کودکان را با قصه های کودکانه آشنا کنیم

قصه‌های کودکانه در رشد شخصیت و پیشرفت آنها بسیار موثر است. در گذشته کتاب‌ها به صورت کتب چاپی به همراه تصاویر زیبا و رنگارنگی بود که برای کودکانی که هنوز با تکنولوژی مانند موبایل آشنا نشده بودند، جذاب بود.

خوشبختانه یا متاسفانه تکنولوژی دنیای کودکی را از کتاب‌های داستان رنگارنگ به انواع بازی‌های کامپیوتری در انواع موبایل و تبلت تغییر داده است.

اما شما می‌توانید از انواع کتاب‌های داستان که در اینترنت بوده و دارای تصاویر بسیار زیبایی هستند را تهیه کرده و برای کودکان کتاب بخوانید.

البته توصیه روانشناسان مبنی بر این است که کودکان زمان بسیار کمی را با لپ تاپ و یا موبایل در طول روز سپری کنند. بهتر است تا برای آنها از انواع کتاب‌هایی با تصاویر رنگارنگ و داستان‌هایی که می‌تواند بسیار برای کودک جذاب باشد، خریداری کرده و زمان‌هایی را برای آنها داستان و یا قصه‌های کودکانه بخوانید.

بهترین زمان برای خواندن داستان‌های کودکانه شب موقع خواب است. زیرا در آن زمان هم شما و هم کودکتان کلیه کارها و فعالیت‌های خود را انجام داده و اکنون زمان آزادی دارید تا با یکدیگر و در کنار هم بنشینید و کتاب بخوانید.

قصه‌های کودکانه خیلی قشنگ بوده و حتی ممکن است شما را هم وارد دنیای تخیل و به دور از واقعیت‌های زندگی کنونی کند.

اما خواندن کتاب‌های قصه برای کودکان چه فوایدی دارد؟

افزایش اعتماد به نفس

داستان‌های کودکانه نگاهی تلفیق آمیز از تخیل و واقعیت را در دنیای کنونی دارد. این داستان‌ها مطالب آموزنده پنهان و یا نهان دارند، که باعث افزایش حس اعتماد به نفس در کودکان شده و به آنها نشان می‌دهد که زندگی مردم در نقاط مختلف جهان چگونه است.

یادگیری زبان

زمانی که برای کودکان کتاب قصه می‌خوانیم، او با کلمات جدیدی آشنا می‌شود و حتی ممکن است از شما بپرسد که این کلمه به چه معناست. به  همین دلیل خواندن کتاب قصه می‌تواند او را با زبان و کلمات بیشتری آشنا کند.

ایجاد حس آرامش

زمانیکه در هنگام شب برای کودک قصه‌های شبانه تعریف می‌کنید، به خواب کودک کمک خواهید کرد. زیرا باعث احساس آرامش و کاهش استرس در کودک شده و او را وارد دنیای کودکانه می‌کند. این موضوع برای او بسیار لذت بخش بوده و باعث می‌شود که هنگام خواب، استرس‌های خود را فراموش کند و به راحتی بخوابد.

 افزایش قدرت تخیل

داستان‌های کودکانه سرشار از قصه‌های تخیلی است، که می‌تواند رشد قدرت تخیل کودکان را افزایش دهد. شخصیت‌ها و سیاره‌های غیر واقعی و یا اتفاقات غیر حقیقی باعث افزایش قدرت در کودکان خواهد شد.

شکل گیری احساسات در کودکان

احساسات یکی از مهمترین موضوعاتی است که همه افراد، در زندگی باید بتوانند تا آن را درک کنند. زیرا عدم درک احساسات در کودکان باعث می‌شود که آنها در بزرگسالی نتوانند احساسات خود را بروز دهند و این امر زمینه شکست بسیاری از اتفاقات ناگوار مانند شکست عاطفی را در افراد ایجاد می‌کند.

بهترین مسیر برای شناسایی و درک احساسات در کودکان خواندن کتاب است. زماینکه کودک بتواند خود را در عمق ماجرای داستان قرار دهد، می‌تواند با احساسات مختلفی مانند خوشحالی، غم، ترس و … روبه رو شود و این احساسات در او تقویت شده و با کمی تمرین در زندگی واقعی، می‌تواند به راحتی احساسات خود را به دور از خشم و یا پرخاشگری با دیگران در میان بگذارد.

Why is Reading so important for chikdren?

کودک خود را با کتاب دوست کنیم

اما چگونه می‌توان کتاب را به عنوان یک دوست به کودک خود معرفی کنیم؟ همانطور که می‌دانید کودکان رفتارهای مادر و یا پدر خود را تقلید می‌کنند. به همین منظور بهتر است تا سعی کنیم اول خودمان با کتاب و کتابخوانی آشتی کنیم و روزانه زمانی را به خواندن کتاب اختصاص دهیم.

زمانیکه کودک شما ببیند که شما برای زمان خود ارزش قائل هستید و کتاب می‌خوانید، او نیز به تقلید از شما کتابی را بر میدارد و به تقلید از شما شروع به خواندن می‌کند.

گام بعدی برای ایجاد حس دوستی میان کودک و کتاب، این است که او را به نمایشگاه کتاب و یا به سرای کتاب ببرید. کتاب‌های رنگارنگ کودکانه را به او نشان دهید. از او بخواهید که کتاب‌ها را بر دارد و ورق بزند. به هرکدام از کتاب‌ها که به آن علاقه نشان داد، برایش بخرید.

سپس در زمان مناسب برای او کتاب‌های مورد علاقه اش را بخوانید. معمولا کتاب‌های قصه کودکان مملوء از تصاویر رنگارنگ است. شما می‌توانید زمانیکه که کتاب را برای کوک خود می‌خوانید، تصاویر را نیز به کودک نشان دهید.

این گام‌های کوچک باعث می‌شود که کودک به کتاب و کتابخوانی علاقه مند شود. حتی این موضوع باعث می‌شود که در دوران تحصیل دانش آموزی موفق باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *