روش تشخیص پوسیدگی دندان در خانه

پوسیدگی دندان زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها و میکروب ها در دهان شما اسیدهایی ایجاد می‌کنند که از دندان ها تغذیه می‌کنند. این باعث آسیب دیدگی دندان و شروع پوسیدگی دندان می شود که لازم است به موقع درمان شود. پوسیدگی دندان درمان نشده می تواند باعث درد شدید دندان، عفونت و در نهایت از دست دادن دندان عفونی شود. اگر به موقع به دندانپزشکی مراجعه شود (در تشخیص زود هنگام پوسیدگی)  نه درد دندانی خواهید داشت و نه دندان نیاز به عصب کشی خواهد داشت، اما اگر متوجه پوسیدگی نشوید و این پوسیدگی پیرفت کند و یا اگر می دانید پوسیدگی هست نسبت به درمان اقدام نمی کنید، ممکن است دندان در آینده با مشکلات بیشتری رو به رو شود که برای درمان مناسب لازم است به یک دندانپزشکی خوب یا متخصص درمان ریشه مراجعه کنید.

یک دندان از سه لایه تشکیل شده است

  • لایه بیرونی یا مینا
  • لایه میانی یا عاج
  • لایه مرکزی یا پالپ که در آن اعصاب و عروق خونی وجود دارند

هنگامی که پوسیدگی دندان رخ می دهد، این پوسیدگی به یک یا چند لایه از دندان آسیب می رساند. یکی از علل شایع پوسیدگی دندان، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به طور منظم است.

خوراکی هایی که میل می کنید و بین دندان ها و در دهان باقی می مانند باعث ایجاد باکتری بین دندان‌هایتان می‌شود و در این مطلب اشاره کردیم که این باکتری ها از عوامل ایجاد پوسیدگی هستند.

تشخیص پوسیدگی؟ چگونه بفهمیم دندان مان دچار پوسیدگی است؟

بهترین روش و روش مطمئن مراجعه به دندانپزشکی است، چرا که ممکن است برخی از پوسیدگی ها علائمی نداشته باشند اما دندانپزشک می تواند با بررسی دقیق از وجود این پوسیدگی ها نیز مطلع باشد. با این وجود شما با مشاهده علائم زیر، خودتان حتی در خانه می توانید متوجه شوید که احتملا در دهان تان دندان یا دندان های پوسیده ای دارید. این علائم می تواند موارد زیر باشد.

بوی بد دهان
یکی از علائم پوسیدگی دندان وجود بوی بد در دهان است. بوی بد ناشی از ضایعاتی است که باکتری ها در دهان آزاد می کنند و همچنین ذرات پوسیده غذا و بهداشت نامناسب دهان ایجاد می شود. البته بوی بد دهان می تواند ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان هم باشد اما وجود پوسیدگی در دندان نیز می تواند باعث بدبویی دهان بشود.

دندان درد
درد دندان ناشی از دندان عفونی، التهاب پالپ، لایه مرکزی دندان است. از آنجایی که پالپ حاوی پایانه های عصبی است، هر گونه آسیب به آن به دلیل حساسیت آن باعث درد می شود. اگر درد دندان دارید این احتما وجود دارد که دندان تان مشکلش جدی تر شده و احتمالا نیاز به عصب کشی خواهید داشت. با مطالعه مطلب عصب کشی و درمان ریشه دندان چیست؟ می توانید اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید.

تورم لثه
هنگامی که تورم در لثه اتفاق می افتد و دندان در اثر لمس دردناک می شوند، این یک علامت رایج در افرادی است که دندان پوسیده ای دارند. همچنین می تواند مشکل جدیتر باشد و نشانه آبسه دندان باشد.

لکه روی دندان، لکه های خاکستری، قهوه ای، سفید یا سیاه روی دندان
نواحی سیاه یا قهوه ای همراه با درد یا بدون درد نیز می تواند نشانه ای از پوسیدگی دندان باشد. آنها ممکن است مانند لکه های چای یا قهوه سطحی ظاهر شوند یا روی دندان آشکار شوند. این لکه می تواند نشان از وجود یا شروع پوسیدگی در ناحیه دندانی باشند.

طعم ناخوشایند در دهان
البته به غیر از پوسیدگی دندان، هر گونه عفونت در دهان نیز می تواند باعث ایجاد طعم بد در دهان بشود. اما این مشکل می توانید ناشی از وجود پوسیدگی دندانی نیز باشد.

با مشاهده این علائم توسط خودتان در خانه می تواند این احتمال وجود داشته باشد که شما دچار پوسیدگی دندان هستید. البته همانطور که گفته شد، بهتر راه مراجعه به دندانپزشکی و بررسی توسط دندانپزشک است. در پایان مطلب پوسیدگی دندان چگونه ایجاد می شود؟ را مطالعه کنید، با اطلاع از نحوه ایجاد پوسیدگی روی دندان ها شاید بتوان بهتر از دندان ها مراقبت کرد.

سایت دکتر روح الله برغمدی متخصص درمان ریشه: dr-barghamadi.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *