انتخاب مدرسه برای دبیرستانی ها

برای انتخاب مدرسه‌ی فرزندتان به این نکته‌ها توجه کنید.

با توجه به نزدیکی آغاز سال تحصیلی، پدر و مادرها به فکر انتخاب یک مدرسه برای فرزندان خود هستند. جایی که قرار است فرزندان‌شان زمان زیادی را در آن بگذرانند. بنابراین این که باید چه مدرسه‌ای را انتخاب کنند، برایشان اهمیت پیدا می‌کند. با ما همراه باشید تا شما را در این انتخاب یاری کنیم.

 فرزند شما یک کلاس چندمی است؟‏

تعداد زیادی از مدرسه‌ها، ثبت‌نام دانش‌آموزان را مدت‌ها است آغاز کرده‌اند؛ با این حال تا روزهای پایانی شهریور ماه بازار انتخاب مدرسه داغ است، مخصوصا برای خانواده‌هایی که خانه‌ی خود را به تازگی تغییر داده‌اند و به دنبال مدرسه‌ی جدیدی برای فرزندان‌شان هستند.

هر پدر و مادری برای انتخاب مدرسه‌ی فرزند خود ویژگی‌هایی مانند کادر آموزشی و پروشی مدرسه، امکانات آموزشی، کلاس‌های فوق برنامه، امکانات ورزشی و … .

یکی از مواردی که در انتخاب این معیارها موثر است، سن فرزند است. مثلا اگر به دنبال یک دبستان برای کودک خود هستید، فضای مدرسه اهمیت زیادی دارد. محیط مدرسه باید فضا و امکانات کافی برای جنب‌وجوش فرزندتان داشته‌باشد. معلم کلاس اول نیز اهمیت زیادی دارد؛ زیرا، با رفتار خود در سرنوشت کودک شما تاثیر فراوانی می‌گذارد. ممکن است از او یک فرد علاقه‌مند به درس خواندن بسازد و یا بالعکس علاقه‌ی او را از بین ببرد. اگر فرزند شما در مقاطع بالاتر تحصیل می‌کند، باید به کادر اداری نیز توجه کنید؛ زیرا، بدون یک مدیریت خوب تلاش معلم‌ها نیز بازدهی لازم را نخواهدداشت.

یکی از اصلی‌ترین ملاک‌ها برای این انتخاب، محل مدرسه است. مطابق قوانین آموزش‌وپرورش، دانش‌آموزان باید در مدارس محدوده‌ی محل زندگی خود تحصیل کنند.

در نگاه اول ممکن است از قانون ناخوش‌آیند به نظر برسد‌؛ اما، در حقیقت عمل به آن برای دانش‌آموز راحتی بیشتری را به ارمغان می‌آورد. در این صورت دانش‌آموزان فرصت بیشتری را برای درس‌ خواندن خواهندداشت و زمان کمتری را صرف رفت‌وآمد می‌کنند. نزدیکی مدرسه برای کودکان دبستانی شما نیز اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا، این‌گونه از امنیت آن‌ها در مسیر رفت‌وآمد اطمینان بیشتری خواهیدداشت.

 کادر این مدرسه را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟ ‏

نکته‌ی دیگری که در انتخاب مدرسه اهمیت دارد چگونگی کادر آموزشی و اداری مدرسه است. در این زمینه می‌توانید با کسانی که پیش از این در آن مدرسه تحصیل کرده‌اند، مشورت کنید. از آن‌ها درباره‌ی چگونگی رابطه‌ی مدیر و سایر معاونین مدرسه با دانش‌آموزان پرس‌وجو کنید. اگر فرزند شما کلاس اولی است، لازم است بیشتر از سایر مقاطع به این که چه کسی معلم او خواهدبود، اهمیت بدهید. معلم فرزندتان باید علاوه بر تسلط بر شیوه‌های مختلف آموزشی، در مقابل شیطنت‌های کلاس اولی‌ها بهترین برخورد را ارائه دهد.

اگر فرزند شما در نوجوانی قرار دارد، چگونگی پرورش روحی و روانی او اهمیت فراوانی پیدا می‌کند. بنابراین میان ملاک‌هایتان چگونگی برخورد مسئولان و جو مدرسه را به طور ویژه در نظر داشته‌باشید؛ چرا که رفتارها و ویژگی‌های شخصیتی فرزندتان تحت تاثیر محیط مدرسه قرار می‌گیرد.

اگر فرزندتان سال‌های پایانی دبیرستان خود را سپری می‌کند، کلاس‌های فوق برنامه و تدریس به شیوه‌ی کنکوری برای شما اولویت خواهدداشت. در این زمینه می‌توانید قبولی‌های مدرسه را در نظر بگیرید.

تعدادی زیادی از مدارس برای مجاب کردن والدین، برنامه‌های فشرده‌ای را ارائه می‌کنند؛ اما، باید بدانید که این فشردگی‌ها لزوما به معنای پربازه بودن نیست. گاهی اوقات این برنامه‌ها فرزند شما را از درس زده می‌کند و یا باعث می‌شود فرزندتان بخش زیادی از وقتش را در مدرسه بگذراند و زمانی برای تثبیت مطالب پیدا نکند. خصوصا اگر فرزند شما در مقطع دبستان تحصیل می‌کند، ترجیحا به سراغ این مدارس نروید.

امکاناتی نظیر آزمایشگاه نیز در تحصیل فرزند شما اهمیت دارد. مدرسه‌ی مورد نظر خود را از این نظر نیز بررسی کنید. این روزها مدارس تبلیغات فراوانی برای امکانات خود کنند؛ اما، گاهی اوقات این‌ها صرفا تبلیغات است و حقیقت چیز متفاوتی است. بنابراین دقت کنید که این امکانات حقیقی باشد.

اگر فرزند شما کنکوری است، قبولی‌های مدرسه را در نظر بگیرید. مشاور تحصیلی و مشاور روانشناس نیز در مدرسه خصوصا برای نوجوان‌های شما اهمیت دارد. ‏ساعات کاری مناسب با برنامه والدین، توجه به امنیت کودکان در حیاط، راه پله و هنگام استفاده از سرویس، ساختمان مناسب و داشتن کلاسهای با نور، تهویه و میز و صندلی مناسب، مشارکت کودکان در برنامه‌های جنبی مدرسه و داشتن امکاناتی مثل وب سایت، مجله، روزنامه دیواری و…نیز از دیگر ویژگی‌هایی است که باید آن‌ها را در نظر بگیرید. ‏

اگر می‌خواهید فرزندتان فعالیت‌های قرآنی و دینی داشته‌باشد، درباره‌ی برنامه‌های مدرسه در این زمینه‌ها جست‌وجو کنید.

زنگ ورزش، زنگ ریاضی نیست!

در انتخاب مدرسه امکانات تفریحی را نیز در نظر بگیرید. زنگ ورزش در حفظ سلامتی فرزند شما نقش ویژه‌ای دارد. بنابراین امکانات ورزشی مدرسه را نیز بررسی کنید. در ضمن زنگ ورزش برای ورزش کردن است؛ نه برای تدریس ریاضی و فیزیک!

زمانی که به مدرسه می‌روید، سری به آبخوری و دستشویی‌های آن نیز بزنید. در پایان از فرزندتان نیز نظرخواهی کنید. او باید زمان زیادی را در آن مدرسه بگذراند؛ بنابراین، مهم است که احساس خوبی نسبت به مدرسه و کادر آن داشته‌باشد.

منبع: اینجا

۲ دیدگاه در “برای انتخاب مدرسه‌ی فرزندتان به این نکته‌ها توجه کنید.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *