افزایش حقوق,پس انداز حقوق

چگونه درخواست افزایش حقوق بدهیم؟

افزایش حقوق و ارائه درخواست آن به کارفرما امری دشوار است. اما به هر حال مسئله‌ای است که همه ما ممکن است با آن مواجه شویم. باید بدانیم این کار اصول و منش خاصی دارد. اگر مدت زیادی است که در جایی کار می‌کنید، بهتر است ارزش‌های کارتان و تحولاتی که در اثر آن به وجود آمده را به نمایش بگذارید.

درخواست افزایش حقوق نوعی مذاکره تجاری بین شما و کارفرما است. باید دو طرف به شرایط یکدیگر فکر کنند. اگر بتوانید دستاوردهای خود را با اهداف مجموعه و سلیقه مدیران هماهنگ کنید احتمال پذیرش درخواست شما بالا می‌رود.

مدیران خوب و دقیق می‌دانند چه زمانی باید حقوق کارمندان خود را افزایش دهند. اما گاهی ممکن است شرایطی پیش بیاید که شرکت با مسائل مالی رو به رو شود و نتواند به درخواست شما پاسخ مثبت دهد. حتی ممکن است حقوق شما نه تنها افزایش بلکه کاهش پیدا کند. برای اطلاع از چگونگی ارائه درخواست افزایش حقوق با رازینه همراه باشید.

تحقیق و بررسی کنید

مهم‌ترین چیزی که باید به آن توجه کنید، بررسی وضعیت مالی شرکت است. باید بدانید آیا شرکت شما به اهداف مالی‌اش رسیده؟ اشخاص دیگری با موقعیت شغلی شما در شرکت‌های دیگر چه میزان درآمد دارند؟ آیا شخصی از اعضای شرکت شما افزایش حقوق داشته؟

جمع‌ آوری این اطلاعات به شما کمک می‌کند که چگونه درخواست افزایش حقوق را بیان کنید. شما باید نسبت به موقعیت و جایگاه خود مطمئن باشید. اگر وجود شما برای شرکت ضروری باشد احتمال پذیرش درخواست افزایش حقوق شما وجود دارد.

بهترین زمان را انتخاب کنید

زمان مناسب را برای ارائه انتخاب کنید. اگر شرکت در موقعیتی است که با ضرر مواجه شده بهتر است از بیان این درخواست خودداری کنید چون باعث می‌شود مدیر احساس کند منافع شرکت برای شما مهم نیست. شرایط مناسب را پیدا کنید و درخواست خود را ابراز کنید.

بهترین زمان برای بیان درخواست افزایش حقوق، قبل از پذیرش مسئولیت‌های جدید یا بعد از اتمام یک پروژه است. اگر فعالیت شما منجر به دریافت سود بسیاری برای شرکت شده است می‌توانید از مدیرتان بپرسید که آیا می‌توانید در این سود سهمی داشته باشید. اگر موفقیت حاصل شود که به نفع شما است، در غیر این صورت، بهتر است بررسی درخواست را به ماه‌های بعد موکول کنید.

جمله‌بندی درست را انتخاب کنید

از جملات درست و کاربردی استفاده کنید. بهتر است زمانی که قصد دارید درخواست خود را بیان کنید؛ آن را در دو بخش ارائه کنید. برای مثال از شرایط اقتصادی شرکت و فعالیت اعضا بگویید، سپس در مورد عملکرد مثبت خودتان صحبت کنید و بپرسید که آیا امکان افزایش حقوق با حداقل درصد وجود دارد؟

قبل از ارائه درخواست افزایش حقوق تمرین کنید

تمرین کردن قبل از حرف زدن بهترین کار است. شرایطی فرضی را بازی کنید که شما در حال ارائه درخواست افزایش حقوق به مدیر هستید. خود را جای او بگذارید و تجسم کنید که چه واکنشی بعد از شنیدن حرف شما پیدا می‌کند. در این شرایط فرضی اشکالات و نقاط ضعف حرف خود را پیدا می‌کنید. به این ترتیب با لحن بهتری با مدیر صحبت کنید و از بیان درخواست سریع افزایش حقوق خودداری کنید.

اعتماد به نفس داشته باشید

در بیان درخواست افزایش حقوق اعتماد به نفس داشته باشید. کاملا محترمانه و آرام صحبت کنید طوری که حس همکاری و صمیمیت خود را نشان دهید. برای این که از عملکرد مثبت خود حرف بزنید بهتر است با استدلال‌های منطقی این کار را بکنید. هرگز از موضع بالا صحبت نکنید چون تاثیر بدی در ذهن مدیرتان خواهید گذاشت.

تهدید و شکایت نکنید

مذاکره شما و مدیر باید کاملا آرام و منطقی پیش رود. هرگز از جملات تهدید کننده استفاده نکنید. این کار باعث می‌شود مدیر حالت دفاعی به خود بگیرد. به هیچ وجه همکاران دیگر را با خودتان مقایسه نکنید. بیشتر روی تاثیرات مثبت خود تاکید کنید.

به هیچ عنوان کارفرمای خود را تهدید به استعفا نکنید. این کار کاملا نادرست است و باعث می‌شود جو متشنج شده و به طبع آن پل‌های پشت سرتان را خراب کنید.

به آینده فکر کنید

باید بدانید شرکت شما به چه چیزهایی اهمیت می‌دهد. باید دستاوردهای گذشته خود را برجسته کنید و نشان دهید که برای رشد و پیشرفت آینده شرکت تلاش بسیاری می‌کنید. این برخورد از سمت شما به کارفرما اطمینان می‌دهد که فشار کاری شرکت را درک می‌کنید و قصد کمک برای بهبود و ارائه راهکار دارید.

برای شنیدن پاسخ منفی آماده باشید

نسبت به شنیدن جواب منفی آمادگی داشته باشید. اگر امکان افزایش حقوق وجود ندارد سعی کنید به نحو دیگری درخواست کنید، مثلا در مورد پاداش و مزایا صحبت کنید و از او بخواهید ایرادات کارتان را به شما گوشزد کند.

اگر کارفرما موافق افزایش حقوق شما نیست، از او بخواهید شرایط لازم برای افزایش حقوق را بگوید. این شرایط هم به نفع شما است و هم باعث توجه کارفرما به تلاش شما در راستای اهداف شرکت می‌شود.

معمولا ارائه درخواست افزایش حقوق با اضطراب همراه است. سعی کنید طوری مطلب را بیان کنید که او افزایش حقوق را حق مسلم شما بداند. خوب سخن گفتن و دوری از ایجاد جو متشنج باعث می‌شود در ارتباط با کارفرما احساس آرامش داشته باشید و روند ماجرا به خوبی سپری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *