رشته پزشکی

معرفی رشته پزشکی

رشته پزشکی دانشی است که هدف آن حفظ و ارتقاء سلامتی و درمان بیماری‌‌ها است. این اهدف‌ها با شناخت بیماری ها، تشخیص، درمان و پیشگیری از بروز آن‌ها به انجام می‌رسد. فارغ التحصیلان رشته پزشکی روزانه با افراد زیادی از گروه‌های مختلف جنسی، اجتماعی و سنی روبه‌رو می‌شوند. با وجود همه‌ی این تفاوت‌ها، نام تمام این گروه‌ها بیمار است. بیماران برای رسیدن به سلامتی به پزشک اعتماد می‌کنند و سلامت خود را به پزشک می‌سپارند. آن‌ها به پزشکان اجازه دیـدن، لمس کردن و دست زدن به هر قسمتی از بدنشان، حتی محرمانـه‌تـرین قـسمت‌ها را نیز می دهند.

یک پزشک خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

سازمان جهانی بهداشت معیارهای یک پزشک خوب را در ۵ عنوان معرفی کرده است، که اصطلاحاً پزشک ۵ ستاره نامیده می شود.

الف ) فراهم کننده مراقبت درمانی: پزشک خوب باید تلاش کند تا هم از بروز بیماری پیشگیری شود و هم عوارض آن کاهش پیدا کند.

ب ) تصمیم گیرنده: یک پزشک خوب با توجه به شرایط خاص هر بیماری و با در نظر گرفتن مسائل انسانی تصمیم می‌گیرد که چه روش درمانی برای او مناسب است. این تصمیمات متناسب با فرد و شرایط هستند. قدرت تصمیم گیری قوی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک پزشک است.

ج) برقرار کننده ارتباط: پزشک نمونه کسی است که می‌تواند با برقراری ارتباط موثر با افراد و جامعه، سبک زندگی سالم را در جامعه رواج دهد و اشخاص را تشویق به رعایت نکات بهداشتی و حفظ سلامتی خود و جامعه‌ نماید. روابط عمومی خوب،  از ویژگی‌های یک پزشک موفق است.

د) رهبر اجتماعی: یک پزشک با بهر‌مندی از اعتماد جامعه، مشکلات سلامت افراد و اجتماع را در می یابد و می تواند حرکت درستی در این زمینه ایجاد کند. توانایی مدیریت جامعه و تیم درمانی یکی از اساسی‌ترین قابلیت‌های یک پزشک است.

هـ ) عضو تیم: هر کس وارد رشته پزشکی می شود باید با افراد و اعضای کادر درمانی، گروه‌ها و سازمان‌ها هماهنگ شده و اهدف‌ها را در قالب یک کار گروهی تامین کند.

دوره آموزش دکتری حرفه ای پزشکی شامل چه بخش‌هایی است؟

برنامه دوره دکتری عمومی رشته پزشکی در ایران از چند مرحله تشکیل شده‌است. این مراحل در همه‌ی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به یک شکل اجرا می‌شود. طول دوره پزشکی عمومی ۷ سال است.

  1. علوم پایه

اولین مرحله‌ی آموزشی در رشته‌ی پزشکی علوم پایه است. این مرحله دو سال است. دانشجویان بخش اول درس‌های عمومی و درس‌های پایه را می‌گذرانند. هدف از این مرحله، آموزش ساختمان بدن انسان و اعمال فیزیولوژیک و نقش آن در سلامت انسان و همچنین شناخت عوامل بیولوژیک بیماری‌زا و شیوه‌های دفاعی بدن در برابر آن‌ها و اصول آسیب‌های بدن انسان و آشنا ساختن دانشجو با اصول مسائل بهداشتی است. دانشجویان باید در هر نیمسال تحصیلی ۲۰ واحد درسی ارائه شده از طرف دانشکده را به طور اجباری بگذرانند حداکثر زمان مجاز برای گذراندن این مرحله ۳ سال است. در پایان این مرحله امتحان جامع علوم پایه برگزار می‌شود. قبول شدن در این امتحان شرط ورود به مرحله بعدی است. هر دانشجو حداکثر دوبار می تواند در این آزمون شرکت کند.

دروس علوم پایه : بیوشیمی، بافت شناسی، اپیدمیولوژی، آناتومی، جنین‌شناسی، ایمنی شناسی، انگل‌شناسی، میکروب‌شناسی، تغذیه، ژنتیک، زبان تخصصی، روانشناسی و فیزیولوژی

  1. فیزیوپاتولوژی

دوره فیزیوپاتولوژی ( نشانه شناسی ) در این مرحله دانشجو بعد از این که با آموختن درس‌های فیزیولوژی به چگونگی عملکرد طبیعی سازمان بدن پی برد و در درس پاتولوژی وضعیت واکنش‌های بدن در بیماری و تغییرهای بافت‌ها را در هنگام ورود عوامل مضر به خوبی فراگرفت، به مرحله‌ای می‌رسد که اکنون باید بتواند با تلفیق این دو ، واکنش‌های بدن را در هنگام یک بیماری از زمان شروع تا انتهای آن دنبال کند. در نهایت نشانه‌های بیماری‌ها و تشخیص و درمان آن‌ها را می‌آموزد. در این دوره از رشته پزشکی دانشجو، فارماکولوژی را به صورت مروری کلی بر دسته‌های دارویی و چگونگی اثر داروها، می گذراند. مدت این دوره ۶ ماه است.

  1. کارآموزی بالینی

دوره سوم که به آن دوره کارآموزی ( استاژری ) می‌گویند؛ شامل دو مجموعه‌ی درس‌های نظری و کار عملی است. در برنامه عملی، دانشجو در بالین بیمار با نشانه‌های بیماری مستقیم آشنا می‌شود و با گفت‌وگو با بیمار و به دست آوردن شرح‌حال او، نوع آن را تشخیص می‌دهد. اقدام‌های برنامه‌ی عملی در دوره کارآموزی شامل کنفرانس‌های صبحگاهی در مورد بیماران بستری، صحبت در بالین توسط استاد مربوط، آموختن معاینه‌ها،گرفتن شرح حال، انجام کارهای تشخیصی و تا حدودی نسخه نویسی است. زمان گذراندن کارآموزی بالینی به . درسهای نظری بعد از ظهرها تدریس می شود و صبحها به کار در بیمارستان و برنامه‌های آن اختصاص دارد. گذراندن این دوره به طور عادی ۲۰ ماه و حداکثر ۲۷ ماه است.

دوره های داخلی، جراحی، کودکان، زنان و زایمان، چشم، گوش و حلق و بینی، روان پزشکی، رادیولوژی و پوست و واحدهای باقی مانده درسهای عمومی در این مرحله گذرانده می شود.

  1. کارورزی بالینی

این مرحله از رشته پزشکی دوره انترنی نامیده می شود که در واقع نقطه عطف آموزش بالینی دانشجویان رشته پزشکی است. کارورز در تمام بخش‌های بیمارستانی، اینک بدان حد از اطلاعات پزشکی و قضاوت بالینی رسیده است که به طور مستقل با بیماران مواجه شود و با به کار بستن عملی تمام آموخته‌ها، به طور مستقیم با بیماران در تماس باشد و با انجام معاینه‌های بالینی و دستور آزمایش‌های پاراکلینیک، به تشخیص رسیده، به درمان بیمار بپردازد. این فعالیت‌ها همگی زیر نظر استادان و دستیاران مربوط انجام می‌شود. مدت این دوره ۱۸ ماه است.

 فارغ‌التحصیلان رشته‌ی پزشکی چه توانایی‌هایی دارند؟

دارندگان مدرک دکتری عمومی رشته‌ی پزشکی، مسوولیت‌های متفاوتی را بر عهده می‌گیرند، از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- تشخیص، درمان و پیگیری بیماران در مطب‌های شخصی، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها

۲- مدیریت و سرپرستی مراکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی

۳- مشارکت در امر تحصیلی و پژوهشی در ارتباط با بیماریهای مختلف

 

بازار کار، درآمد، موقعیت شغلی رشته پزشکی در ایران چگونه است؟

بازار کار رشته پزشکی از منزل شخصی شروع می‌شود و تا بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، اورژانس‌ها و همه‌ی مراکز درمانی در بخش‌های دولتی و خصوصی، ورزشگاه‌ها و … گسترش پیدا می‌کند. در صورت توانائی مالی امکان تأسیس مطب را نیز می توان یکی از بخش هایی دانست که پزشک اشتغال خود را فراهم می کند. امروزه از گوشه و کنار می‌شنویم که برای فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی بازار کار مناسبی وجود ندارد. در حالی که هنوز در بسیاری از شهرهای کوچک و مناطق محروم با کمبود پزشک مواجه هستیم. از طرفی فارغ التحصیلان رشته پزشکی می‌توانند کارهای پژوهشی گسترده‌ای انجام دهند و افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند بسیار انگشت شمارند. بسیار از پزشکان بیشتر ترجیح می‌دهند به کارهای درمانی در مطب‌های خود بپردازند.

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشته پزشکی چگونه است؟

داوطلب بعد از قبولی در امتحان پذیرش دستیاری سراسری کشور می‌تواند در رشته‌های تخصصی که در حال حاضر در داخل کشور ارائه می‌شوند ادامه تحصیل دهد. هر پزشک عمومی پس از چند سال تحصیل در یکی از رشته‌های تخصصی به عنوان متخصص آن رشته پزشکی شناخته می‌شود. هر متخصص یکی از رشته‌های تخصصی پزشکی پس از گذراندن دو تا سه سال دیگر فوق‌ تخصص یک رشته زیر گروه آن رشته تخصصی خواهدبود. به سایر دوره‌های آموزشی برای پزشکان متخصص که طول دوره آنها کمتر از دو سال است، دوره‌های فلوشیپی یا تکمیل تخصص می‌گویند. این دوره‌ها منجر به اخذ مدرک  فوق تخصص نمی‌شوند. پی اچ دی (PHD) مدرک دکتری ناپیوسته در رشته‌های علوم پایه پزشکی است، فعالیت این افراد بیشتر غیربالینی و در فعالیت‌های دانشگاهی، تحقیقی و تدریس است.

 

منبع: irmohasel

۲ دیدگاه در “معرفی رشته پزشکی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *