چگونه به میزان کافی آب بخوریم

چگونه به مقدار کافی آب بنوشیم؟

برای سالم ماندن باید آب کافی بنوشیم. علی رغم تفاوت های فردی، نوشیدن روزانه 2.5 لیتر آب برای بانوان و 3.5 لیتر آب برای آقایان توصیه می شود. رسیدن به این هدف دشوار است، اما با تقسیم نوشیدن آب در ساعات مختلف روز و یافتن جایگزین هایی برای آب، کمک می کند، آب کافی بنوشیم.

حتما بخوانید:

تقسیم نوشیدن آب در ساعات مختلف شبانه روز

صبح خود را با نوشیدن آب آغاز کنید

در اولین دقایق پس از بیدار شدن، یک لیوان آب بنوشید. این کار پس از چند ساعت خواب بدون دریافت مایعات، آب کافی برای سوخت و ساز به بدن می رساند. بهتر است یک لیوان آب کنار تخت خود داشته باشید. همچنین می توانید برای خود یادداشت بگذارید.

همراه با هر وعده غذایی آب بنوشید

نوشیدن آب همراه با هر وعده ی غذایی، باعث نرم تر شدن غذا می شود و جذب غذا را افزایش می دهد. همچنین باعث قوام طبیعی مدفوع می شود و از یبوست جلوگیری می کند.  نوشیدن آب در میان وعده ها را فراموش نکنید.

نوشیدن آب پیش از غذا منجر به احساس سیری زودرس و در نتیجه کمک به کاهش وزن نیز می شود.

همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید

روی میز کارتان یک بطری آب داشته باشید و هر از گاهی چند جرعه آب بنوشید. اگر نوشیدن آب را فراموش می کنید، برای نوشیدن آب روی گوشی همراه خود زنگ هشدار تنظیم کنید.

اگر می خواهید مقدار آب دریافتی خود را در طول روز به دقت ثبت کنید، از بطری های درجه بندی شده استفاده کنید.

پس از تمرینات ورزشی، آب بیشتری بنوشید

نوشیدن یک تا دو لیوان آب پس از ورزش های معمول کافی است. اما اگر ورزش های سنگین انجام می دهید و حجم زیادی مایع را با عرق کردن از دست می دهید، نوشیدن یک نوشیدنی ورزشی توصیه می شود، تا علاوه بر جایگزین شدن آب، الکترولیت ها و کربوهیدرات از دست رفته را جایگزین کنید.

برنامه ای برای پیگیری میزان آب مصرفی روی گوشی خود نصب کنید

برنامه های متعددی برای گوشی های هوشمند وجود دارد که به شما یادآوری می کند، آب کافی بنوشید. این برنامه امکان ثبت میزان آب مصرفی روزانه را فراهم می کنند.

قانون 8 لیوان در روز را به خاطر داشته باشید

هر فرد برای سالم ماندن نیاز به دریافت مقادیر متفاوت آب دارد، اما به عنوان یک قانون سرانگشتی، بهتر است قاعده ی «هشت لیوان در روز» را فراموش نکنید.

جایگزین هایی برای آب

جایگزین‌هایی برای آب داشته باشید.

آب میوه، چای یا قهوه بنوشید

بهترین نوشیدنی برای بدن آب است، اما می توانید چای، قهوه، یا آب میوه بنوشید تا به هدف روزانه ی دریافت مایعات برسید. عده ای معتقدند نوشیدنی های کافئین دار (نظیر قهوه و چای) منجر به از دست دادن آب می شود، اما مصرف متعادل این نوشیدنی ها منجر به از دست رفتن آب نمی شود. بهتر است مصرف چای یا قهوه به 2 تا 4 فنجان در روز محدود شود. نوشیدن بیش از این مقدار، می توانند علاوه بر از دست دادن آب، منجر به بی خوابی، تحریک پذیری و سر درد شود. مصرف کافئین در کودکان به طور کلی توصیه نمی شود. در کسانی که به نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار عادت ندارند، این نوشیدنی ها، اثر ادرارآوری خفیفی دارند که ممکن است منجر به از دست رفتن آب شود، اما این اثر پس از 4-5 روز مصرف روزانه، بر طرف می شود.

مواد غذایی آب دار تر بخورید

بدن ما حدود 20 درصد آب روازنه را از طریق مواد غذایی دریافت می کند. هندوانه، کرفس، خیار و کلم غذاهایی سالم برای تامین آب بدن هستند. آش ها و سوپ ها نیز می توانند میزان آب دریافتی در رژیم غذایی را افزایش دهند.

 از طعم‌دهنده‌ها استفاده کنید

اگر نوشیدن آب ساده را نمی‌پسندید، می توانید از طعم دهنده های مختلف که به صورت مایع یا پودر عرضه می شوند، استفاده کنید. در این صورت، دستور استفاده از این محصولات را به دقت مطالعه کنید.

اگر بیشتر به محصولات طبیعی علاقه مند هستید، می توانند روی توت فرنگی یا لیمو یک برش ایجاد کنید و آن را در آب قرار دهید و اجازه دهید، طعم خود را به درون آب آزاد کند.

۲ دیدگاه در “چگونه به مقدار کافی آب بنوشیم؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *