انواع قالب های تولید محتوا کدامند؟

اغلب ما وقتی اسم محتوا را می‌شنویم، فورا ذهنمان به سوی نوشته‌های بلند و حتی کتاب‌ها می‌رود. هیچ‌کس فکر نمی‌کند محتوا می‌تواند گزارش، پرسش‌نامه و یا یک ویدئوی جذاب باشد. حقیق این است که محتوا می‌تواند در قالب‌ها و فرمت‌های متفاوتی عضه شود. حتی یک مسابقه ورزشی که از تلویزیون پخش می‌شود، خود یک نمونه از تولید محتواست. در این مطلب نسبتاً کوتاه از سری مطالب تولید محتوای ترجمیک، به انواع قالب‌های تولید محتوا می‌پردازیم.


محتوای متنی

در میان انواع قالب‌های محتوا که در اینترنت تولید می‌شود، تولید محتوای متنی بیش از سایر انواع تولید محتوا توانسته است به جلب اعتماد مخاطبان دست یابد. بسیاری از مقالات علمی، گزارش‌ها و اخبار در قالب محتوای متنی نوشته و منتشر می‌شود. حتی متونی که بسیار اهمیت دارد، به صورت کتاب منتشر می‌گردد. شاید نمونه‌هایی از محتواهایی که به صورت کتاب و فیلم در دسترس قرار دارند در ذهن داشته باشید؛ معمولا نسخه ویدئویی این محتواها بیشتر جنبه سرگرمی و تفنن داشته و نسخه چاپی آن جنبه یادگیری و تدقیق دارد و به طور کلی می‌تواند اعتماد ما را به نویسنده برانگیزاند.

در اینترنت نیز اغلب محتوای تولیدی، محتوای متنی است. این مسئله علاوه بر بحث اعتماد کاربر، از سهولت دستیابی به آن از سوی کاربران، تولید آسان و نسبتاً کم هزینه و بسترهای فراوان برای انتشار  نشئت می‌گیرد. اغلب کسب و کارهای بزرگ برنامه‌های برای تولید محتوا برای استفاده در وب سایت خود دارند و موتورهای جستجو نیز با این محتوا راحت‌تر هستند و بنابراین اگر برای اهداف جذب مخاطب از موتورهای جستجو به تولید محتوا می‌پردازید، محتوای متنی را هرگز نباید از یاد ببرید.

محتوای صوتی

بعد از محتوای متنی، محتوای صوتی یکی دیگر از قالب‌های تولید محتوا به شمار می‌رود. تولید محتوای صوتی هرچند چندان ساده نیست، اما مسلما از تولید محتوای ویدئویی ساده‌تر است. زیرا به چیدن دکور یا استفاده از نرم‌افزارهای پیچیده نیاز ندارد. به همین دلیل در سال‌های اخیر شاهد افزایش تولید پادکست‌ها در موضوعات مختلف هستیم. اگر شما سازمانی دارید که خدمات مختلفی به مشتریانتان ارائه می‌کنید، بهتر است به تولید محتوای صوتی نیز فکر کنید. در این زمینه می‌توانید تلاش کنید، سوالات رایج مشتریان خود را در بخش‌های کوتاه ضبط کنید و در وب سایت خود قرار دهید. حتی سایت‌هایی وجود دارد که می‌توانید متن مدنظر خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید و از آن‌ها بخواهید تولید محتوای صوتی یا گویندگی را برای شما انجام دهند.

بنابراین، هیچ دلیلی ندارد که در تولید محتوای صوتی تعلل کنید؛ همین امروز متن آن را بنویسید و آن را ضبط کنید.

محتوای تصویری

محتوای تصویری یا همان عکس‌ها، یکی از مزایای وب سایت‌ها هستند. بسیاری از افراد ممکن است محتوای صوتی شما پخش نکنند و به آن گوشش ننمایند، اما محتوای تصویری شما را حتما خواهند دید. محتوای تصویری می‌تواند شامل تصاویری عمومی، گزارش‌ها، اینفوگرافیک‌ها و نمودار باشد. استفاده از محتوای تصویری آنقدر در بازاریابی محتوایی رایج است که تسلط بر فتوشاپ و سایر نرم‌افزارهای ویرایش تصاویر از مهمترین مهارت‌هایی است که یک تولیدکننده محتوا باید داشته باشد.

محتوای تصویری بسترهای انتشار متعددی دارد. از وب سایت خودتان گرفته تا شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام، اینستاگرام و لینکدین. بنابراین توان یکسانی که برای تولید این محتوا می‌گذارید، اثربخشی دوچندانی خواهد داشت.

محتوای ویدئویی

با پیشرفت تکنولوژی فناوری ارتباطات و بالا رفتن سرعت اینترنت در بسیاری از کشورهای جهان، محتوای ویدئویی روز به روز بیشتر تولید و منتشر می‌شود و مخاطبان خود را می‌یابد. با توجه به حجم بالای این نوع محتوا نسبت به سایر انواع محتوا، تقریبا ۸۰ درصد حجم محتوای مبادله شده بر بستر اینترنت از نوع ویدئو است! تولید محتوای ویدئویی، تلاش و زمان بیشتری نسبت به سایر انواع محتوا می‌طلبد.

اگر می‌خواهید محتوای ویدئویی تولید کنید، خود را درگیر حواشی و مسائل وقت گیر نکنید و با ساده‌ترین ابزارها و نرم‌افزارها، ایده‌های خود را عملیاتی کنید. می‌توانید از ویدئوهای آموزشی یا صحبت مستقیم با مخاطب در برابر دوربین شروع کنید. مهمتر از همه چیز این است که سریع‌تر شروع به کار کنید. به مرور زمان محتواهای بهتری تولید خواهید کرد.

در این مطلب کوتاه، به انواع قالب‌های محتوا اشاره کردیم. برای هر یک از این قالب‌ها می‌توان دنیایی از مطالب شامل جزئیات و ریزه‌کاری‌ها نوشت ولی مهم‌تر از همه این است که همین امروز تولید محتوا و بازارایابی محتوایی خود را شروع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *