رشته اتاق عمل

معرفی رشته اتاق عمل

اگر به حوزه پزشکی علاقه داشته و در کار دقت و تمرکز فراوانی دارید، این رشته برای شما مناسب است.

تکنسین اتاق عمل دستیار جراحان در هنگام عمل جراحی است. او در اتاق عمل لباس های خاص و استریل شده می‌پوشد و ساعات زیادی را باید ایستاده و در کنار یک گروه پزشکی که معمولا شامل جراحان، پرستاران و متخصصان بیهوشی می شود، مشغول به کار باشد. تکنیسین اتاق عمل وظیفه آماده کردن وسایل جراحی و استریل و اداره اتاق عمل را بر عهده دارد.
معمولا تکنسین‌های اتاق عمل به عنوان  سیرکولر (فرد غیر استریل است و احتیاج‌های لازم را در طی جراحی فراهم می کند و اجازه‌ی نزدیک شدن به بیمار را ندارد) و اسکراب (فرد استریل است که در محیط یک متری در کنار جراح و با همراهی جراح عمل را انجام می دهند) در اتاق عمل فعالیت می کنند.

تکنسین اتاق عمل ممکن است در کارش در معرض بیماری‌ها واگیردار، مناظر، بوها و مواد ناخوشایند قرار می گیرد و باید آن‌ها را تحمل کند. او باید فردی صبور، دقیق و با توان بدنی مناسب باشد. همچنین آرامش داشتن و توان تصمیم‌گیری درست و سریع در شرایط بحرانی برای تکنسین‌های اتاق عمل ضروری است.

اکثر تکنسین‌های اتاق عمل در بیمارستان‌ها و برخی در مراکز عمل‌های سرپایی شاغل اند. کار آن‌ها تمام وقت است و گاهی در شب‌ها و روزهای تعطیل باید به صورت شیفتی مشغول به کار باشند.

در ادامه اطلاعات کاملی را در مورد وظایف، دانش و مهارت مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازار کار، فرصت‌های شغلی و میزان درآمد تکنسین اتاق عمل ارائه ارائه می‌دهیم.

کارشناس اتاق عمل چه وظایفی دارد؟

  • آماده کردن اتاق عمل برای جراحی و کنترل آن از نظر نور کافی، سیستم برق رسانی، درجه حرارت ،رطوبت، پاکیزگی، ایمنی و … .
  • کمک در استریل و پانسمان کردن نهایی بیمار
  • اطمینان از درستی دستگاه‌ها و تجهیزات لازم برای جراحی
  • کنترل پرونده بیمار پیش از جراحی برای مطمئن شدن از کامل بودن مدارک پزشکی مورد نیاز (مانند اجازه عمل و آمادگی‌های عمل، داروهای قبل از عمل، نداشتن وسایل مصنوعی و زیور آلات و …)
  • استریل کردن تجهیزات و لوازم و مطمئن شدن از وجود لوازم و ابزار لازم برای جراحی
  • آماده کردن بیمارها برای جراحی مانند دادن آموزش‌ها و اطلاعات لازم به بیمار، شستن و ضدعفونی کردن محل‌های برش روی بدن بیمار و …
  • مراقبت از نمونه‌های آزمایشگاهی بعضی از جراحی‌ها و فرستادن آن‌ها به آزمایشگاه
  • کمک به پزشک‌ها و پرستاران قبل و در طی جراحی
  • تهیه گزارش از روند جراحی
  • منتقل کردن بیماران به اتاق ریکاوری بعد از عمل
  • مرتب و استریل کردن اتاق‌های عمل پس از جراحی

تکنیسین‌های اتاق عمل چه دانش و مهارتی نیاز دارند؟

  • آرامش دادن به بیماران قبل و بعد از جراحی
  • توان بدنی و استقامت زیاد
  • مهارت های ارتباطی مناسب
  • دقت و توجه زیاد به جزئیات
  • حفظ آرامش و خونسردی در هر شرایطی
  • چالاکی و تمرکز زیاد
  • توانایی کار تیمی

برای این که کار چه میزان تحصیلات لازم است و چگونه می‌توان وارد این شغل شد؟

فارغ التحصیلان رشته اتاق عمل می توانند وارد این شغل شوند. اگر این رشته را با شناخت کامل و علاقه انتخاب کنید، می‌توانید در آینده فرد موفقی در این زمینه باشید. اگر پشتکار بیشتری داشته باشید، می‌توانید با ادامه‌ی این راه به جایگاه‌های بهتر شغلی مثل؛ سرپرستار اتاق عمل، مدیر اتاق عمل و … برسید.

در تمام دنیا برنامه تربیت تکنسین اتاق عمل به دو صورت ارائه می شود. در حالت اول دانش آموختگان رشته‌ی کارشناسی پرستاری در یک دوره ی 1 ساله تا 2 ساله برای ورود به اتاق عمل آموزش می بینند. در حالت دوم در مقطع کاردانی آموزش‌های عمومی اتاق عمل را گذرانده و برای ایفای نقش فرد سیرکولر و اسکراب آماده می شوند.

با بررسی استانداردهای این انجمن برای ایفای نقش اسکراب, تکنولوژیست اتاق عمل باید در سه سطح آموزش ببیند. در سطح اول فرد برای عمل‌های عمومی آماده می‌شود و در سطح دوم برای ایفای نقش در عمل‌های تخصصی و فوق تخصصی و در سطح سوم فرد توانمندی‌های لازم تئوری و عملی را در حوزه‌ی مدیریتی به دست خواهدآورد.

 بازار کار برای یک کارشناس اتاق عمل چگونه است؟

تکنسین‌های اتاق عمل می‌توانند در بیمارستان‌ها، کلینیک‌های بزرگ، مراکز جراحی دولتی و خصوصی و مراکز اورژانس مشغول به کار شوند. آمار دقیقی از میزان استخدام این رشته در دست نیست؛ اما، با توجه به افزایش جمعیت سالمندان و در نتیجه افزایش بیماری‌ها و عمل‌های جراحی، همیشه برای تکنیسین‌های اتاق عمل بازار کار مناسبی وجود خواهدداشت. اگر فردی به این شغل علاقه داشته‌باشد، در کار خود موفق خواهدشد.

چه شخصیت‌هایی برای این شغل مناسب اند؟

برای انتخاب یک شغل مناسب به نکات فراوانی باید توجه کرد. به عنوان مثال هر فردی باید علایق، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه، ارزش‌ها و … را در نظر بگیرد. یکی از مهم‌ترین عوامل در این تصمیم‌گیری ویژگی‌های شخصیتی فرد است. البته شناخت دقیق این ویژگی‌ها کار آسانی نیست و به صرف زمان زیادی نیاز دارد، با این وجود می‌توان در این زمینه به شغل‌هایی که برای تیپ‌های شخصیتی متفاوت پیشنهاد شده‌است نیز توجه کرد.

این قاعده‌ها کلی است و می‌تواند افرادی با هر تیپ شخصیتی را در دنیا پیدا کرد که از این شغل رضایت دارند. اما نتایج نشان می‌دهد عموما افرادی با تیپ شخصیتی خاص از این شغل احساس رضایت بیشتری دارند.

بر اساس تیپ شناسی  MBTI این رشته برای چه کسانی مناسب است؟

ISTP: این افراد به ماهیت فنی این مشاغل علاقه دارند.

ESFP: این تیپ شخصیتی دوست دارد با مردم ارتباط داشته‌باشد و به آنها کمک کند. او از آسان کردن زندگی برای دیگران لذت می‌برد. تصمیم گیری سریع و برخورد با شرایط بحرانی از ویژگی‌های این تیپ شخصیتی است که در این شغل لازم است.

ISFP: این تیپ شخصیتی دوست دارد به دیگران برای رفع مشکلاتشان کمک کند. به همین دلیل به مشاغل حوزه پزشکی به خصوص مشاغلی که مستقیما با بیمار سر و کار دارد، علاقه دارد.

 

منبع: iranianpath

۲ دیدگاه در “معرفی رشته اتاق عمل”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *