از چه روش هایی می‌توان برای طلاق از نوع طلاق توافقی اقدام کرد؟

طلاق به معنای جدایی زوجین از یک دیگر است. همانطور که می‌دانید، طبق شرع مقدس اسلام حق طلاق با مرد یا همان زوج یا مرد است، اما این حق همیشه در یک قالب واحد نبوده و گاهی زوجین در روابط خود به حدی از تنفر از یک دیگر می‌رسند که به این نتیجه می‌رسند که این رابطه پر تنش را به پایان برسانند. یکی از انواع طلاق که در قانون تحت عنوان طلاق مبارات یاد شده است، طلاق توافقی است که در آن زوجین به دلیل انزجار و عدم تحمل یکدیگر، تصمیم به طلاق می‌گیرند. البته لازم به ذکر است که در طلاق توافقی برخلاف سایر انواع طلاق، طرفین بر سر مسائلی که برای آن ها مورد اهمیت می‌باشد از جمله نفقه زوجه و فرزندان، اجرت المثل ایام زوجیت، ملاقات و حضانت از فرزند، میزان مهریه و… به توافق می‌رسند و دادگاه نیز به توافقات آن ها احترام گذاشته و بر همین مبنا صدور رای می‌کند.

مراحل طلاق توافقی

  • در طلاق توافقی نیز به مانند سایر انواع طلاق زوجین باید از دادگاه مربوطه حکم گرفته که به این حکم اصطلاحا گواهی عدم رجوع از طلاق  می‌گویند. برای رسیدگی به چنین طلاقی باید زوجین هر دو رضایت داشته باشند و ناراضی بودن یکی از طرفین سبب عدم صدور رأی می‌گردد. البته در صورت ناراضی بودن مرد، زن می‌تواند نوع طلاق توافقی را تغییر دهد. پس از آن که زوجین در زمینه طلاق با یک دیگر به صورت کتبی توافق نمودند، در سامانه تصمیم ثبت نام نموده و برای تعیین وقت مشاوره از طرف مرکز غربالگری بهزیستی منتظر می‌مانند و پرداخت هزینه مشاوره با زوجین است. مشاور در جلسات سعی در سازش طرفین می‌نماید و در صورت پافشاری آن ها بر طلاق، بر مبنای گفته ها و توافق طرفین تصمیم گرفته و نظر خود اعلام می‌کند. برای بررسی جزئیات طلاق توافقی تا پایان مقاله همراه ما باشید.
  • پس از صدور گواهی مشاور که تحت عنوان عدم انصراف از طلاق صادر می‌شود و زوجین می‌بایست به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی محل اقامت خود مراجعه کنند و دادخواست خود را ثبت کنند پس از ثبت دادخواست، پرداخت هزینه های دادرسی و تحویل مدارک مورد نیاز که در قسمت بالا شرح داده شد دادخواست موردنظر در سیستم ثبت شده و به زوجین کد رهگیری داده می‌شود و با استفاده از کد مورد نظر می‌توانند از روند رسیدگی پرونده مطلع شوند. شعبه دادگاه در اولین فرصت جلسه رسیدگی را تشکیل داده و رای گواهی عدم امکان سازش را صادر می‌کند.
  • در مرحله بعد زوجین می‌بایست با همراه داشتن گواهی عدم امکان سازش، طلاق خود را به ثبت برسانند که مدت ثبت حداکثر سه ماه از تاریخ صدور رای می‌باشد. حضور طرفین یا وکلای آنها جهت ثبت طلاق الزامی می‌باشد که البته زوجه می بایست گواهی عدم بارداری و بکارت را به دفترخانه تحویل دهد پس از تحویل مدارک و اصل عقدنامه در دفترخانه صیغه طلاق جاری می‌شود و در همان روز یا چند روز بعد طلاق نامه تحویل زوجه می‌شود. برخلاف سایر انواع طلاق، مرحله داوری در این نوع طلاق وجود ندارد زیرا طلاق درخواستی بر مبنای توافق طرفین می‌باشد.

هزینه طلاق توافقی شامل چه مواردی است؟ 

هزینه طلاق توافقی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • هزینه مشاوره اجباری برای 5 جلسه که برای هر جلسه 52 هزار تومان می‌باشد البته در سایر استان ها به غیر تهران تعداد جلسات کمتر است. 
  • هزینه دادرسی پرداختی جهت پیگیری و صدور حکم حدود 170 هزار تومان می‌باشد.
  • هزینه ثبت طلاق در دفترخانه بیش از 500 هزار تومان می‌باشد.
  • حق الزحمه وکیل در صورت این که طرفین وکیل اختیار کرده باشدند برای هر نفر یک میلیون پانصد هزار تومان است البته مبلغ بیان شده با توجه به توافق زوجین با وکلای خود متغیر می‌باشد.

حضانت فرزندان در طلاق توافقی

حضانت به معنای حمایت والدین و همچنین مراقبت آنان به لحاظ جسمی از کودک می‌باشد. طبق قانون مدنی، حضانت فرزندان حق و تکلیف والدین است. پس هیچ یک از والدین نمی‌توانند از زیر بار این تکلیف شانه خالی کنند. بدین معنا که زن با مرد توافق کند که در صورت بخشش مهریه حضانت از او سلب گردد چون با حق و تکلیفی که در قانون برای آن ها در نظر گرفته شده است در تعارض است. طبق قانون حضانت کودک تا هفت سالگی با مادر می‌باشد و بعد از سن هفت سالگی با پدر است. قبل از اصلاح قانون حضانت پسر تا دو سالگی با مادر بود  البته این حضانت بعد از سن هفت سالگی همیشگی نبوده و تا سن بلوغ کودک ادامه دارد.  یکی از نکات مهم در بحث حضانت رعایت غبطه و مصلحت کودک است؛ به این معنا که در صورتی که مادر ازدواج کند یا دچار فساد اخلاقی شود و یا به کودک آزار جسمی و روحی برساند حضانت از او سلب می‌گردد. البته رعایت مصلحت کودک در همه جا باید رعایت شود حتی در صورتی که  تحت ولایت پدر قرار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *