وام مسکن

چطور در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کنیم؟

وام طرح اقدام ملی مسکن ۷۵ میلیون تومان است و نرخ سود بازپرداخت این وام ۱۸ درصد در نظر گرفته شده. بر اساس اعلام سامانه آباد، دوره ساخت خانه‌ها حداکثر دو سال است و بعد از آن پرداخت اقساط شروع می‌شود. دوره بازپرداخت اقساط وام طرح اقدام ملی مسکن، حدود ۱۰ سال است و اقساط ماهانه آن حداقل یک و نیم میلیون تومان خواهد بود.

سامانه آباد بنیاد مسکن برای ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن راه اندازی شده و در حال حاضر امکان ثبت‌نام متقاضیان استان کرمان فراهم شده است. قرار است به زودی و بعد از بررسی ثبت‌نام استان کرمان، نوبت به دیگر استان‌ها برسد. با شروع فرآیند ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن در سامانه آباد، جزئیات دقیق‎‌تری از وام ۷۵ میلیونی طرح ملی مسکن منتشر شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو، بررسی این جزئیات نشان می‌دهد وام طرح ملی مسکن صرفا به کسانی که به مدت پنج سال در شهر مورد نظر سکونت داشته باشند می‌توانند با سپرده‌گذاری ۳۰ میلیونی در بانک مسکن، وام طرح ملی مسکن با سود ۱۸ درصد بگیرند. مدت بازپرداخت از دو سال بعد پرداخت وام شروع و تا ۱۰ سال ادامه پیدا می‌کند. مبلغ اقساط ماهیانه حداقل یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

شرایط تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن

مبلغ وام طرح اقدام ملی مسکن همانطور که پیش از این توسط بنیاد مسکن اعلام شده بود، ۷۵ میلیون تومان است. با راه‌اندازی سامانه آباد، جزئیات جدیدی از این وام منتشر شده که نشان می‌دهد نرخ سود بازپرداخت این وام ۱۸ درصد است که رقم نسبتا بالایی به نظر می‌رسد. آنطور که در شرایط سامانه آباد آمده، دوره ساخت خانه‌ها حداکثر دو سال است و بعد از آن پرداخت اقساط شروع می‌شود. بر اساس اطلاعات سامانه آباد، دوره بازپرداخت اقساط وام طرح اقدام ملی مسکن، حدود ۱۰ سال است و اقساط ماهانه آن رقمی حدود یک و نیم میلیون تومان خواهد بود.

زمین‌های دولتی که در اختیار طرح اقدام ملی مسکن قرار گرفته، با قیمت تمام شده به متقاضیان عرضه می‌شود. البته باید توجه داشته باشید، آن دسته از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن که خودشان برای ساخت خانه زمین دارند، در اولویت هستند. چراکه زمین‌های دولتی که در اختیار طرح اقدام ملی مسکن قرار گرفته محدود است. آنطور که سامانه آباد اعلام کرده، اگر متقاضی زمینی با کاربری مسکونی در شهر مورد نظر داشته باشد و بتواند از شهرداری جواز ساخت بگیرد و آن را در رهن بانک بگذارد، در اولویت پرداخت وام طرح ملی مسکن قرار خواهد گرفت. سامانه آباد بنیاد مسکن می‌گوید در شهر‌هایی که تعداد متقاضیان از سهمیه در نظر گرفته شده بیشتر باشد، اولویت بندی از طریق قرعه‌کشی رایانه‌ای انجام خواهد شد.

شرایط متقاضیان برای ثبت نام طرح ملی مسکن

اولین شرط برای ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن این است که فرم ج. شما سبز باشد. آنطور که در سامانه آباد بنیاد مسکن آمده، شما نباید تا حالا از امکانات دولتی و نهاد‌های عمومی در حوزه مسکن استفاده کرده باشید. اگر تا حالا زمین، مسکن یا تسهیلات وام مسکن از دولت گرفته‌اید، امکان ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن برای شما وجود ندارد.

سامانه آباد بنیاد مسکن امکان ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن برای مجرد‌ها ندارد. به عبارتی متقاضی باید متاهل یا سرپرست خانوار باشد. همچنین زنان خودسرپرست باید حداقل ۳۵ سال سن داشته باشند تا بتوانند در سامانه آباد بنیاد مسکن ثبت نام کنند.

شهری که در طرح اقدام ملی مسکن ثبت می‌کنید، باید همان شهری باشد که در پنج سال اخیر در آن سکونت داشته‌اید. به عبارتی نمی‌توانید از یک شهر، برای طرح اقدام ملی مسکن در شهر دیگر استفاده کنید. یکی دیگر از شرایط ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن که در سامانه آباد آمده، داشتن شرایط لازم برای دریافت تسهیلات بانکی است که جزئیات آن در شرایط سامانه آباد تشریح نشده.

سامانه آباد بنیاد مسکن شرط دیگر ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن را توانایی تامین هزینه ساخت در نظر گرفته است. به عبارتی شما به غیر از تسهیلات ۷۵ میلیونی، باید سرمایه کافی برای ساخت مسکن را داشته باشید. برای همین، دریافت وام تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن، مشروط به سپرده‌گذاری ۳۰ میلیون تومانی در بانک مسکن است تا بنیاد مسکن مطمئن شود متقاضی توانایی تامین هزینه‌های ساخت مسکن را دارد.

باید توجه داشته باشید که این ۳۰ میلیون تومان تا زمان اجرای پروژه ساخت نزد بانک باقی می‌ماند. طوری که ۲۵ میلیون تومان آن همراه قسط اول وام و بعد از اجرای فنداسیون و پنج میلیون تومان دیگر همراه قسط دوم وام در مرحله اجرای اسکلت به شما بازگردانده خواهد شد.

آن‌طور که پیش از این وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود، کسانی که در صندوق مسکن یکم برای دریافت وام مسکن سپرده‌گذاری کرده‌اند، می‌توانند از همان سپرده برای ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن استفاده کنند و نیازی به سپرده‌گذاری مجدد ندارند.

یکی دیگر از شرایط مندرج در سامانه آباد بنیاد مسکن برای ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن، توانایی پرداخت ماهانه حداقل یک و نیم میلیون تومان اقساط وام است که بعد از پایان کار ساخت خانه‌ها از متقاضیان دریافت می‌شود.

گفته می‌شود میانگین هزینه ساخت در طرح اقدام ملی مسکن متری دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود و واحد‌های مسکونی این طرح بین ۷۵ تا ۱۰۰ متر زیربنا دارند. با این حساب قیمت تمام شده هر واحد مسکونی در این طرح بین ۱۸۷ تا ۲۵۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

سهمیه هر استان در طرح اقدام ملی مسکن چقدر است؟

کرمان به عنوان اولین استان در طرح اقدام ملی مسکن انتخاب شده است. به طور کلی قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح اقدام ملی مسکن ساخته شود که مسئولیت ساخت ۱۰۰ هزار واحد آن بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است و آغاز طرح اقدام ملی را در استان کرمان کلید زده. اباذر جابری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تحقیقات حوزه مسکن شهری بنیاد مسکن می‌گوید بعد از پایان ثبت نام در کرمان، نتایج را بررسی می‌کنیم و بر اساس آن تصمیم‌گیری می‌شود که استان یا استان‌های بعدی کدام خواهند بود. البته به خاطر اینکه نمی‌خواهیم بار ترافیکی در زمان ثبت‌نام سنگین شود، ممکن است مراحل بعد ثبت‌نام را به‌صورت منطقه‌ای اجرا کنیم یعنی چند استان در قالب یک منطقه تعریف شوند. به گفته جابری از مجموع ۱۰۰ هزار مسکن که قرار است در طرح اقدام ملی توسط بنیاد مسکن ساخته شود سهم استان کرمان دو هزار واحد است. تملک مسکن، دسترسی به مسکن و تعداد متقاضیان مسکن از جمله شاخص‌هایی است که به گفته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تحقیقات مسکن بنیاد مسکن در هر استان برای تعیین سهمیه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

باید توجه داشته باشید که اولویت بنیاد مسکن برای اجرای طرح اقدام ملی، شهر‌هایی است که کمتر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند. بر اساس اعلام سامانه آباد، برای شهر‌های اراک، اردبیل، ارومیه، اصفهان، اهواز، بندرعباس، تبریز، تهران، رشت، زاهدان، شیراز، کرمان، کرج، کرمانشاه، مشهد، همدان، یزد و تمامی شهر‌های جدید سهمیه‌ای در نظر گرفته نشده.

مراحل ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن

اولین کار مراجعه به سامانه آباد به نشانی abad.bonyadmaskan.ir است. با ثبت نام در این سایت، شما در بین متقاضیان قرار خواهید گرفت و بعد از مشخص شدن تعداد نهایی سهمیه استان، در قرعه‌کشی شرکت داده خواهید شد. توجه داشته باشید که در حال حاضر ثبت نام صرفا برای متقاضیان استان کرمان امکان‎‌پذیر است. بعد از تکمیل فرم‌های ثبت نام در سامانه آباد و وارد کردن اطلاعات متقاضی، همسر و افراد تحت تکفل و سابقه سکونت، باید مبلغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به عنوان هزینه ثبت نام در سامانه آباد پرداخت کنید. بعد از انجام این مراحل، به شما کد ۱۰ رقمی رهگیری داده می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید مراحل دریافت وام طرح اقدام ملی مسکن را از طریق سامانه آباد پیگیری کنید. بعد از بررسی موارد ثبت نامی، از طریق پیامک به شما اطلاع داده می‌شود که می‌توانید از تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن استفاده کنید یا نه. در این مرحله باید به همراه مدارکی مثل گواهی سابقه سکونت پنج ساله در شهر محل تقضا، کارت ملی و شناسنامه متقاضی و افراد تحت تکفل و سند مالکیت زمین (در صورتی که زمین داشته باشید) به شعب بنیاد مسکن مراجعه کنید تا بتوانید از تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن استفاده کنید.

منبع: اقتصاد آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *