مردی که با گوشی‌هراه کار می‌کند

این 8 عادت نمی‌گذارد شب‌ها بخوابید

خواب، تجربه‌ای که شیرینی آن طعنه به عسل می‌زند، گاهی اوقات برایمان تبدیل به یک کابوس تلخ می‌گردد. آن هم به این دلیل که می‌خواهیم‌بخوابیم؛ اما، خوابمان نمی‌برد. خوابیدن و به عبارت دیگر چطور خوابیدن، موضوعی است که روی فعالیت‌های روزانه‌ی ما تاثیر فراوانی دارد. در این میان خواب شبانه جایگاه ویژه‌ای دارد و اختلالات آن یکی از دغدغه‌هایی است که ذهن افراد زیادی را به خود مشغول می‌کند. دغدغه‌ای که با توجه به تاثیر خواب بر زندگی به جا است.

کم‌خوابی و یا بدخوابی روی روند کار روزانه‌ی شما بسیار تاثیرگذار است. ذهن خسته عملکرد ضعیف‌تری نسبت به ذهن هوشیار دارد. اگر روند خواب شما منظم نباشد، این تاثیرات را مطمئنا در زندگی خود احساس کرده‌اید. علاوه بر این خواب کم خطر ابتلا به سرطان و آلزایمر را نیز افزایش می‌دهد. اگر دلتان برای خوب خوابیدن تنگ شده‌است و به دنبال دلیل آشفته‌خوابی‌هایتان می‌گردید، در ادامه با ما همراه باشید تا 8 عادت رایج را که روی روند خواب شما تاثیر منفی دارد، مطرح کنیم.

 

حتما بخوانید: با این 5 روش همین امشب خواب خوب را تجربه کنید.

 

  1. استفاده از حالت شب (night mode)

آمارها نشان می‌دهد 57 درصد دانشجویان حالت شب گوشی همراه خود را روشن می‌کنند. آن‌ها تصور می‌کنند این کار مانع بی‌خوابی‌های شبانه‌ی آن‌ها می‌شود؛ اما، واقعیت این است که حالت شب آنقدرها پیشگیری خوبی نیست. ملاتونین، هورمونی که مسئول تنظیم ریتم شبانه‌روزی بدن است، در تاریکی‌ها ترشح می‌شود. میزان ترشح این هورمون در تاریکی افزایش پیدا می‌کند و هر گونه روشنایی این ترشح را کاهش می‌دهد. بنابراین برای داشتن یک خواب آرام، آخر شب گوشی همراه خود را چک نکنید.  استفاده از تلویزیون و لپ‌تاپ نیز اثر مشابهی روی خواب شما خواهدداشت.

  1. موسیقی آرامش‌بخش

40 درصد دانشجویان پیش از خواب به موسیقی آرامش‌بخش گوش می‌دهند. این موسیقی نباید به گونه‌ای باشد که ضربان قلب فرد را افزایش دهد. از طرف دیگر اگر این موسیقی زمانی که خواب هستی نیز در گوش‌های شما پخش شود، نمی‌گذارد به خواب عمیق فرو روید. اگر انسان در طول شب خواب عمیق را تجربه نکند، صبح احساس سرزندگی را تجربه نخواهدکرد. بنابراین اگر عادت دارید قبل از خواب به موسیقی گوش دهید، تنظیمات آن را به گونه‌ای قرار دهید که پس از مدتی به طور خودبه‌خود قطع شود.

  1. ورزش کردن

برخی افراد برای این که سریع‌تر به خواب بروند، قبل از خواب ورزش می‌کنند. ورزش کردن باعث خستگی می‌شود و خسته بودن خوابیدن را راحت‌تر می‌کند. اما اگر دقیقا قبل از خواب ورزش کنید، تاثیر معکوسی روی خوابیدنتان خواهدگذاشت. بنابراین توصیه می‌کنیم برای تجربه‌ی یک خواب راحت برنامه‌ی ورزشی خود را به حداقل چند ساعت قبل از خوابیدن منتقل کنید.

  1. نوشتن فکر و خیال‌ها

یکی از دلایلی که خوابیدن را برای گروهی مشکل می‌کند، فکر و خیال‌هایی است که وقت خواب به سراغشان می‌آید. اگر این فکر و خیال‌ها امانتان را بریده، بهتر است آن‌ها را به روی کاغذ بیاورید. 29 درصد دانشجویان قبل از خواب درباره‌ی دغدغه‌هایشان می‌نویسند. این نکته را به یاد داشته‌باشید، اگر شما بلافاصله پیش از خوابیدن درباره‌ی افکارتان بنویسید، ممکن است ذهنتان بیشتر درگیر نوشته‌هایتان شود. بنابراین حداقل یک ساعت پیش از خواب را به نوشتن اختصاص دهید.

  1. نرم‌افزارهای ایجاد آرامش

23 درصد دانشجویان برای تجربه‌ی یک خواب بهتر، از نرم‌افزارهای ایجاد آرامش استفاده می‌کنند. واقعیت این است که این نرم‌افزارها در دراز مدت کیفیت خواب شما را ارتقا می‌دهد؛ اما، استفاده از آن را به شب محدود نکنید. در طول روز نیز به دفعات از آن استفاده کنید. برای لمس تاثیر این نرم‌افزار‌ها، باید صبر داشته‌باشید. اگر می‌بینید این روش بیشتر ذهنتان را درگیر می‌کند، استفاده از آن‌ها را متوقف کنید. برخی افراد حین استفاده از این نرم‌افزارها، مدام به اثر آن فکر می‌کنند و این کار آن‌ها را مضطرب‌تر نیز می‌کند. بنابراین بنا به تشخیص خودتان درباره‌ی استفاده از آن تصمیم بگیرید.

  1. عادت‌های پیش از خواب

خیلی از افراد با انجام دادن برخی کارها برای خوابیدن آماده می‌شود. به عنوان مثال قبل از خواب لباسشان را عوض می‌کنند و یا مسواک می‌زنند. این کارها هوشیاری فرد را بالا می‌برد و در این صورت بدن باید زمان بیشتری را صرف کند تا به حالت آرامش برسد. بنابراین توصیه می‌کنیم زمان این عادت‌ها را تغییر دهید. شما می‌توانید از این به بعد یک ساعت قبل از خواب مسواک بزنید.

  1. کیفیت خوابیدن

گاهی اوقات اینقدر به میزان خواب خود فکر می‌کنیم که یادمان می‌رود روی کیفیت آن نیز بیندیشیم. کیفیت خواب مهم‌تر از کمیت آن است. بنابراین تا زمانی که واقعا خوابتان نمی‌آید، صرفا برای تکمیل ساعت خواب خود، به رختخواب نروید. بگذارید خستگی شما را به رختخواب بکشاند و نگران میزان آن نباشید.

  1. چرت عصرگاهی

عده‌ای عادت دارند در طول روز چرت بزنند. اگر شما هم از این افراد هستید، شاید علت بی‌خوابی‌های شبتان را پیدا کرده‌باشید. زمانی که شما در طول روز به خواب می‌روید، طبیعتا شب کمتر احساس خواهیدکرد. بنابراین خواب شب شما با اختلال روبه‌رو می‌شود.

 

یکی از راه‌هایی که می‌تواند در دراز مدت روند خواب شما را تنظیم می‌کند، این است که در ساعت‌های مشخصی به خواب بروید و برخیزید. اعمال این روش در ابتدا برایتان دشوار خواهد بود؛ خصوصا اگر در حال حاضر از هیچ روند خاصی برای خوابیدنتان استفاده نمی‌کرده‌باشید. این روش را به تدریج در برنامه‌ی زندگی خود بگنجانید. این روش به مغز شما می‌آموزد در چه ساعتی باید به خواب فرو برود. بنابراین پس از آن نیازی نخواهدبود زمان زیادی را  بدون این که در خواب باشید، در رخت‌خواب بگذرانید.

امیدواریم معرفی این عادت‌ها شما را یاری کند تا با تغییر سبک زندگی خود در آینده خواب بهتری را تجربه کنید.

 

بر گرفته از اینجا

۴ دیدگاه در “این 8 عادت نمی‌گذارد شب‌ها بخوابید”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *