سرطان و قدبلند

احتمال سرطان در قدبلندها بیشتر است

جالب است بدانید که قد متوسط زنان در ایران ۱۵۹٫۷سانتی‌متر است. متوسط مردان در ایران ۱۷۳/۶ سانتی‌متر هستند. شما جزء افرادی هستید که نسبت به متوسط جامعه قدبلند محسوب می‌شوند یا کوتاه؟

با اضافه کردن برنامه‌های سلامتی و تغذیه‌ای مناسب بین دانش‌آموزان، میانگین قد افراد در ایران در حال رشد است. شاید تا به حال به این نکته توجه نکرده باشید که احتمال بروز سرطان در افراد بلندقد بیشتر است. پس اگر در دسته کوتاه‌قدها محسوب می‌شوید، می‌توانید با خواندن این مطلب کمی به خودتان امیدوار شوید و بدانید که «خدا گر ز حکمت ببندد دری    ز رحمت گشاید در دیگری:)»

طبق مطالعاتی که امروزه انجام شده، افرادی که قد بلندتری دارند، احتمال بروز سرطان در آن‌ها بالاتر است. این اتفاق شاید به دلیل وجود سلول‌های بیشتری در بدنشان است که ریسک سرطان را بالاتر می‌برد.

محققان آمریکایی روی افراد سه کشور بررسی‌هایی انجام دادند و دریافتند که احتمال بروز سرطان هم برای مردان و هم زنان به ازای هر 10 سانتی‌متری که بلندتر هستند، 10 درصد افزایش می‌یابد.

سرطان هنگامی بوجود می‌آید که بدن کنترلش را روی رشد سلول‌ها از دست می‌دهد که باعث می‌شود تولید سلول‌ها به طور غیرطبیعی ادامه پیدا کند.

بیشتر بدانید:

چگونه قد بلندتر شویم؟

باور های غلط درباره ی سرطان پستان

هر آن چه در مورد ماموگرام و ماموگرافی لازم است بدانید

چرا مردان زودتر از زنان موفق به کاهش وزن می شوند؟

طبق مطالعه‌ای که اخیرا روی چند نمونه انجام شد، احتمال چند نمونه از سرطان در افرادی که قد بلندتری دارند، بیشتر است. دانشمندان تنها دلیلی که توانستند برای بروز این احتمال بیابند این بود که به علت وجود تعداد سلول‌های بیشتر در آن‌ها، احتمال سرطانی شدن این تعداد سلول اضافه هم بیشتر می‌شود.

لئونارد از دانشگاه کالیفرنیا گفته است که این احتمال اضافه خیلی عجیب است و نمی‌توان گفت با راه حل‌های مشخصی قابل کاهش دادن است.

این طور به نظر می‌رسید که برخی از گونه‌های ماده حیوانات مانند فیل و زرافه‌ها، که بدن به نسبت بزرگتر و بلندتری نسبت به دیگر موجودات دارند، بک سیستم ایمنی مجزایی در برابر سرطان دارند. اما هیچ مدرکی مبنی بر این‌که به طور خاص روی یک گونه واحد هم همین سیستم وجود دارد، نیست.

قد متوسط در نواحی مختلف متفاوت است ولی در آمریکا مردان به طور متوسط 176 سانتی‌متر و زنان حدود 162 سانتی‌متر هستند. با وجود این احتمال که افراد قدبلندتر خطر ابتلا به سرطان بیشتری را تجربه می‌کنند، دانشمندان شروع به تحقیق بیشتر در این زمینه کردند که نتیجه تحقیقاتشان در نهایت به این منجر شد که هر چه سلول بیشتری در بدن داشته باشید، احتمال این که یک چیز در آن‌ها به خوبی عمل نکند، بیشتر وجود دارد.

به طور مشخص، افراد قدبلند در نسبت با افرادی با قد متوسط، احتمال ابتلا به ملانوما (یک نوع سرطان پوستی) بیشتری دارند؛ چرا که نسبت رشد و تکثیر سلولی بیشتر و در نتیجه پوست بیشتری دارند.

با این وجود احتمال بروز سرطان معده، دهان و رحم در زنان به نظر می‌رسد که به قد مربوط نباشد. از آن‌جایی که قد در انسان با یک ژن مشخص تعریف می‌شود و بیشتر به نظر می‎رسد ارثی تا اکتسابی باشد، ولی محققان می‎گویند بالاخره محیط پیرامون هم بر قد بی‌تاثیر نیست. این به معنی این است که احتمال بروز سرطان هم با این عامل بیشتر می‎شود.

در این‌جا عامل تعیین‌کننده، تعداد سلول‌هاست نه این که چرا و چگونه یک فرد بلندقد شده است؛ پس در این‌جا برای مهم نیست که چرا یک فرد قد بلند شده است یا چه عاملی باعث قدبلندی او بوده است.

برای مثال چاقی در افراد میانسال یک عامل بسیار رایج برای بروز سرطان و بیشتر شدن احتمال بروز سرطان است ولی قدبلندی یک عامل جدای دیگر برای افزایش این احتمال است که هیچ ربطی به میانسالی نیز ندارد.

به همین دلیل است که ما از هر نوع چاقی انتظار داریم که عامل بوجود آمدن سرطان باشد ولی این اتنظار به طور رایج در افراد قدبلند وجود ندارد.

محققان بر این باورند که باید تحقیقات بیشتری روی این موضوع صورت بگیرد که چرا حیوانات بزرگ جثه از این فرمول پیروی نمی‌کنند. شاید آن‌ها در داخل هر سلول یک سیستم ایمنی دارند که آن‌ها را از خطر ابتلا به سرطان نجات می‌دهد. اگر این موضوع را بتوانند کشف کنند، مسلما همین سیستم را می‌توانند در بدن انسا‌ن‌ها نیز پیاده‌سازی کنند.

با وجود این که احتمال بروز سرطان در افراد قدبلند بیشتر گزارش شده است، نیازی نیست این موضوع باعث وحشت افراد قدبلند شود؛ چرا که قد بلند، عامل محرک و اصلی بوجود آورنده سرطان نیست.

با این وجود افرادی که به طور غیرمعمول بلند هستند، بهتر است غربالگری‌ها را با دقت بیشتری پیگیری کنند تا از رشد نکردن سرطان در بدن خود مطمئن شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *