ویژگی‌های ارز دیجیتال سولانا (Solana)؛ رقیب اتریوم

سولانا پروژه‌ای متن باز و بسیار کاربردی است که به منظور ایجاد شبکه‌ای عاری از مشکلات مقیاس پذیری بلاک چین‌های لایه 1 ساخته شد. توسعه دهندگان این شبکه در تلاش هستند که علاوه بر بالا بردن تعداد تراکنش‌ها بر ثانیه، هزینه انجام عملیات‌های بلاک چینی را کاهش دهند. البته علاوه بر سولانا بلاک چین‌های دیگر همچون کاردانو نیز هستند که در همین راستا تلاش می‌کنند، اما شبکه سولانا به لطف تکنولوژی جدید هیبرید الگوریتم اجماع اثبات سهام و اثبات تاریخ خود توانسته تا حد زیادی به این امر مهم دست پیدا کند. همین فناوری ترکیبی است که موجب می‌شود شبکه سولانا از نظر تئوری به تعداد 71,000 تراکنش در ثانیه دست پیدا کند که این رقم بسیار بالاتر از رقبای آن همچون اتریوم و کاردانو است.

معرفی بلاک چین سولانا

طراحی خاص و بلندپروازانه سولانا به منظور حل مشکل سه گانه معروف بلاک چین ساخته شده است. این مشکل اولین بار توسط ویتالیک بوترین، یکی از سازندگان شبکه اتریوم، مطرح شد و به سه چالش اساسی توسعه‌دهندگان هنگام ساخت بلاک چین‌های جدید اشاره دارد. این سه چالش از این قرار هستند: غیر متمرکز بودن، امنیت و مقیاس پذیری.

بر اساس باور کلی جامعه کاربری و توسعه دهندگان حوزه کریپتو، بلاک چین به گونه‌ای طراحی شده است که توسعه دهندگان همیشه مجبور هستند یکی از این سه گزینه را برای دستیابی به دو گزینه دیگر فدا کنند. بنابراین در هر زمان تنها دو مورد از این سه می‌توانند وجود داشته باشند. بلاک چین سولانا نیز الگوریتم اجماعی هیبریدی را پیشنهاد می‌دهد که برای بالا بردن سرعت، تمرکززدایی را فدا می‌کند. گفتنی است که ترکیب منحصر به فرد الگوریتم اثبات تاریخ و اثبات سهام سولانا را به پروژه‌ای خاص در صنعت بلاک چین تبدیل می‌کند.

به طور کلی، فناوری بلاک چین موجب بالا رفتن مقیاس پذیری و تعداد تراکنش‌ها در هر ثانیه می‌شود، اما به خاطر غیر متمرکز و متعدد بودن نودها یا گره‌هایی که دفتر کل توزیع‌شده بلاک چین را در خود دارند، هر تراکنش باید به تایید تعداد زیادی از آن‌ها برسد و این موضوع وقت می‌برد.

به صورت خلاصه، سولانا برای رفع این مشکل یک نود را به عنوان رهبر گروه انتخاب می‌کند و از آن می‌خواهد که میان اعتبارسنج‌های شبکه هماهنگی ایجاد کند. بنابراین حجم کار هر نود پایین‌تر می‌آید و منظم می‌شود و در نتیجه تعداد تراکنش‌های انجام شده در هر ثانیه نیز بالاتر می‌رود.

شبکه سولانا همچنین به گونه‌ای ساخته شده است که از قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApp) پشتیبانی کند. در حال حاضر تعداد زیادی پلتفرم امور مالی غیر متمرکز یا دیفای (DeFi) و بازارهای معاملاتی توکن‌های غیر مثلی (NFT) بر بستر شبکه سولانا ساخته شده‌اند. گفتنی است که بلاک چین کاردانو نیز همچون سولانا توانایی اجرای این قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز را دارد، اما استفاده از  Solana  بیشتر از دیگر رقبای آن بین کاربران جا افتاده است. البته گفتنی است که روز به روز به تعداد سرمایه گذاران شخصی و سازمانی کاردانو افزوده می‌شود و حجم خرید و فروش کاردانو هم به موازات آن افزایش پیدا می‌کند.

مشخصه اصلی پروتکل سولانا که آن را از بقیه قاتلان اتریوم متمایز می‌کند، سری محاسباتی به نام الگوریتم اثبات تاریخ است که در نقش یک دفتر ثبت دیجیتالی از زمان انجام تراکنش‌ها عمل می‌کند و برای تایید اینکه هر رویداد در چه بازه زمانی به انجام رسیده است، استفاده می‌شود. به بیان دیگر می‌توان گفت اثبات تاریخ مثل یک نوع ساعت رمزنگاری‌شده است که زیر هر تراکنش در شبکه مهر زمان و تاریخ انجام می‌زند و به کمک ساختار داده‌ای که به مهر خود اضافه می‌کند، تایید آن ممکن می‌شود.

البته گفتنی است که الگوریتم اثبات تاریخ تا حد زیادی به استفاده اثبات سهام از مکانیزم تحمل خطای بیزانس برج (Tower Byzantine Fault Tolerance) متکی است که گونه‌ای بهینه شده از پروتکل عملی تحمل خطای بیزانس محسوب می‌شود. سولانا به کمک این مکانیزم به اجماع درون شبکه‌ای می‌رسد. همچنین تحمل خطای بیزانس برج به ایمن‌سازی بیشتر شبکه و تایید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها کمک می‌کند.

ارز دیجیتال سولانا (SOL)

ارز دیجیتال SOL توکن بومی و کاربردی شبکه سولانا است که راهکاری آسان و ارزان برای تبادل دارایی‌ها و همچنین بالا بردن امنیت شبکه به کمک قابلیت استیکینگ محسوب می‌شود. ارز سول در مارس 2020 عرضه شد و از آن زمان تاکنون توانسته به جایگاهی قدرتمند در فهرست 10 ارز برتر بازار کریپتو قرار بگیرد.

سولانا رقیب مستقیم اتریوم است که اکنون با عنوان بزرگترین پلتفرم ساخت قرارداد هوشمند و اپلیکیشن غیر متمرکز شناخته می‌شود، اما Solana به خاطر داشتن سرعت بالاتر و کارمزدهای پایین‌تر آن را به چالش کشیده است. یکی از دلایل محبوبیت زیاد خرید سولانا توسط موسسات استفاده آن از سیستم PoS به جای PoW است. در PoS یا (اثبات سهام)، ماینرهای پرمصرف PoW (اثبات کار) با اعتبارسنج‌ها جایگزین شده‌اند. به این ترتیب برای به دست آوردن رایگان ارزهای جدید Solana نیازی به خرید دستگاه‌های ماینر گران قیمت و تخریب‌کننده محیط زیست نیست. کافی است بعد از خرید ارز دیجیتال سولانا آن را در یک کیف پول ارز دیجیتال نگهداری کنید.

آیا سولانا ارزش سرمایه گذاری دارد؟

در دنیای ارزهای دیجیتال درباره هیچ کوین و توکنی نمی‌توان با اطمینان کامل سخن گفت، و سولانا نیز از این دسته جدا نیست. الگوریتم اجماع هیبریدی این شبکه موجب بالا رفتن سرعت و حل مشکل مقیاس پذیری تراکنش‌ها شده است، اما همزمان مشکل تمرکزگرایی بالای آن می‌تواند سرمایه گذاری در آن را خطرناک کند. همچنین در طول یک سال اخیر بلاک چین سولانا به علت پایین بودن هزینه تراکنش‌های خود مورد حمله هکرها قرار گرفت و مجبور به ریستارت کردن سیستم خود شد. اما باید در نظر بگیرید که این شبکه هنوز در حالت بتا به سر می‌برد و خود را از مشکلات و خطاهای سیستمی عاری نمی‌داند.

با وجود تمام مشکلاتی که در ظاهر گریبان‌گیر این شبکه هستند، به نظر می‌آید سولانا از بزرگ‌ترین اکوسیستم‌های صنعت کریپتو باشد و مسیر پیشرفت و موفقیت را با سرعت و قدم‌های مناسب طی می‌کند. در صورتی که تمایل به سرمایه گذاری در شبکه سولانا و ارز دیجیتال SOL را دارید، می‌توانید خرید خود را با کمترین کارمزد و بیشترین سرعت تراکنش از صرافی بیت 24 انجام دهید. همچنین به کمک کیف پول داخلی بیت 24 علاوه بر بالا رفتن سرعت معاملات و تبادل ارزها، دیگر نیازی نیست رمز ارز خریداری شده خود را به کیف پول شخصی منتقل کنید و هزینه و ریسک انتقال آن را متقبل شوید. ارز دیجیتال سولانا و کاردانو تنها دو مورد از افزون بر 350 رمز ارز قابل خرید و فروش در صرافی بیت 24 هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *