نکات مهم درباره مسافرت در دوران بارداری

حتما یکی از چالش های زنان باردار این است که آیا مسافرت در دوران بارداری برای خود یا فرزندشان ضرر دارد یا نه. اگر شرایط خاصی نداشته باشید و یا به زمان تولد فرزندتان نزدیک نباشید، این مسافرت می تواند برایتان لذت بخش و فرح انگیز نیز باشد. مخصوصا برای مادرانی که دوران بارداری سختی را گذرانده اند، مسافرت می تواند روحیه شان را تجدید و انرژی تازه ای برای زایمان به آن ها ببخشد.

هر چند توصیه می شود حتما برای مشاوره به پزشکتان مراجعه کنید و پیشنهادات لازم را از او دریافت کنید. با این حال اگر از قبل بتوانید برای مسافرتتان برنامه ریزی کنید بسیار عالی است.

رویکرد اول: برای سفر در دوران بارداری از قبل برنامه ریزی کنید

  1. مسافرتتان را بین هفته 14 ام و 28 ام قرار دهید

سه ماهه دوم بارداری بهترین زمان برای به سفر رفتن است. چرا که هم بسیار امن است و خودتان نیز کمتر اذیت می شوید. از طرفی زمان محتمل سقط جنین گذشته است و از شر ویارهای صبحگاهی نیز خلاص شده اید. پس اگر برایتان مقدور بود زمان سفرتان را بین این ماه ها قرار دهید تا هم خودتان هم فرزند دلبندتان کمتر اذیت شود. البته لازم است به این نکته توجه داشته باشید که:

حتما سفرتان را بعد از هفته 36 ام بارداری لغو کنید و یا به زمان دیگری موکول کنید. برای زنان با شرایط خاص نیز توصیه می‌شود بعد از هفته 32 ام دیگر به سفر نروند مخصوصا اگر فرزندان دلبندتان که منتظر دیدن روی ماهشان را دارید، دوقلو باشند و یا شما در معرض خطر زایمان پیش از موعد باشید.

  1. به کشورهایی که ویروس زیکا شیوع پیدا کرده است، سفر نکنید

شاید شما تا به حال اسم این ویروس را هم نشنیده باشید ولی اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید، لازم است بدانید چه کشور هایی در حال دست و پنجه نرم کردن با این ویروس هستند. ویروس زیکا از طریق یک نوع پشه منتقل می شود و ازین جهت برای زنان باردار از این جهت خطرناک است که نقص های شدید روی کودک ایجاد می کند. حتی برای احتیاط به کشورهایی که این ویروس قبلا در آن جا شیوع داشته است نیز سفر نکنید.

حتما دارید فکر می کنید حالا از کجا کشورهایی محتمل را پیدا کنم. شما از طریق وبسایت https://wwwnc.cdc.gov/travel/page/zika-information می توانید اطلاعات مرتبط را پیدا کنید.

حتما بخوانید: هزینه آزمایش ایدز و مراکز آزمایش ایدز

اگر ناگزیر از سفر به این مناطق هستید، حتما اقدامات لازم را برای پیشگیری از این بیماری انجام دهید. در صورت سفر در دوران بارداری، در جریان باشید که این ویروس از طریق نیش پشه ناقل این بیماری و رابطه جنسی محافظت نشده منتقل می‌شود.

  1. قوانین مربوط به سفر زنان باردار را در خطوط هوایی چک کنید

ممکن است هر آژانس هواپیمایی قوانین خاص خودش را برای مسافرت زنان باردار داشته باشد. برای پیش‌گیری از مشکلات احتمالی بهتر است به سایت آژانس هواپیمایی تان سر بزنید و یا با آن‌ها تماس گرفته و از تمام قوانین مطلع شوید.

رویکرد دوم: محافظت از خود در هنگام سفر

  1. به پزشکتان مراجعه کنید

مسافرت در طول یک بارداری سالم، می‌تواند بسیار سازنده باشد. به پزشکتان مراجعه کنید و از او بخواهید توصیه های لازم را، مخصوصا در موارد خاص، به شما ارائه کند. سفر در دوران بارداری می تواند بسیار حساس باشد. اگر یک چک آپ شوید با خیال راحت می توانید به سفرتان ادامه دهید.

  1. واکسن هایتان را از یاد نبرید

ممکن است لازم باشد برای سفرتان واکسن خاصی را بزنید. به خصوص اگر بین هفته های 27 و 36 از دوران بارداری هستید، از دکتر بخواهید اگر به واکسنی احتیاج دارید آن را برایتان تجویز کند.

  1. قرص ها و داروهایتان را فراموش نکنید

تمامی قرص ها و داروهایتان از جمله ویتامین ها و… را در مسافرت حین بارداری به همراه داشته باشید. همه این ها را به مدت کافی تهیه کنید تا در تمامی طول سفر باقی بماند. علاوه بر قرص هایی که همیشه مصرف می کنید داروهایی را که ممکن است در شرایط خاص نیز به کارتان بیاید، به همراه داشته باشید مثلا استامینوفن برای تسکین درد بسیار لازم است. بهتر است این را نیز از پزشکتان بپرسید.

  1. مکررا دست هایتان را با آب بشویید

شستن دست ها با آب باکتری ها و جرم های مضر را از بین ببرد و از بیمار شدن در طول سفر شما را حفظ کند. قبل از غذا و یا هر وقت دستانتان خاکی شد، آن ها را بشویید.

  1. مطمئن شوید آبی که می‌خورید سالم است

ممکن است در برخی از کشورها آب آشامیدنی سالم وجود نداشته باشد. سعی کنید در هر حالت از آب معدنی استفاده کنید. این مسئله آن‌قدر مهم است که حتی زمانی که به حمام می روید نیز باید مطمئن شوید آب به دهانتان وارد نمی‌شود. در زمان مسواک زدن نیز به این نکته توجه داشته باشید.

مطمئن شوید آب معدنی که خریداری کرده اید به طور کامل مهر و موم شده است. بعضی فروشندگان آب سالمی در اختیار شما قرار نمی‌دهند.

  1. سعی کنید بیشتر راه بروید

نگرانی بیشتر زنان باردار این است که ممکن است خون در بدنشان لخته شود. بهتر است هر از چند گاهی بلند شوید و راه بروید.

  • اگر با هواپیما سفر می کنید، بهتر است صندلی را رزرو کنید که نزدیک راهرو است تا بدون مزاحمت بتوانید کمی در راهرو قدم بزنید.
  • اگر مجبورید رانندگی طولانی مدتی داشته باشید، هر یک الی دو ساعت در جای مناسبی پارک کرده و مقداری پیاده روی کنید یا قدری حرکات کششی انجام دهید.
  • یادتان نرود تا می توانید مایعات دریافت کنید.

از دکترتان در مورد راه های جلوگیری از لخته شدن خون بپرسید

گاهی اوقات پوشیدن جوراب شلواری های تنگ در این کار بسیار خوب عمل می کنند. ممکن است واقعا نیازی به پوشیدن آن نداشته باشید ولی جوراب شلواری های تنگ در طول سفر به شما احساس راحتی می دهد و با به جریان انداختن خون از ورم در پا جلوگیری می کند.

همچنین بخوانید:

آخرین قیمت سفر عتبات

  1. از خودتان محافظت کنید / هیچ چی مهم تر از راحتی شما نیست

  • در طول مسافرت از لباس های راحت و گشاد و کفش های راحتی استفاده کنید. در این بین لباس های کتانی بیشتر توصیه می‌شوند. کفش های ورزشی یا صندل ها نیز گزینه های مناسبی برای شما خواهند بود.
  • بهتر است به گونه ای لباس بپوشید که هنگامی که خیلی سرد یا گرمتان است بتوانید به راحتی لباستان را عوض کنید. برای مثال یک تیشرت آستین کوتاه بپوشید و یک ژاکت برای روی آن آماده داشته باشید.
  1. کمربند ایمنی تان را همیشه ببندید

اگر در حال رانندگی در ماشین شخصی هستید یا در اتوبوس یا هواپیما هستید، حتما کمربند ایمنی تان را ببندید. کمربند ایمنی میبایست طوری قرار بگیرد که بند پایینی زیر شکم و بند بالایی بالای شکم باشد و سینه را به طور کامل پوشش دهد.

  • هنگامی که در هواپیما هستید بهتر است کمربند ایمنی تان را حتی هنگامی که علامت بستن کمربند خاموش است، بسته نگه دارید چرا که ممکن است هواپیما دچار تکان های شدید ناشی از چاله های هوایی یا هر عامل دیگری شود و اگر این تکان ها شدید باشند می توانند به شما و کودکتان آسیب برسانند.

در هنگام رانندگی سعی کنید تا حد امکان از فرمان دور بمانید.

  1. از غذاهایی که معده تان به آن ها حساس است پرهیز کنید

ممکن است غذاهای خاصی وجود داشته باشند که معده تان نسبت به آن‌ها واکنش نشان می دهد. در طول مدت سفرتان از خوردن غذاهایی مثل نوشابه های گازدار و… جدا خودداری کنید.

رویکرد سوم: برای شرایط اضطرای از قبل برنامه ریزی کنید

  1. مراکز پزشکی اطرافتان را بیابید

صرف نظر از این که کجا هستید، باید تمامی مراکز پزشکی اطرافتان را پیدا کنید. به این فکر کنید چگونه می توانید به آن جا دسترسی داشته باشید.

  1. بیمه تان را چک کنید

ببینید در شرایط اضطراری بیمه شما چه چیزهایی را در آن کشور پوشش می دهد. شاید لازم شود از یند خاصی از بیمه تان مثلا بیمه سفر استفاده کنید.

  1. یک کپی از مدارک پزشکی تان را همراه خود داشته باشید

کپی مدارک، سوابق پزشکی تان را پزشک مقابل می رساند و به او در پیدا کردن مشکل اصلی کمک می کند. مطمئن شوید افراد دیگری نیز از جای مدارکتان باخبرند، چون ممکن است خودتان امکان دسترسی یا پاسخگویی را نداشته باشید.

برگرفته از https://www.wikihow.com/Main-Page

۴ دیدگاه در “نکات مهم درباره مسافرت در دوران بارداری”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *