قبل از خرید قفسه برای سوپرمارکت و فروشگاهتان، این نکات را بدانید!

خبرگزاری الف: از جمله ملزوماتی که قبل از راه اندازی هر نوع فروشگاه فیزیکی لازم است تا در مورد آن تصمیم گیری شود، انواع تجهیزات فروشگاهی است که با توجه به نوع فروشگاه باید مورد استفاده قرار گیرد.

تجهیزات فروشگاهی شامل گروه کالاهایی از جمله: انواع شلف و قفسه فروشگاهی، انواع یخچال و فریزر فروشگاهی، استند و سبدهای پروموشنی، چک اوت کانتر یا صندوق فروشگاهی و سایر تجهیزات مانند: گیت فروشگاهی، اسکنر و بارکدخوان، ترولی فروشگاهی و بسیاری تجهیزات دیگر است که کارایی فرمت های امروزی فروشگاه های فیزیکی بدون استفاده از این تجهیزات ممکن است با کاهش مواجه شود.

به منظور اجرای قفسه بندی فروشگاهی  لازم است تا ابتدا از اهمیت این موضوع، آگاه باشید. زیراکه یکی از پرکاربردترین تجهیزات فروشگاهی که در تمامی انواع فروشگاه فیزیکی کاربرد دارد، قفسه های فروشگاهی هستند که به منظور چیدمان و نمایش بهینه کالا مورد استفاده قرار می‌گرند. این قفسه ها علاوه بر استفاده به منظور چیدمان کالا، نقش بسزایی در ایجاد ظاهری مرتب و نمایی زیبا از فروشگاه دارند. از اینرو انتخاب درست این تجهیزات هنگام چیدمان فروشگاه بسیار حائز اهمیت است.

مهم ترین جایی که مشتری از آن به محصولات نگاه می کند بخش زیادی از زیبایی بصری هر فروشگاهی به قفسه بندی آن فروشگاه اعم از طرح و رنگ و اندازه آن وابسته است. قفسه باید به شکلی باشد که در خرده فروشی ها به نوعی مشتریان را دعوت به خرید کند. قفسه ها در جنس های مختلف و روش های ساخت مختلف وجود دارند. یک نکته مهم که بایستی در انتخاب قفسه در نظر داشته باشیم نحوه نصب و باز کردن آن است. باید به این فکر کنیم که آیا قرار است زود به زود این قفسه ها جابجا شوند و در این صورت بایستی از قفسه هایی که استفاده کرد که به راحتی نصب و جدا شوند.

روش‌های قفسه بندی سوپرمارکت‌ها با فروشگاه ها تفاوت دارد؟

قفسه بندی فروشگاه بسته به نوع آن و کالاهای قابل عرضه در فروشگاه انواع مختلفی دارد که در هر یک از این انواع بسته به نوع چیدمان از انواع تجهیزات می توان استفاده نمود. قفسه بندی و تجهیزات در سوپر مارکت ها از جهاتی با سایر فروشگاه ها تفاوت دارد.

یکی از ویژگی های مهمی که در بحث قفسه بندی فروشگاه های سوپر مارکتی وجود دارد این است که معمولا زود به زود چیدمان قفسه ها به دلایل مختلف و متنوع تغییرات اساسی پیدا می کند. بنابراین باید قفسه های سوپرمارکتی طوری طراحی شوند که عملیات نصب و بعد از آن دمونتاژ براحتی تمام انجام شود و نیازی به ابزارهای سنگین نداشته باشد. در نصب و جداسازی،قفسه های سوپرمارکتی طوری طراحی می شوند که برای نصب  آنها از جوشکاری یا پیچ مهره استفاده نمی شود. در طراحی این قفسه های فروشگاهی از تکنیک هایی خاص استفاده می شود تا برای نصب و دمونتاژ قفسه نیازی به اتصالات سنگین و حتی پیچ و مهره نباشد. توجه به این موارد در هنگام تصمیم برای خرید قفسه‌های سوپر مارکت، کمی متفاوت است. اگر به دنبال خرید قفسه و سایر تجهیزات برای سوپرمارکت هستید، حتما باید الگوها و قوانین قفسه بندی سوپرمارکتی را رعایت کنید.

 فارغ از نوع فروشگاه، یکی از مهمترین عواملی که در انتخاب نوع قفسه اهمیت دارد، ابعاد فروشگاه است. به عنوان مثال در صورتی که فضای فروشگاه یا سوپرمارکت کوچک باشد، امکان استفاده از قفسه های دوطرفه بسیار محدود خواهد بود و حتی گاه نیاز است از به کار بردن آنها صرفنظر نمود. همچنین در فروشگاه های با فضای کوچکتر بهتر است از قفسه های یک یا دوطرفه با عمق طبقات کمتر استفاده شود. قبل از هرگونه اقدامی در خصوص استفاده از انواع قفسه های فروشگاهی، باید به برخی نکات مهم از جمله استحکام قفسه ها دقت کنید. رعایت برخی قواعد و اصول، رسیدن به اهداف کسب و کار از جمله افزایش فرش را تسهیل می سازد. از جمله این قواعد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • توجه به وزن و ابعاد محصولاتی که قرار است روی قفسه ها چیده شود
  • تناسب طراحی و ظاهر قفسه با طراحی و ظاهر فروشگاه
  • انتخاب نوع قفسهایی با امکان دزدبری کمتر
  • انتخاب قفسه هایی که مانع از جریان رفت و آمد نباشد
  • انتخاب قفسه هایی با ابعاد متناسب

در قفسه بندی فروشگاه‌های زنجیره ای، به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

فروشگاه های زنجیره ای شیوه ای نوین از مدیریت انواع فروشگاه است که در سالهای اخیر به دلیل استقبال گسترده مردم در سراسر دنیا با افزایش چشمگیر در تعداد شعب و برندهای فعال روبرو بوده است. این گروه از فروشگاه ها از آنجا که با سیستم مدیریت یکپارچه در بسیاری از حوزه ها از جمله: توسعه و تجهیز شعب جدید، بازاریابی، زنجیره تأمین و … مدیریت می شوند، در حوزه استفاده از تجهیزات فروشگاهی نیز دارای استانداردهای خاصی هستند که موجب تمایز این فروشگا ها با سایر انواع خرده فروشی است. به عنوان مثال در اغلب این نوع از فروشگاه ها از رنگ خاصی که در راستای برند سازمانی فروشگاه است، برای استفاده در طراحی های داخلی از اینرو انواع تجهیزات مورد استفاده نیز با رعایت استانداردهای خاصی تهیه و به کار برده می‌شود.

منبع: https://spotco.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *