اربعین 98

نکات مهم راهپیمایی اربعین 98

با نزدیک شدن به اربعین، عده‌ی زیادی مشغول آماده شدن برای رفتن به راهپیمایی اربعین 98 هستند. آن‌هایی که برای برای چندم می‌خواهند به پیاده‌روی اربعین بروند، با شرایط راهپیمایی اربعین و کشور عراق آشنایی دارند؛ اما، عده‌ای که برای اولین بار عازم این سفر روحانی هستند، سوالات زیادی درباره مسافت، چگونگی پیاده‌روی، نحوه‌ی استراحت، استفاده از خدمات پزشکی و … دارند. در ادامه در مورد شروع پیاده‌روی اربعین بیشتر می‌خوانید. همچنین در مورد این که اگر شارژر نداشتید باید چه کنید، مطالبی می‌خوانید. از نظر دارویی و پزشکی در اربعین نگران نباشید بسیاری از تمهیدات در همانجا دیده شده است. کفش مورد نیاز پیاده‌روی اربعین، کوله مناسب اربعین بسیار اهمیت دارند. شرایط سفر اربعین را قبل از هر کاری به خوبی بررسی کنید که دچار مشکل نشوید.

پیاده‌روی از کجا آغاز می‌شود؟

افرادی که از ایران به راهپیمایی ازبعین می‌روند؛ معمولا از نجف تا کربلا را پیاده‌روی می‌کنند. هر چند تعدادی از هیئت‌ها مسیر بغداد تا کربلا را پیاده طی می‌کنند. همه‌ی ورودیهای شهر کربلا میزبان زائران ایرانی خواهند بود.

نجف تا کربلا 80 کیلومتر فاصله دارد. زائران به طور معمول فاصله نجف تا کربلا را در 3 روز و 2 شب می‌پیمایند. یعنی راهپیمایی خود را از صبح زود سه روز مانده به اربعین آغاز کرده و شب اربعین به کربلا می‌رسند.

آیا حتماً باید کل مسیر را پیاده برویم؟

با این که لحظه رسیدن به کربلا به صورت پیاده، احساس فوق‌العاده‌ای را در انسان به وجود می‌آورد و باعث فراموشی خستگی پیاده‌روی را می‌شود؛ اما، اگر زائری در طی مسیر نتواند همه‌ی راه را به صورت پیاده طی کند، می‌تواند از خودروهایی که میان راه وجود دارد برای طی ادامه‌ی مسیر استفاده کند.

اگر در طول مسیر همراهانمان را گم کردیم چه بکنیم؟

در همه‌ی طول مسیر پیاده روی اربعین از خروجی نجف تا ورودی کربلا، تیرهای چراغ‌برقی شماره‌گذاری شده‌اند. شماره این تیر برق ها از 1 تا 1460 است و 50 متر با یکدیگر فاصله دارند. می‌توان از این تیر برق‌ها به عنوان خط نشان استفاده کرد. معمولا هم‌کاروانی‌ها از کنار این تیر‌های چراغ‌برق با یکدیگر قرار می‌گذارند. با توجه به شماره‌گذاری انجام شده احتمال کمی دارد که هم‌کاروانی‌های خود را در این سفر گم کنید. با این حال بهتر است به دلیل شلوغی بسیار و آنتن ندادن گوشی همراه، قرار آخر خود را در ستاد عتبات عالیات ایران در جوار حرم امام حسین (ع) بگذارید. بیشتر کسبه اطراف حرم امام حسین (ع)، آدرس این مکان را می‌دانند.

برای شارژ موبایل چه باید کرد؟

نیازی نیست نگران تمام شدن شارژ گوشی همراهتان باشید. در طول مسیر، تقریبا هر  کیلومتر موکب‌هایی هستند که در کنار جاده برای استفاده‌ی زائران پنل‌های 15 تایی یا 20 تایی برق قرار داده‌اند.

چه کفشی باید بپوشیم؟

حتما در طی راهپیمایی اربعین از کفش راحت استفاده کنید. زیرا با توجه به حجم پیاده‌روی اگر کفش پایتان را اذیت کند، نمود آن را به وضوح خواهیددید. عرب‌ها از دمپایی برای پیاده‌روی استفاده می‌کنند و احتمالا استفاده از دمپایی بهتر از کفش نا‌مناسب است. اکثر زائران به دلیل فشاری که کفش به پا وارد می‌کند، چند ساعت آخر پیاده‌روی را پیاده طی می‌کنند.

برای رفع نیازهای دارویی و پزشکی چه باید کرد؟

هر چند باید داروهای مورد نیاز خود را برای 10 روز به همراه داشته‌باشید؛ اما، ایستگاه‌های امدادی و توزیع دارو و ملزومات پزشکی در طول مسیر تعبیه شده تا اگر مشکلی برای کسی پیش آمد با مراجعه به این ایستگاه‌ها از خدمات پزشکی بهره‌مند شود. در مسیر پیاده‌روی اربعین هلال احمر ایران نیز ایستگاه‌هایی برای ارائه خدمات به زائران داد.

چه ساکی برداریم؟

بهتر است برای راهپیمایی اربعین از کوله‌پشتی استفاده کنید. کوله‌هایی که کاملا روی دوش قرار می‌گیرند، گزینه‌هایی خوبی برای استفاده هستند. سعی کنید از یک کوله‌پشتی سبک استفاده کنید که بنده‌های نازکی نداشته‌باشد تا در طول مسیر ستون فقراتتان را اذیت نکند. گزینه‌ی دیگری که می‌توانید از آن استفاده کنید، ساکه‌های چرخ‌دار هستند. البته با توجه به طول مسیر دقت داشته‌باشید که چرخ‌های ساکتان تحمل این حجم مسیر را داشته‌باشند؛ زیرا، در صورتی مجبور به حمل ساک به روش دیگری شوید، مسلما برایتان دشوار خواهدبود. رول دستمال‌کاغذی، مسواک، حوله شخصی، لیوان و کلاه آفتاب‌گیر همراه داشته باشید. یک عدد کیسه‌خواب نیز به همراه داشته باشید تا در صورت مناسب نبودن و سرد بودن مکان‌ها برای استراحت از شما در برابر خاک و سرما محافظت کند. به خاطر داشته‌باشید که با توجه متغیر بودن آب‌وهوا، لازم است لباس گرم نیز به همراه داشته‌باشید. لباس گرمتان را به شکلی انتخاب کنید که تعویض آن برایتان آسان باشد.

به حمل خوردنی و نوشیدنی نیاز داریم؟

می‌توان گفت همه مدل خوراکی به صورت رایگان در مسیر راهپیمایی اربعین در اختیارتان قرار می‌گیرد. حتی خیلی از موکبداران با اصرار شما را مجبور می‌کنند تا از خوراکی‌هایشان استفاده کنید. میوه، خرما و شیرین‌های محلی عراقی به وفور در مسیر را در اختیارتان قرار خواهدگرفت. چایی شکر معروف عراقی‌ها نیز در استکان‌های کمر باریک به طور منظم در مسیر توزیع می‌شود. علاوه بر چای، قهوه‌ی تلخ، آب معدنی و انواع نوشابه نیز در مسیر قرار دارد. برخی موکب‌ها طوری طراحی شده‌اند که زائران بتوانند برای استراحت از آن‌ها استفاده کنند. در این موکب‌ها پتو، بالش و سایر ملزومات قرار داده شده‌است و عموما در هر ساعتی عده‌ای از زائران در آن‌ها مشغول استراحت هستند.

در پیاده‌روی پول همراهمان باشد؟

با توجه به رایگان بودن خدمات در طی این سه روز، احتمالا نیازی به پول پیدا نخواهیدکرد؛ با این حال به همراه داشتن مقداری پول ضرری ندارد. بهتر است مقداری دینار که پول ملی عراق است، را به همراه داشته‌باشید. پیش از سفر مقداری دینار را از صرافی‌های شهر خود تهیه کنید؛ زیرا تبدیل ارز در مرز به مراتب هزینه‌ی بالاتری خواهدداشت.

بازگشت از عراق چگونه است؟

در راه بازگشت، برای رفتن به مهران، کاظمین یا بغداد، از گاراژ بغداد ماشین کرایه کنید. برای رفتن به نجف، چزابه، شلمچه یا فرودگاه نجف از گاراژ نجف یا میدان «ساحت الزهرا»، خود را به عمود ۶۷۲ برسانید و پس از آن نسبت به تهیه وسیله نقلیه اقدام کنید. اگر می‌خواهید به‌صورت هوایی خارج شوید، حتماً ۸ ساعت قبل از پرواز اقدام به خروج از کشور کنید، با توجه به این که بیشتر مردم عراق در بعدازظهر اربعین به شهرهای خود برمی‌گردند، بهتر است در روز اربعین برای بازگشت به کشور اقدام نکنید. اگر پس از اربعین هم قصد ماندن دارید، حتماً ارز کافی همراه داشته باشید. در بازگشت از سفر اربعین و در صفوف زمینی به احتمال زیاد با ازدحام جمعیت روبرو می‌شوید. بنابراین سعی کنید صبور بمانید.

برگرفته از اینجا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *