قبل از خرید سنگ تراورتن حتما به این چند نکته دقت کنید

شاید برای شما هم پیش آمده که برای خرید سنگ به بازار رفته باشید و در هنگام انتخاب، ویژگی های یک سنگ مرغوب را نتوانید تشخیص دهید. شما در مجموعه هماسنگ  میتوانید تا سنگ مناسب را برای ساختمان خود انتخاب کنید.

داشتن اطلاعات کافی برای خرید سنگ تراورتن

مهم ترین مسئله در زمان خرید سنگ، صداقت و اعتماد به فروشنده است که متاسفانه ممکن است برخی از فروشندگان به دلیل بازار داغی، اطلاعات نادرستی به مشتریان ارائه و سنگ هایی را که مناسب نیاز مشتریان نیست را به آن ها معرفی کنند.

برای حل این مشکل کافی است اطلاعات خود را در مورد خرید سنگ افزایش دهید تا خریدی مناسب و مطمئن داشته باشید.

برای کسب اطلاعات کامل در مورد سنگ های طبیعی باکیفیت از جمله انواع سنگ تراورتن می توانید به سایت‌ هماسنگ مراجعه کنید.

همانطور که می دانید سنگ های تراورتن به دو صورت مواج (برش رگه ای) و غیر موج دار (برش ضربدری) برش و فرآوری می شوند. اگر سنگ تراورتن موجدار بریده شود، تشخیص نوع سنگ و معدن سنگ آن کمی آسان تر است؛ زیرا معادن مختلف دارای امواج متفاوتی هستند که یکی از راه های تشخیص انواع سنگ تراورتن است.

به عنوان مثال، موج سنگ تراورتن عباس آباد، تراورتن دره بخاری و حاجی آباد کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.

اما اگر تراورتن بدون موج برش داده شود، تشخیص نوع و معدن سنگ کمی تخصصی تر و دشوارتر است.

چگونه تشخیص دهیم یک سنگ مرغوب است؟

نمی توان جنس و کیفیت سنگ را از ظاهر آن تشخیص داد، زیرا سطح سنگ در فرآیند فرآوری با پرکننده‌های رزین و اپوکسی پر شده و توسط مواد ساینده ساییده و صیقل داده می شود.

همچنین میزان تخلخل و تراکم سنگ از سطح آن مشخص نیست؛ بنابراین برای تعیین جنس و کیفیت آن باید به پشت سنگ و قطر سنگ توجه کرد، زیرا در فرآیند تولید هیچ‌گونه عملیاتی بر روی قطر و پشت سنگ انجام نمی شود.

پارامتر بعدی برای تعیین کیفیت تراورتن، میزان آهک و نمک موجود در آن است. سنگ های صخره هایی که موقعیت جغرافیایی آنها در مناطق کویری و آب آن منطقه شور است، حاوی نمک بوده و شور هستند.

نمک موجود در تراورتن باعث ایجاد شوره در سنگ می شود. راه تشخیص آهک و نمک، لمس سطح سنگ است و اگر زبری احساس شود نشانه شوره است، همچنین با مشاهده قطر سنگ، آهک و نمک موجود در آن دیده می شود.

با انواع سنگ تراورتن و مشخصات آن‌ها آشنا شوید

·        سنگ تراورتن سفید ابیانه

سنگ تراورتن سفید ابیانه یکی از محبوب ترین، زیباترین و پرمصرف‌ترین سنگ نما در ایران است. این سنگ با داشتن مزیت هایی مانند ساب پذیری عالی، تراکم بالا و تنوع سورت برای مصارف مختلفی استفاده می شود. تراورتن ابیانه به دو شکل موج دار و بی موج برش داده می شود که به دلیل استفاده از آن در نماهای رومی و کلاسیک، اصولا در نوع بی موج فرآوری می گردد. از این سنگ بیش تر در نمای بیرونی ساختمان استفاده می شود. استحصال و استخراج سنگ تراورتن سفید ابیانه در استان اصفهان و در حومه ی شهرستان کاشان انجام می گردد.

·        سنگ تراورتن عباس آباد

سنگ تراورتن عباس آباد یکی از باکیفیت ترین سنگ نما در کشور است. دارای ویژگی هایی همچون رنگ روشن، امواج ریز و درشت، تخلخل متوسط، تراکم بالا و قابلیت سمباده بسیار بالا است. سنگ تراورتن عباس آباد دارای انواع مختلفی است که هر قدر رنگ آن سفیدتر و روشن تر باشد، سنگ مرغوب تر بوده و از همین رو قیمت آن نیز بالاتر می رود. مزیت هایی همچون ساب پذیری عالی و سطح یک دست آن باعث شده تا در نمای ساختمان ها استفاده شود و زیبایی منحصر به فردی را خلق کند. استخراج سنگ تراورتن عباس آباد در استان مرکزی و در حومه ی شهرستان محلات صورت می گیرد.

·        سنگ تراورتن دره بخاری

سنگ تراورتن دره بخاری از سنگ های با کیفیت و زیبای موجود در بازار است. تراورتن دره بخاری دارای رنگ های روشن مانند سفید، کرم، بژ یا ترکیبی از آن ها است. این سنگ تراکم بالا و مقیاس پذیری زیادی دارد. به دلیل جذب آب پایینی که دارد، تراورتن دره بخاری می تواند در قسمت های داخلی بنا به عنوان کفپوش و یا در راه پله و دیواره های ساختمان مورد استفاده قرار گیرد. انواع موجدار این سنگ که به شکل سنگ اسلب فراوری میگردد اصولا در کف سالن های پذیرایی یا هتل و … کاربرد دارد. انواع بی موج تراورتن دره بخاری معمولا در نمای بیرونی ساختمان و در طرح های کلاسیک و رومی استفاده می شود.

·        سنگ تراورتن سیلور کاشان

سنگ تراورتن سیلور کاشان مقاومت بسیار زیادی دارد. طیف رنگی این سنگ به صورت طوسی مایل به سفید تا سیلور خاکستری گسترده است. سنگ تراورتن سیلور کاشان به علت تناژ های رنگی خنثی هماهنگی زیادی با محیط های طبیعی و هرگونه فضایی دارد. این سنگ ها در مقابل نور آفتاب دوام و مقاومت کمی دارد و با گذشت زمان کم رنگ تر خواهد شد. به همین دلیل اصولا برای فضاهای داخلی ساختمان استفاده می شود.

·        سنگ تراورتن آبگرم محلات

در سال های اخیر، از سنگ تراورتن آبگرم محلات در معماری برای سنگ نمای ساختمان استفاده می شود. این سنگ زیبا و با کیفیت به دلیل مقاومت بالا و طرح یکنواخت آن، از محبوب ترین تراورتن های موجود در بازار به حساب می آید. تراورتن آبگرم محلات کرم رنگ است و ساب براق آن درخشش و زیبایی ویژه ای به فضای مورد نظر می بخشد. طرح و نقش یکنواخت این محصول، از چند رنگ شدن فضا می کاهد. سنگ تراورتن حاجی آباد، تراورتن عباس آباد و تراورتن دره بخاری در مقایسه با تراورتن آبگرم از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و از همین رو قیمت بالاتری نیز دارند.

·        سنگ تراورتن حاجی آباد

سنگ تراورتن حاجی آباد از معروف ترین تراورتن های ایران است. سالیان زیادی است که از این سنگ در نمای ساختمان ها استفاده می شود. سنگ تراورتن حاجی آباد دارای طیف رنگی کرم تا شکلاتی روشن است. این سنگ تخلل کم تری در مقایسه با سایر سنگ های تراورتن دارد و به همین جهت از ساب پذیری و مقاومت فشاری بالایی برخوردار است. سنگ تراورتن حاجی آباد به دو صورت بی موج و موج دار فرآوری می شود و با توجه به رنگ زمینه و رگه های آن، سورت بندی می گردد. علاوه بر زیبایی، تراکم بالا نیز از دیگر ویژگی های آن است.

سنگ تراورتن حاجی آباد در ساختمان سازی کاربرد های گوناگونی از جمله نمای بیرونی، دیوار های داخلی، سنگفرش پارکینگ، محوطه سازی، ساخت مصنوعات دکوراتیو و… دارد.

·        سنگ تراورتن تکاب

یکی از معروف ترین و محبوب ترین سنگ های تراورتن در جهان، سنگ تراورتن تکاب است. این سنگ دارای طیف رنگی کرم تا شکلاتی روشن است که رنگ کرم و عسلی آن شباهت زیادی به سنگ تراورتن حاجی آباد دارد اما تخلخل این سنگ کمی بیشتر است. حفره ها و خلل و فرج های موجود در سطح سنگ تراورتن سیلور تکاب با استفاده رزین، اپوکسی، پلی استر، پالیشر های مخصوص و … پر می شوند.

از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید بی اندازه سپاسگزاریم، شما میتوانید با جستجوی کلمه “هماسنگ “درگوگل به ویدئوها، تصاویر و مقالات زیادی در خصوص انواع سنگ های ساختمانی و سنگ اسلب دسترسی پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *