7 روش جلوگیری از اتلاف وقت

وقت بیشتری برای کارهایتان می خواهید؟ _ این 7 کار را انجام ندهید

آیا شما هم جزء آن دسته از کسانی هستید که برای انجام کارهایتان وقت کم می آورید؟ ممعمولا کسانی که به تازگی یک کسب و کار موثر راه انداخته اند، بیشتر به ارزش این مطلب پی برده اند. ممعولا کسانی که در فعالیت های استارت آپی فعالیت می کنند، کار را نه تنها فقط برای کسب درآمد بیشتر (راه های کسب درآمد دلاری را در اینجا بخوانید) بلکه برای علاقه زیادشان به کارشان آن را با جان و دل انجام می دهند.

اتفاق ناخوشایندی که در اینجا می افتد این است که برای انجام بسیاری از کارهای کم اولویتتان وقت کم می آورید ولی آن کارها با وجود کم اولویت بودنشان، ناگزیر از انجام شدن هستند.

دانیل گلمن می گوید: «باید مرزها را دوباره بسازیم. وقتی یک وسیله‌ی دیجیتال همراه خود داریم که رابطه‌ی بین ما و محل کار را [به صورت پیوسته و دائمی] حفظ می‌کند، نیازمند ساختن یک مرز جدید هستیم

دانیل گلمن را می توان به عبارتی پدر هوش هیجانی در جهان دانست. کتاب های متفاوت او در این زمینه، روند انتخاب افراد را مخصوصا در هنگام استخدام و… عوض کرد. متاسفانه مشکلی که امروزه در دنیای دیجیتال اتفاق می افتد، همین از بین رفتن مرزهاست. مرز بین کار کردن و تفریح داشتن. به عبارت دیگر می توان گفت حفظ تعادل بین انجام کارهای لازم و مهم!

در این مقاله به دنبال این هستیم که با هم این چالش را حل کنیم. چند کار بسیار وقت گیر هستند که معمولا به آن ها توجه نمی شود و جزئی از روال عادی زندگیمان شده است. تلویزیون یکی از رایج ترین عادات بدی است که انسان ها برای خلاص شدن از آن باید برنامه جدی داشته باشند. از بین بردن این عادات بد، به معنی داشتن وقت بییشتر برای رسیدن به اهدافتان است. پس باید کم بازده ترین کارهایتان در طول روز را از زندگی تان حذف کنید.

افراد مهم و موفق خیلی خوب نحوه مدیریت زمان را بلد هستند. آن ها هم برای کار و هم برای تفریحشان وقت می گذارند. بابت همین است که خوب می توانند سطح استرسشان را تحت کنترل داشته باشند.  وقتی به مشکلی هم برخورد کنند، شیوه برخورد با آن را خوب میدانند و برای همه چیز آماده هستند.

اگر شما هم جزء آن دسته افرادی هستید که برای وقت کافی برای انجام کارشان ندارند، بهتر است این چند کار وقت گیر را از زندگی تان حذف کنید.

1. فعالیت خود در فضای مجازی را مدیریت کنید

به نقل از سایت businesstoday امروزه فضای مجازی 13 درصد از بازدهی در محیط کار را کاهش می دهد. با وجود کارهای فراوان برای انجام دادن، باید حواستان باشد که در دام وقت تلف کن های فضای مجازی مانند تلگرام و فیس بوک و اینستا و… نیفتید.

حتما اولین جمله ای که به نظرتان رسیده است این است که ولی برای انجام کارهای روزمره تان و حتی امور مربوط به کارتان، به این رسانه ها نیازمندید. اما راه حل ما برای شما این است که تمام اپلیکیشن ها را از گوشی همراهتان حذف کنید و فقط روی لپ تاپ آن ها داشته باشید. با انجام این کار، به جای این که وقتتان را صرف کارهای بیهوده ای مانند خبر خواندن (که به شما مربوط نیست) کنید، روی ایمیل های دریافتی تان تمرکز می کنید.

علم به شما توضیح می دهد که چرا به فضای مجازی معتاد شده اید و چطور می توانید از آن خلاص شوید

2. صبح های بدون هدف نداشته باشید

برنامه ریزی کردن برای روز بعد به هیچ وجه کار وقت گیری نیست؛ اما اگر این کار را انجام ندهید، از بسیاری از کارهایتان عقب می مانید. هر شب کنار دستتان یک دفترچه داشته باشید و کارهای روز بعدتان را آن جا یادداشت کنید. این کار باعث می شود صبح که از خواب برمی خیزید بدانید دقیقا به دنبال چه هستید و باید چه کاری انجام دهید. پس با بی‌حوصلگی به رخت‌خواب برنمی‌گردید و از همان ابتدای روز، کارهایتان را شروع می کنید. چون مغز در اول روز کارایی بهتری دارد، بهتر است که کارهای مهم تر را در همان اول روز انجام دهید تا خیالتان نیز از انجامشان راحت شود و انرژی مضاعفی از انجام آن بگیرید. جمله معروف «قورباغه ات را قورت بده» را به یاد دارید؟

وقتی به زمان ناهار می رسید، متوجه خواهید شد که نسبت به روزهای عادی تان چقدر کار بیشتری انجام داده اید.

3. چند کار را همزمان انجام ندهید

در عصر امروز، مردم فهمیده اند که انجام چند کار در کنار هم به هیچ وجه موثر نخواهد بود. ولی با این حال بعضی از کارآفرینان هستند که هنوز که هنوز است، سعی می کنند چند کار را با هم انجام دهند.

با آرامش جلو بروید و فقط روی یک کار در یک لحظه تمرکز کنید. هر کسی خودش می داند که چه عواملی حواسش را از کار اصلی‌اش پرت می کنند. مثلا اگر پیام های تلگرامتان همیشه روی صفحه لپ تاپتان نمایش داده می شوند، شاید بهتر باشد پیام های تلگرامتان را غیر فعال کنید و فقط دو بار در روز را برای دیدن پیام های کاری تان اختصاص دهید. ممکن است عادت داشته باشید که همیشه ایمیل هایتان را چک کنید و یا هر روز به سایت های خبری سر بزنید. سعی کنید این کارها را مدیریت کنید و زمان های از پیش تعیین‌شده‌ای برای انجام آن ها در نظر بگیرید.

4. بیشتر جلسه های کاری وقت تلف کردن است!

تعجب نکنید! بله متاسفانه بیشتر جلسه های کاری مخصوصا در ادارات دولتی فقط و فقط وقت تلف کردن است و بس! آن هم برای کسانی که هزار کار انجام نشده روی میزشان دارند! نیازی نیست حتی نگران از دست دادن مطالبی که در این جلسه ممکن است از دست بدهید. در عصر اطلاعات شما هر زمان به هر داده ای که بخواهید می توانید دسترسی داشته باشید. راه حل بعدی این است که از فردی که در این جلسه شرکت می کند، نکات مهم را بپرسید.

5. آشغال‌های ذهنی را دور بریزید

مشغله های ذهنی کارآفرینان بسیار زیاد است. آنان مجبورند به چندسال آینده نگاه داشته باشند و بدانند که در هر مقطع زمانی ممکن است چه مشکلاتی برایشان بوجود بیاید و البته برای هر کدامشان برنامه‌ریزی مناسبی اتخاذ کنند.

آینده نگری بسیار خوب است ولی این آینده نگری نباید بهانه ای برای نگرانی‌های بیهوده باشد. ممکن است این نگرانی ها به حدی برسد که شما را تمرکز کردن روی کارهای روزمره تان بازدارد که این برای شما بسیار مخرب خواهد بود. مطمئنا شما نمی خواهید کورکورانه حرکت کنید؛ پس حتما باید برنامه‌ریزی برای آینده‌تان داشته باشید. روی دفترچه‌تان یا تخته دفتر کارتان، کارهایی که لازم است در آینده انجام دهید را بارش مغزی کنید و کارتان را با تمرکز بر آنچه پیش رویتان است، ادامه دهید.

6. بعضی سفرهای کاری را هم لغو کنید

مانند بسیاری از جلسه ها، بسیاری از سفرهای کاری نیز کارایی خاصی ندارند. اگر لازم است حتما به بیرون از دفتر کارتان روید، باز هم می توانید از افرادی کمک بگیرید که برایتان یادداشت برداری کنند و نتیجه را برایتان گزارش دهند. البته دقت داشته باشید که با عدم حضورتان مشکل جدی برای خودتان ایجاد نکنید؛ ولی در طول سفر می توانید کارهای دیگری نیز انجام دهید.

7. کارهایتان را پشت سر هم انجام دهید

معمولا کارآفرینان عاشق این هستند که زیاد کار کنند؛ ولی متاسفانه کار زیاد به معنی این که بهترین کارایی را نیز داشته اید، نیست. محققان دانشگاه استنفورد می گویندکه کار زیاد نه تنها به هیچ وجه مناسب نیست، بلکه می تواند برای کاری که می خواهید انجام دهید، مضر هم باشد. اگر به واسطه کار زیاد مجبور شوید اول صبحتان که کارایی زیادی در آن زمان دارید را از دست بدهید، مسلما ضرر کرده‌اید.

یاد بگیرید که چه زمانی کار کنید و چه زمانی روی زندگی شخصی تان تمرکز کنید. کاری را که قرار است فردا اول صبح انجام دهید، روی یک تکه کاغذ بنویسید و با خیال راحت بروید و فوتبال بازی کنید. شاید این کار برای شرکتتان نیز فایده بیشتری نسبت به حضورتان در آن جا داشته باشد.

کارآفرینان معمولا با مشکل کمبود وقت مواجه می شوند. با این 7 روش می توانند روی جلوگیری از اتلاف وقتشان بیشتر کار کنند. با این کار هم رئیس شرکت و هم خانواده تان از شما تشکر خواهند کرد.

برگرفته از: entrepreneur

۴ دیدگاه در “وقت بیشتری برای کارهایتان می خواهید؟ _ این 7 کار را انجام ندهید”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *