خرید سبزه,آموزش کاشت سبزه,قرار گیری در نور مناسب,سبزه عید نوروز,رویش سبزه

بهترین زمان کاشت سبزه هفت سین

بهترین زمان مناسب برای کاشت سبزه عید چه زمانی است؟ با کدام بذر‌ها سبزه‌های پرپشت و زیباتری می‌توانیم درست کنیم؟

سبزه یکی از اجزای مهم هفت سین است که قدیمی‌ها اعتقاد داشتند که خود اهالی خانه باید آن را سبز کنند. البته بسیاری از افراد معتقدند که وجود سبزه در سفره هفت سین لازم است اما مهم نیست که خودشان آن را درست کرده باشند. می‌توانند آن را از مادر یا خواهرشان بگیرند و یا از بازار تهیه کنند. البته درست کردن سبزه مراحل پیچیده‌ای ندارد و بسیار آسان است، فقط کمی نیاز به دقت و مراقبت دارد. با ما باشید تا بیشتر در مورد سبزه سفره هفت سین، صحبت کنیم.

با چه بذر‌هایی می‌توان سبزه درست کرد؟

بذر‌های مختلفی برای کاشت سبزه وجود دارند. انتخاب نوع بذر بستگی به سلیقه و خواست شما دارد. اگر می‌خواهید سبزه شما زودتر رشد کند و به ثمر برسد باید بذر‌هایی مثل گندم را انتخاب کنید. اما اگر پرپشتی و زیبایی ظاهری سبزه برایتان مهم است می‌توانید ماش و عدس بکارید.

معمولا با گندم، عدس، ماش، قره ماش، لوبیا و نخود سبزه را درست ‌می‌کنند. اما اگر بخواهید سبزه متفاوت داشته باشید با تخمه آفتاب گردان و باقالی خشک هم می‌توانید سبزه درست کنید.

راحت‌ترین سبزه‌ای که زود به عمل می‌آید گندم است که آن را یک هفته قبل از عید می‌توان سبز کرد. بقیه دانه‌ها باید حداقل از 12 روز قبل از عید سبز شوند. مثلا باقالی و تخمه که طولانی تر از بقیه دانه‌ها سبز می‌شوند، فقط سه روز طول می‌کشد تا خیس بخورند.

در مرد شکل ظاهری سبزه‌ها باید گفت ماش و عدس سبزه‌های ریز و پرپشتی دارند و بالای ساقه آن‌ها برگ‌های ریز وجود دارد. سبزه گندم صاف و مستقیم است و سبزه تخمه آفتاب گردان و باقالی خیلی درشت و ترد هستند.

یک روش کلی برای کاشت سبزه عید نوروز  

مقداری بذر یا دانه دلخواه خود را بردارید و در کاسه‌ای بریزید و خوب بشویید. به مدت یک شب تا صبح بذر را درون ظرف آبی خیس کنید. سپس بذر‌ها را در یک آبکش خالی کنید تا کاملا آبشان خارج شود. یک پارچه نخی را خیس کنید و آن را خوب بچلانید.

بذرها را درون پارچه مرطوب بریزید و روی آن را بپوشانید و درون ظرف بگذارید. یک الی دو روز بذر را در این حالت بگذارید تا جوانه بزند. حتما چک کنید که به موقع نم‌دار شود و بدون آب نماند. زمانی که جوانه‌ها ظاهر شدند و به اندازه مطلوب مورد نظر شما رسیدند بهتر است آن‌ها را به ظرف تزئینی سبزه منتقل کنید. باید حتما پارچه نخی نم‌داری روی جوانه‌ها قرار دهیم تا کامل سبز شوند و دچار گندیدگی نشوند.

فراموش نکنید که باید هر روز به سبزه‌ها آب بدهید. هر روز صبح و شب مقداری آب روی سبزه‌ها اسپری کنید. می‌توانید از کناره ظرف نیز مقداری آب اضافه کنید اما اسپری کردن احتمال آسیب به جوانه‌ها را از بین می‌برد. همان طور که برای رشد بذر و جوانه زدن نیاز به نور مناسب داریم، برای مراقبت از سبزه رشد یافته حتما هر شب آن را در بالکن یا پشت پنجره در معرض هوای خنک قرار دهید. در غیر این صورت تا قبل از 13 به در زرد ‌می‌شوند.

بهترین زمان برای کاشت سبزه که تا روز 13 فروردین رشد و دوام کافی داشته باشند

گندم = 20 اسفند

عدس = 15 اسفند

ماش = 18 اسفند

خرفه و شاهی = 22 اسفند

شنبلیله و ارزن = 16 اسفند

دانه‌هایی که نیاز به مدت زمان بیشتری حدود 6 تا 8 ساعت برای خیس خوردن دارند

یونجه ( مدت جوانه زدن : ۶-۵ روز )

شنبلیله ( مدت جوانه زدن : ۴-۳ روز )

تربچه ( مدت جوانه زدن : ۵-۴ روز )

کنجد ( مدت جوانه زدن : ۲-۱ روز )

دانه‌هایی که باید حدود 10 تا 18 ساعت خیس شوند

نخود ( مدت جوانه زدن : ۴-۳ روز )

عدس ( مدت جوانه زدن : ۵-۳ روز )

ماش ( مدت جوانه زدن : ۵-۳ روز )

سویا ( مدت جوانه زدن : ۵-۳ روز )

آفتاب گردان ( مدت جوانه زدن : ۲-۱ روز )

گندم ( مدت جوانه زدن : ۳-۲ روز )

ارزن ( مدت جوانه زدن :۴-۳ روز )

 خرفه و شاهی زودتر از همه بذر‌ها سبز می‌شوند. حدود 8 روز مانده به عید دست به کار شوید تا سبزه زیبایی داشته باشید.

یک دیدگاه در “بهترین زمان کاشت سبزه هفت سین”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *