چرا قهوه بنوشیم

روزانه چقدر قهوه بنوشیم؟ قسمت اول فواید کافئین

 

در میان نوشیدنی هایی که انسان ها در سراسر جهان مصرف می کنند، پس از آب، چای و قهوه بیش از همه رواج دارد. قهوه و چای هر دو حاوی کافئین هستند؛ البته میزان کافئین موجود در قهوه بیشتر از چای است. این ماده نیز، همانند هر ماده ی دیگر، دارای فواید و مضراتی است و مصرف درست و به اندازه ی آن اهمیت فراوان دارد.

بحث و جدل درباره‌ی آثار مثبت و منفی کافئین تمامی ندارد. در حالی که برخی پژوهش‌ها بر مزایای مصرف کافئین تاکید می‌کنند، پژوهش‌های دیگر از آثار بد آن برای سلامتی می گویند.

در واقع هیچ وقت نمی‌توانیم به طور کامل کافئین را از رژیم غذایی خود حذف کنیم، زیرا کافئین به طور طبیعی در لوبیا و گیاهانی که از آن‌ها قهوه، چای، نوشیدنی‌های انرژی زا و شکلات تهیه می‌شود، وجود دارد.

اگر از مصرف کافئین بدتان نمی‌آید یا نسبت به کافئین و مواد غذایی سرشار از کافئین حساسیت ندارید، دیگر مسئله حذف کافئین از رژیم غذایی روازنه نیست؛ بلکه سؤال اینجاست که مصرف روزانه‌ی کافئین چه قدر باید باشد؟

طبق توصیه‌ی پزشکان، مصرف 400 میلی گرم کافئین در افراد بزرگسال سالم، مشکلی ایجاد نمی‌کند. در حالی که این عدد برای نوجوانان 100 میلی گرم و برای بانوان باردار 200 میلی گرم است. البته این مقدار ممکن است با توجه به وضعیت سلامتی و سن و وزن افراد کمی متفاوت باشد.

در این قسمت راجع به فواید مصرف کافئین صحبت می کنیم و در قسمت های بعدی به مضرات مصرف آن می پردازیم و سعی می کنیم نتیجه گیری منصفانه ای داشته باشیم.

فواید مصرف کافئین

مصرف کافئین موجب سرحالی می‌شود. در واقع کافئین می‌تواند هوشیاری فرد را به طور جهشی افزایش دهد. در صورتی که خواب مناسب نداشته باشیم، مصرف این ماده تمرکز و بهره وری ما را افزایش می‌دهد. با مصرف یک فنجان قهوه یا چای می‌توانیم بر کسالت صبحگاهی غلبه کنیم. در واقع صبح ما زمانی شروع می‌شود که یک فنجان قهوه یا چای را سر می‌کشیم!

افرادی که به طور معمول از نوشیدنی‌های کافئین دار استفاده می‌کنند، حتماً تأثیر آن در بهبود خلق و خو را تجربه کرده‌اند. در واقع این ویژگی، یکی از دلایل اعتیاد افراد به مصرف این نوشیدنی‌ها است.

مصرف کافئین سوخت و ساز بدن را از طریف ترموژنز افزایش می‌دهد. در ترموژنز، بدن با سوختن کالری، گرما و انرژی تولید می‌کند. در این صورت حتی در زمان استراحت کالری می‌سوزانید. به همین دلیل در بسیاری از قرص‌های کاهش وزن، مقداری کافئین نیز وجود دارد. همچنین کافئین اشتها را سرکوب می‌کند که این ویژگی تأثیر مثبت آن در کاهش وزن را دو چندان می‌سازد.

اما، اگر قصد شما از مصرف کافئین کاهش وزن است، منبع دریافت کافئین خود را به دقت انتخاب کنید. نوشیدنی‌های کافئین دار شیرین، به دلیل داشتن کالری بالا، اثر کاهش وزن کافئین را خنثی می‌کنند. در واقع، برای کاهش وزن قهوه‌ی سیاه یا چای سبز انتخاب‌هایی هوشمندانه است.

یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه مصرف کافئین، اثر ضد درد کافئین است. به ویژه استفاده از نوشیدنی‌های کافئین دار به بهبود سر درد کمک می‌کند. کافئین در بسیاری از داروهای مسکن که در داروخانه‌ها بدون نسخه قابل خریداری است، وجود دارد و به کاهش التهاب کمک می‌کند. پس برای رهایی از سردرد بعدی که به سراغتان آمد اول یک فنجان قهوه را امتحان کنید.

شگفت انگیز تر اینکه، برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که استفاده از کافئین اثرات دمانس (زوال عقل) و آلزایمر را کند می‌کند. بر اساس این پژوهش‌ها خطر ابتلا به آلزایمر و دمانس در افرادی که روزانه حداقل سه فنجان قهوه می‌نوشیده‌اند، کمترین مقدار بوده است. این پژوهش در فنلاند انجام شده است که بیشترین میزان مصرف کافئین به ازای هر فرد را دارد (به طور متوسط سالانه 12 کیلوگرم).

در قسمت بعد به مضرات مصرف کافئین می پردازیم.

منبع: star2

۲ دیدگاه در “روزانه چقدر قهوه بنوشیم؟ قسمت اول فواید کافئین”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *