شبکه‌های اجتماعی

فرهنگ استفاده از شبکه‌های مجازی

شبکه‌های اجتماعی امروزه تاثیر انکارناپذیری بر زندگی ما می‌گذارد. اگر بدون شناخت به سراغ این شبکه‌ها برویم، ممکن است شاهد اثرات مخرب این شبکه‌ها در زندگی خود باشیم. شبکه‌های اجتماعی هم خوبی دارند و هم بدی. به عنوان مثال بسیاری از ما با استفاده از این شبکه‌ها تعدادی از دوستان قدیمی خود را پیدا کرده‌ایم. افرادی که از این فضا برای بازاریابی و گسترش کار خود استفاده می‌کنند نیز نمی‌توانند تاثیر مثبت این شبکه‌ها را انکار کنند. با این حال به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی در این فضاها، می‌تواند روی زندگی خصوصی فرد اثر بدی بگذارد. در ادامه با رازینه‌مگ همراه باشید تا درباره‌ی فرهنگ استفاده از شبکه‌های مجازی استفاده کنیم.

حتما بخوانید:

  1. پست‌های توهین‌آمیز به اشتراک نگذارید

پست‌ها و کامنت‌های شما در فضای مجازی، عقاید و شخصیت شما را به نمایش می‌گذارد. بنابراین زمانی که در این فضاها فعالیت می‌کنید، باید به این نکته توجه کنید که حرف‌ها و نظرات شما ممکن است گروهی را برنجاند. اگر از فضاهای مجازی برای معرفی حرفه و یا محصول خود استفاده می‌کنید، باید بدانید که به اشتراک گذاشتن پست‌های منفی‌بافانه روی مخاطبانتان تاثیر می‌گذارد. مخاطبان شما با دیدن این قبیل پست‌ها، احتمالا تمایل فراوانی به استفاده از محصول شما نشان نخواهندداد. از طرف دیگر اگر کارفرمایی در این میان به دنبال یک همکار بگردد، علاقه‌ای به همکاری با فردی که مدام مشغول به غر زدن و شکایت کردن است، نخواهدداشت.

کامنت‌ها و پست‌های توهین‌آمیز می‌تواند دوستی‌ها را از بین ببرد. بنابراین از به کار بردن حرف‌هایی که احتمال دارد دیگران را برنجاند، بپرهیزید. از گذاشتن پست‌هایی که ممکن است سوءتفاهم به وجود بیاورد، پرهیز کنید. گاهی اوقات ممکن است کاربران از یک پست برداشت‌های متفاوتی داشته‌باشند و با توجه به برداشت‌هایشان، کامنت‌هایی بگذارند که حاصلی جز دلخوری و ناراحتی میان فالوئرها و کاربران ندارد.

  1. از تنظیمات حریم شخصی استفاده کنید

تمام شبکه‌های اجتماعی تنظیماتی درباره‌ی حریم خصوصی دارند. با این حال تعداد زیادی از کاربران، اطلاعات دقیقی در این باره ندارند. این تنظیمات به شما کمک می‌کند تا حد مشخصی را برای کاربران تعیین کنید و تنها به عده‌ی مشخصی اجازه‌ی مشاهده‌ی پست‌های خود رابدهید. در زمان عضویت در شبکه‌های اجتماعی به امکانات حفاظت از حریم خصوصی توجه کنید و از مزیت‌های آن استفاده کنید.

با وجود این تنظیمات، از قرار دادن پست‌های خصوصی در فضای مجازی بپرهیزید. زیرا ممکن است فالوئرهای شما محتویات پست‌هایتان را با گرفتن اسکرین‌شات نشر دهند. بنابراین به امنیت موجود در شبکه‌های مجازی به چشم یک امنیت کامل نگاه نکنید.

  1. اطلاعت شخصی خود را به اشتراک نگذارید

موضوعات شخصی زندگی خود را در شبکه‌های مجازی به اشتراک نگذارید. اگر مسئله‌ای در زندگیتان هست که نمی‌خواهید دیگران از آن با خبر شوند، هرگز آن را در شبکه‌های مجازی به اشتراک نگذارید. شبکه‌های اجتماعی در زمان ثبت‌نام، اطلاعاتی را مانند، شماره‌ی تلفن، تاریخ تولد، ایمیل و … را از شما دریافت می‌کنند. این به شما بستگی دارد که می‌خواهید این اطلاعات در اختیار چه گروهی قرار بگیرد. اگر شخصیت بسیار محتاطی دارید، بهتر است اصلا وارد این شبکه‌ها نشوید.

فراموش نکنید که اطلاعاتی را که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید، عده‌ی زیادی می‌توانند مشاهده کنند. این افراد گاهی اوقات برای شما پیش‌بینی نشده اند. بنابراین مراقب محتویاتی که به اشتراک می‌گذارید، باشید؛ زیرا، ممکن است فردی که با شما دشمنی دارد، به آن اطلاعات دست پیدا کند.

  1. برای گفت‌وگوهای شخصی از چت‌های خصوصی استفاده کنید

اگر می‌خواهید با فردی موضوع مهمی را به اشتراک بگذارید، از چت‌های خصوصی استفاده کنید. تقریبا تمام شبکه‌های اجتماعی فضایی برای گفت‌وگوی خصوصی دارند. حتما پیش از ارسال پیام، از خصوصی یا عمومی بودن تنظیمات اطمینان پیدا کنید. گاهی اوقات اشتباه در انتشار پیام، هرچند ممکن است به ظاهر مسئله‌ی کوچکی به نظر برسد؛ اما، تبعات سختی در پی داشته‌باشد.

  1. تعیین کنید دیگران شما را از چه راهی پیدا کنند

بیشتر شبکه‌های مجازی برای این که دیگران بتوانند شما را پیدا کنند، از اطلاعاتی مانند، شماره‌ی تلفن و یا ایمیل استفاده می‌کنند. اگر تمایلی به نشر این اطلاعاتتان در مرورگرها ندارید، با بهره‌گیری از تنظیمات آن شبکه‌ی اجتماعی استفاده از این اطلاعات را محدود کنید. برخی دیگر از شبکه‌های مجازی، موقعیت جغرافیایی شما نیز به اشتراک می‌گذارند. با توجه به این که موقعیت مکانی از جمله اطلاعات شخصی شما است، اگر تمایل دارید، می‌توانید تنظیمات را به گونه‌ای قرار دهید که موقعیتتان را برای عموم به نمایش نگذارد.

در دنیای امروز، تاثیر فضای مجازی بر زندگی انسان‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت. بنابراین آشنایی با این شبکه‌ها و چگونگی حفاظت از حریم شخصی در آن‌ها برای هر فردی ضروری است. توصیه می‌کنیم موضوعات خصوصی زندگی خود را در این شبکه‌ها به اشتراک نگذارید.

 

برگرفته از اینجا

یک دیدگاه در “فرهنگ استفاده از شبکه‌های مجازی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *