صدور کارت بازرگانی

شروط جدید برای صدور کارت بازرگانی

کارت بازرگانی چیست؟

اصولا برای هر اقدامی در چارچوب قوانین کشور، به یک مجوز از سوی مقامات یا سازمان‌های مربوط نیاز است. بر اساس قوانین گمرکی کشور، کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده آن، اعم از شخص حقیقی و حقوقی، می تواند با داشتن آن، اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا کند. برای بعضی تجارت‌ها هم به چنین گواهینامه‌ای نیاز داریم که به آن کارت بازرگانی گفته می‌شود. این تجارت از ثبت سفارش و ترخیص کالا تا واردات از مناطق آزاد، حق‌العمل کاری در گمرک و صادرات کالا‌های مجاز را در بر می‌گیرد.

کاربرد کارت بازرگانی

بر اساس قوانین و آیین‌نامه‌های مربوط، داشتن کارت بازرگانی برای کارهایی از قبیل ثبت سفارش و ترخیص کالا، واردات از مناطق آزاد، مبادرت به حق‌العمل کاری در گمرک؛ صادرات هر نوع کالای مجاز و موارد معافیت از داشتن کارت بازرگانی ضروری است. به گزارش میزان، علاوه بر کارهایی که برای انجام دادن آن‌ها داشتن کارت بازرگانی ضرورت دارد، قانون‌گذار مواردی را نیز بر شمرده که برای انجام دادن آن‌ها نیازی به داشتن این کارت نیست.

در واقع بر اساس قانون، موارد معافیت از داشتن این کارت عبارت است از شرکت تعاونی مرزنشینان، ملوانان ایرانی شاغل در شناورهایی که در بین سواحل ایران و سایر کشورها در تردد هستند، پیله‌وران و کارگران ایرانی شاغل در خارج از کشور در صورت داشتن کارنامه شغلی از وزارت کار.

ماده ۱۰ «آیین نامه مقررات صادرات و واردات» مصوب سال ۱۳۷۳ مقرر کرده است که اشخاص حقیقی ایرانی برای گرفتن کارت بازرگانی باید حداقل ۲۳ سال تمام سن داشته باشند. همچنین داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از نظام وظیفه برای مردان ضروری است. داشتن ۳ سال سابقه فعالیت‌های تجاری یا تولیدی هم لازم است.

بیشتر بخوانید:

راه‌های کسب درآمد دلاری در ایران 1397

کتابچه 17 روش عملی برای کسب درآمد آنلاین

4 گام برای افزایش حقوق

البته این سابقه باید به تایید ۲ نفر از دارندگان کارت بازرگانی برسد یا اینکه فرد مجوز تولیدی داشته باشد که یکی از وزارتخانه های مرتبط صادر کرده باشد. داشتن محل کسب، ثبت شرکت اعم از ملکی یا استیجاری، دارا بودن دفاتر قانونی با ارائه اظهارنامه‌های ثبتی و نیز حساب جاری معتبر نزد یکی از بانک‌های عامل کشور از دیگر شرایطی است که اشخاص حقیقی برای دریافت کارت بازرگانی باید داشته باشند.

سه شرط جدید برای صدور کارت بازرگانی

به نقل از خبرگزاری تسنیم ، هیات دولت در جلسه خود در تاریخ سیزدهم تیرماه 97، که مورخ بیست و یکم تیرماه جاری طی مصوبه ای قانونی منتشر و در دسترس عموم قرار گرفت، شرایط جدیدی را برای صدور کارت بازرگانی که پیش از این دارای شرایط مخصوص به خود بود، مقرر نمود. بر این

سه تغییر مهم و عمده در این شرایط به وجود آمد.

  1. با مصوبه جدید هیئت دولت کلیه اشخاص دارنده کارت بازرگانی در سال اول تجارت خود تنها مجاز به واردات 500 هزار دلار کالا بوده و در سال دوم این رقم به ۲ میلیون دلار افزایش می‌یابد. این مساله مطابق مصوبه اخیر هیات وزیران دارای برخی استثنائات خواهد بود.
  2. بر اساس این مصوبه داشتن محل کسب با موقعیت اداری اعم از ملکی یا استیجاری به نام شرکت یا یکی از سهامداران عمده برای اشخاص حقوقی (شرکت‌ها) و دارای کد رهگیری و همچنین دارا بودن محل کسب با همان مشخصات قبلی برای متقاضی حقیقی دریافت کارت بازرگانی الزام‌آور خواهد بود.
  3. یکی از تغییرات مهم در شرایط کارت بازرگانی که به دلیل برخی سوءاستفاده‌های قبلی صورت پذیرفته است، ممنوعیت ارائه کارت به دیگر افراد برای استفاده جهت واردات کالا ممنوع خواهد بود. در صورت نقض این شرط اتاق بازرگانی ایران و تهران و همچنین وزارت صنعت و معدن می‌تواند نسبت به ابطال یا تعلیق کارت بازرگانی شخص متخلف اقدام نماید.

منبع: sabtyar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *