل متفاوت بپردازند.

از اولین 5 سوال بپرسید

زمانی شما وقت کافی صرف کردی برای آماده شدن، اولین سوالت را بپرس. به جای پاسخ های سریع پاسخی می دهد که موجب برانگیختن پاسخ‌هایی  می شود که بیشترین ارزش را دارد. هر سوال به پیشینه و سابقه‌ای که دارد بستگی دارد. بنابراین پاسخ‌های معنی دار دهید.

قاعده کلی این است که تا زمانی که یک علت احتمالی اصلی پیدا نکرده اید بپرسید. معمولا، 5 سوال یا کمتر برای حل اکثر مشکلات معمول کافی است. در عوض، به پرسیدن سوال‌ها ادامه دهید تا زمانی که دیگر نمی‌توانید سوال کنید.

دلیل اصلی خود را پیدا کنید

هدف اصلی برای استفاده از چارچوب 5 سوالی پایان دادن با یک دلیل اصلی، برای مسئله‌ای است که شما تجربه می‌کنید. این نیز برای حل مسائل سطح بالا استفاده می شود تا بتوانید پس از آن پیشرفت خود را پیگیری کنید. با حل مسائل سطح بالا، قبل از رسیدگی به دلیل اصلی، مشکلات را سریع‌تر حل خواهید کرد.

استراتژی اثبات شده در عمل

یادگیری درباره چارچوب 5 سوالی عالی است اما داشتن نمونه‌هایی از دنیای واقعی بهتر است. در این جا مثالی وجود دارد که شما می‌توانید از آن به عنوان نمونه برای زمانی که مشکلات جهان حقیقی را حل می‌کنید استفاده کنید.

مسئله: کارفرمایان برای 3 ماه گذشته مصاحبه ای با من نکردند.

پرسش اول: چرا رزومه من توسط کارفرمایان دیده نمی شود؟ از آنجا که این خیلی عمومی است و مهارت های ویژه ای برای نقش هایی که درخواست می‌کنید نشان نمی دهد.

پرسش دوم: چرا رزومه من بیش از حد عمومی است؟ از آنجا که من می خواهم آن را در بسیاری از حرفه ها به کار ببرم.

پرسش سوم: چرا من می خواهم به بسیاری از حرفه ها درخواست دهم؟ چون می خواهم شانسم را برای استخدام افزایش دهم.

پرسش چهارم: چرا به چندین حرفه اعمال می شود، شانسم را برای استخدام افزایش می دهد؟ از آنجا که من خودم را محدود به فرصت های شغلی موجود در یک حرفه خاص نمی کنم.

پرسش پنجم: چرا خودم را به فرصت های شغلی در دسترس محدود می کنم؟ چون تقاضای زیادی برای حرفه من وجود دارد.

در این سناریو، شما در سوال 5 متوقف می شوید، زیرا شما دلیل اصلی احتمالی را پیدا کرده اید. از آنجایی که رقابت زیادی برای صنعت شما وجود دارد، رزومه شما باید برجسته شود. شما فکر می کنید که یک کارفرما چه کسی را استخدام خواهد کرد، یک جک تمام معاملات یا کارشناس حرفه ای خود را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *