آغاز سال نو میلادی 2019

جشن آغاز سال نو میلادی 2019

سال میلادی با شروع ماه ژانویه، آغاز می‌شود. این یک سنت دیرینه است؛ همان‌طور که سال قمری اول محرم و سال شمسی اول فروردین شروع می‌شود. شروع سال، با مبدا آن متفاوت است.

مسیحیان، میلاد عیسی مسیح (ع) را مبدا تاریخ می‌دانند؛ یعنی روز 25 ماه دسامبر که بر حسب اتفاق یک هفته پیش از تحویل سال نو میلادی است. می‌دانیم مبدا سال‌های قمری مصادف با هجرت پیامبر اکرم (ص) از مکه به مدینه؛ یعنی، 12 ربیع‌الاول است.

کشورهایی که از تقویم میلادی استفاده می‌کنند، شب 31 دسامبر هر سال را به عنوان آخرین روز یک سال میلادی جشن می‌گیرند. این کشورها عموما در قاره‌های اروپا، آمریکا، استرالیا و بخش‌هایی از آسیا واقع شده‌اند. در این کشورها مردم با برگزاری میهمانی‌ انتقال سال را از ساعت 12:00 شب جشن می‌گیرند.

خیلی از فرهنگ‌ها شب آخر سال را با آتش‌بازی و روش‌های پرصدای دیگر جشن می‌گیرند. شب سال نو به صورت جهانی مطابق با تولد مسیح یا عرف‌نامه پس از میلاد در کشورهای مسیحی و حتی غیر مسیحی در ۳۱ دسامبر برپا میشود. علاوه بر این شب سال نو به عنوان هفتمین روز کریسمس در مسیحیت غربی شناخته می‌شود.

چرا سال میلادی از اول ژانویه آغاز می‌شود؟

دلیل خاصی برای شروع شدن سال میلادی از اول ژانویه ذکر نشده‌است. اقوام مختلف هر کدام روزی را مبدأ سال خود قرارداده‌اند. به عنوان مثال سال نو مقدونی‌ها در زمان اسکندر از پاییز آغاز می‌شد و یونانی‌ها وسط تابستان را مبدأ سال خود در نظر می‌گرفتند. ایرانی‌ها نیز همانند گذشته روز اول بهار را نوروز می دانند.

مسیحی هایی که اول ژانویه را مبدأ سال میلادی قرار می‌دهند مدیون رومی ها هستند، در عصر امپراتوری روم روال کار براین بود که همه‌ی مقامات مملکتی روز ۱۵ مارس (۲۶ اسفند) را روز آغاز خدمت قرار می‌دادند حتی قیصرها و کنسول‌های رومی نیز در این روز کار خود را آغاز می‌کردند؛ اما، کنسول (فول دیویس نوبیلیور) به دلایلی نتوانست در روز ۱۵ مارس زمام امور را به دست بگیرد و این امر پس از مدتی تعویق در روز اول ژانویه محقق شد؛ بنابراین آن روز را آغاز کار اعلام کردند. ژولیوس سزار نیز به یک ژانویه وفادار ماند.

در سال ۴۶ پیش از میلاد، تقویم ژولیانی به دستور ژولیوس سزار تنظیم شد. در این تقویم نه تنها اول ژانویه آغاز سال شناخته شد؛ بلکه، خود سال نیز به ۳۶۵‎/۲۵ روز تقسیم شد، زیرا همین مدت لازم بود تا زمین یک بار به دور خورشید گردش کند. برای قدردانی از خدمات او این تقویم را ژولیانی نام نهادند و به پاس بزرگداشت ژولیوس سزار نام او را روی ماه ژوئیه (ژولیوس) گذاشتند.

برگرفته از اینجا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *