ماهی گلی

چگونه از ماهی قرمز نگهداری کنیم؟

ماهی گلی یا ماهی قرمز که بیشتر برای عید نوروز و چیدمان هفت سین مورد استفاده قرار می‌گیرد مهمان روزهای آغازین سال ما است. البته ماهی قرمز از سنت چینیان به ما رسیده و در پیشینه تاریخی ایران نبوده است. عمر این ماهی بسیار طولانی است و امکان دارد که به 10 تا 25 سال برسد. رشد این ماهی می‌تواند به بیش از 25 سانتی متر برسد.

ماهی گلی یا قرمز عید برای زندگی نیاز به مراقبت دارد و باید مواد غذایی مناسب با رشدش را به او بدهیم. با رازینه همراه باشید تا از شرایط مناسب برای زندگی و مراقبت ماهی قرمز عید اطلاع پیدا کنید.

ماهی را در تنگ نگهداری کنید

برای نگهداری ماهی از یک تنگ یا ظرف شیشه‌ای بزرگ استفاده کنید تا ماهی احساس راحتی داشته باشد و از فضای کافی برخوردار باشد. معمولا سایز مناسب برای نگهداری ماهی، ظرفی با گنجایش 20 لیتر آب نیاز داریم. برای این که میزان دقیق مقدار آب را به دست آورید به طول ماهی توجه کنید. به ازای هر سانتی متر طول ماهی قرمز، یک تا دو لیتر آب نیاز است.

توجه داشته باشید ماهی قرمز عید، علاوه بر آب، به اکسیژن هوا نیاز دارد که آن را از طریق سطح آب جذب می‌کند. اگر تنگ را پر از آب کنید و فضای خالی روی سطح آب کافی نباشد منجر به مرگ ماهی گلی خواهد شد.

ماهیِ سایز کوچک انتخاب کنید

اندازه و سایز ماهی در انتخاب نوع ظرف و مقدار آب تاثیر زیادی دارد. هر چه ماهی بزرگ‌تر باشد به فضای بیشتری برای نگهداری نیاز دارد. به خاطر داشته باشید برای خرید، یک ماهی قرمز چابک با رنگ روشن‌تر انتخاب کنید.

تنگ ماهی را بشویید

ماهی قرمز با مراقبت و رسیدگی شما زندگی می‌کند. اگر این موارد را رعایت نکنید منجر به مرگ ماهی می‌شود. در ابتدا تنگ را بشویید اما از مواد شوینده یا ضدعفونی کننده استقاده نکنید. ناپاکی و مواد شیمیایی منجر به بیماری و مرگ ماهی قرمز می‌شود.

شرایط آب را بسنجید

آب تنگ ماهی باید با کیفیت و تمیز باشد. اگر از آب لوله کشی استفاده می‌کنید دقت کنید که کلرزدایی شده باشد. برای این منظور یک شب آب را نگه دارید تا کلر موجود در آن خارج شود. می‌توانید با استفاده از محلول ” واتر کاندیشنر” یا بهبود دهنده آب آکواریوم استفاده کنید.

ماهی قرمز امکان سازگاری با هر گونه دمایی را دارد و خودش را با آن تطبیق می‌دهد. اگر ماهی قرمزی که خریدید از نوع فانتزی است باید آن را در شرایط دمایی 15 تا 27 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

مقداری سنگریزه تمیز کف تنگ بریزید

سنگریزه‌ها تاثیر زیادی در خنثی سازی آمونیاک آب دارند. فراموش نکنید که قبل از مصرف خوب آن‌ها را بشویید. برای تمیز کردن تنگ ماهی قرمز می‌توانید از مغازه‌های فروش لوازم آکواریوم یک مکنده با قیمت ارزان بخرید تا به راحتی پسماندها را از لای سنگریزه‌ها بیرون بکشید.

ماهی قرمز را درون تنگ بیندازید

آب و دمای تنگ ماهی را چک کنید که یکسان باشند تا ماهی قرمز آسیب نبیند. تغییر دما برای ماهی و هر موجود زنده‌ای همانند شوک عمل می‌کند و ممکن است به مرگ او منجر شود.

یک روز در میان، یک بار به ماهی غذا دهید

ماهی باید از غذای مخصوص خود تغذیه کند. این غذا می‌تواند در دو نوع گیاهی و جانوری باشد. به مقدار مناسب به ماهی قرمز غذا دهید. از غذاهایی که در منزل تهیه می‌شوند مانند نخود فرنگی له شده بدون پوسته خارجی، سیب زمینی آب پز، کاهو و اسفناج کاملا خرد شده می‌توانید به ماهی بدهید.

اگر غذای خشک به ماهی می‌دهید بهتر است ابتدا آن را خیس کنید. برای جلوگیری از پرخوری ماهی قرمز، مواد غذایی خورده نشده و روی سطح و کف ظرف قرار گرفته را بعد از 5 دقیقه خارج کنید تا منجر به مرگ ماهی نشود.

بخش زیادی از آب تنگ را هر 3 تا 4 روز تعویض کنید

آب تمیزی که وارد تنگ می‌شود باید حتما پاک، بدون کلر و با دمای مناسب باشد. هیچ گاه تمام آب تنگ را خارج نکنید تا باکتری‌های مفید رشد یافته در تنگ ماهی باقی بمانند.

برای تعویض آب مقداری از آب تنگ را درون ظرفی بریزید و ماهی قرمز را درون آن بیندازید، سپس آب تنگ را خارج کنید و با آب شیر پر کنید. قبل از این کار بهتر است مقداری آب از شب قبل کنار گذاشته باشید تا کلر آن از بین رفته باشد.

سعی کنید به خوبی تنگ را تمیز کنید تا پسماندهای لا‌به‌لای سنگریزه‌ها از بین برود. در آخر ماهی را به همراه مقدار آب باقی مانده به تنگ برگردانید.

تنگ ماهی را 2 هفته یک بار تمیز کنید

هنگام تعویض آب، تنگ ماهی و سنگریزه‌ها را به خوبی بشویید. برای شستشو به هیچ وجه از مواد شوینده شیمیایی استفاده نکنید. اگر آب تنگ ماهی زودتر از دو هفته کثیف و کدر شده بهتر است آن را تمیز کنید تا آسیبی به ماهی نرسد.

اگر قصد نگهداری تعداد زیادی ماهی دارید بهتر است از تجهیزات مناسب آکواریوم استفاده کنید تا ماهی قرمز از آب و اکسیژن کافی برخوردار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *