ظرف مخصوص کاشت سبزه,نگهداری بذر سبزه ساقه سبزه,نور مناسب رشد سبزه

آموزش کاشت انواع سبزه عید

همه ما کم و بیش با چگونگی کاشت سبزه آشنا هستیم. سبزه به عنوان نماد سرسبزی و روشنی در سفره هفت سین استفاده می‌شود. سبزه سفره هفت سین در هنگام نوروز بر سر سفره قرار می‌گیرد و درخشش زندگی را بر اعضای خانواده می‌تاباند. در این مطلب ایده های برای کاشت سبزه و آموزش کاشت سبزه عید را ارائه می کنیم که می توانید از آن در کاشت سبزه عید 98 استفاده کنید.

سبزه با دانه‌های مختلف و در شکل‌های متنوع کاشته می‌شود. هرکسی با توجه به سلیقه‌ای که دارد نوع دانه و شکل تزئین سبزه را انتخاب می‌کند. بعضی از دانه‌ها نیاز به نگهداری و رسیدگی بیشتری نسبت به بقیه دارند. معمولا در هفته‌های آخر اسفند برای کاشت سبزه اقدام می‌کنند تا در هنگام نوروز سبزه به رشد مناسبی رسیده باشد.

برای کاشت سبزه هفت سین، انواع تخم مرکبات ( عدس، شاهی، هسته خرما، تخم آفتابگردان، سبزه لیمو، سبزه نارنج، پرتقال، سبزه ماش، گندم، خاکشیر، ذرت) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در مبحث قبلی در مورد تاریخچه سبزه در ایران باستان صحبت کردیم. حالا می‌خواهیم سبک‌های مختلف کاشت سبزه را بررسی کنیم و مدل مورد علاقه‌ خودمان را پیدا کنیم.

در این قسمت سبز کردن گندم و عدس برای سفره هفت سین نوروز

روش سبز کردن گندم: برای این که سبزه شما به اندازه کافی سبز و زیبا شود و برای سفره هفت سین آماده باشد، بهتر است آن را بیست روز قبل از عید نوروز خیس کنیم. باید آن را در جایی که گرم است و نور کافی دارد قرار دهیم. اگر نور کافی و هوای گرم بیشتری در محیط گندم وجود داشته باشد، امکان دارد سبزه زودتر از زمان برنامه ریزی شده آماده شود.

مراحل سبز کردن گندم و عدس

ظرف مناسب کاشت سبزه را انتخاب می‌کنیم و مقداری گندم و عدس را شسته و در آن ظرف خیس می‌کنیم. باید روزانه گندم‌ها را چک کنیم و آب آن را عوض کنیم. زمانی که دانه‌های گندم و عدس شروع به جوانه زدن کرد، آن‌ها را از آب خارج کنید. پارچه نخی تمیزی را برای این کار آماده کنید. پارچه را داخل همان ظرف کاشت سبزه قرار دهید و دانه‌های گندم را داخل آن بریزید.

توجه داشته باشید که آب اضافی ظرف را خارج کنید. نمدار بودن پارچه کافی است. چون اگر آب بیشتر از میزان مورد نیاز باشد باعث گندیدن جوانه‌های گندم می‌شود.

روزی چند بار باید به گندم‌ها آب بدهید و آب اضافه آن را خارج کنید. دقت کنید که این مرحله بسیار مهم است و نیاز به توجه دارد. اگر دقت کافی به خرج ندهید امکان دارد تمام زحمات شما به هدر برود و مجبور شوید دوباره دانه خیس کنید تا جوانه‌های تازه‌ای آماده کنید.

وقتی جوانه‌های گندم به اندازه کافی رشد کردند و سبز شدند دیگر نیاز نیست در پارچه نخی بمانند، بهتر است آن را در ظرف انتخاب شده سبزه بریزید. هم‌چنان هر روز به سبزه آب بدهید و آب اضافی آن را خارج کنید. بهتر است آب را روی آن اسپری کنید تا آسیبی به ساقه‌های گندم و عدس وارد نشود. اگر نور کافی به سبزه نرسد امکان زرد شدن آن وجود دارد. موقعیت نورگیری سبزه را چک کنید اگر قسمتی از ظرف بیشتر نور دریافت می‌کند بهتر است آن را جا به جا کنید تا همه جای ظرف از نور کافی برخوردار شود. دقت داشته باشید که نور کافی، نور مستقیم خورشید نباشد.

سبزه آماده است و فقط نیاز به رسیدگی و مراقبت شما دارد. می‌توانید تا رسیدن به اندازه رشد دلخواهتان آن را نگهداری کنید و برگ‌های زرد یا ساقه‌های خراب شده آن را جدا کنید تا به صورت یکسان و مشخصی رشد کند.

مرور نکات مهم برای درست کردن سبزه گندم

  1. آب گندم‌ها را هر روز تعویض کنید تا گندم‌ها خراب و پوسیده نشوند.
  2. هیچوقت گندم‌ها را به صورت لایه نازک در ظرف نریزید بلکه مقدار زیادی در ظرف بگذارید.
  3. از ظروف فلزی برای سبز کردن سبزه استفاده نکنید. استفاده از ظروف سفالی و در درجه دوم چینی نتیجه بهتری نسبت به ظروف پلاستیکی خواهند داشت.
  4. از هر بذری که می‌خواهید استفاده کنید، ۲۴ ساعت قبل آن را در آب خیس کنید(کاملا غوطه ور باشد)
  5. هرچقدر قطر بستر ظرف کمتر باشد عمر سبزه بیشتر می‌شود.
  6. میزان تراکم سبزه به دلخواه شما بستگی دارد. اگر زیاد بذر بریزید، سبزه پرپشت می‌شود و اگر کمتر بذر بریزید سبزه کم‌پشت می‌شود.
  7. بهترین روش آبیاری، اسپری کردن آب است و استفاده از روش‌های غرقابی خیلی مناسب نیست.

۳ دیدگاه در “آموزش کاشت انواع سبزه عید”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *